World of Tanks: Xbox 360 Edition Review

World of Tanks: Xbox 360 Edition Review

Het zijn de machines des doods. Waar ze gaan volgen chaos, slachtoffers en de donkere zijde van de mensheid. Ze worden bekeken vol afschuw, zijn de verpersonificatie van de zwarte bladzijdes in onze geschiedenisboeken. En ze zijn onwijs cool. We hebben het natuurlijk over de tanks uit World of Tanks, de game die eindelijk de Xbox 360 aandoet!

Tanks zijn al een lange tijd het ultieme gereedschap om een militair conflict te kunnen beslechten. De ultieme vernietigers. Waarom zou je om bomen, muren en vijanden heen rijden wanneer je er gewoon overheen kunt walsen? De onbetwiste kracht van deze metalen beesten, in combinatie met de sterkste wapens, zorgde ervoor dat oorlogen er in de vorige eeuw ineens compleet anders uit kwamen te zien. Toch is degene met de meeste en beste tanks niet meteen de winnaar van een gevaarlijke strijd. Dat bewijst World of Tanks in het eerste potje dat je gaat spelen.

Met vijftien tegen vijftien spelers beslecht je online diverse gevechten. Je bataljon bestaat uit lichtgewichten, zwaar geschut en de echte ‘doom machines’. Je doel is simpel: verover de basis van de tegenstander of schakel elke speler uit het vijandige team uit. Met een grote afwisseling in de levels waarop de gevechten zich laten beslechten heeft elke aanwezige tank zijn voor- en nadelen. De perfecte tank bestaat niet. De slome, sterke tank kan behoorlijk wat schade aanrichten maar kan nooit op tijd ontsnappen wanneer hij meerdere belagers tegenkomt. De kleine, snellere voertuigen vluchten sneller, maar zijn met een goed gemikt schot meteen klaar voor de schroothoop. Je werkt als team, je gaat er niet in je eentje vandoor.

Op de PC is World of Warplanes inmiddels ook te spelen. World of Warships zal later nog gaan verschijnen. Of deze titels naar de consoles gaan komen is niet bekend.

Wanneer jouw tank aan de verkeerde kant van een impact zit, is het niet mogelijk om de tank opnieuw in te zetten en is het potje voor jou voorbij. Terug naar de garage waar je meteen een nieuwe game kunt starten. Mits je genoeg tanks hebt. Jouw kapot geschoten tank is pas weer te gebruiken wanneer de game waarin hij zijn lot tegemoet zag komen helemaal voorbij is. Het is dus zaak om meerdere tanks in je garage te hebben staan. En daar zit het hele idee achter World of Tanks: je zult enorm veel moeten spelen om je garage te vullen met de sterkste en tofste rollende doodbrengers. Het zorgt er ook voor dat je gaat experimenteren met diverse tanks en de diverse klassen waar ze in vallen. Ben jij iemand die snel over het slagveld wil bewegen maar minimale schade doet? Of ga je voor het grove geschut? En welke tank zet je dan in?

Tijdens het spelen merk je al snel dat Wargaming erin geslaagd is om een sterke balans te vinden tussen realisme en arcade. Elke tank uit onze geschiedenis die in de game te vinden is (en dat zijn er een hele hoop) oogt en klinkt zoals deze deed in zijn hoogtijden. Van de manier waarop de loop beweegt tot hoe de tank inkomende schade verdraagt, alles is gemodelleerd naar waarheid. Wanneer jouw belager je op precies de goede plek weet te raken kan het daarom zomaar zijn dat je tank stilvalt, de rupsbanden het begeven en je een stilstaand slachtoffer bent. Wanneer je beschoten bent met ‘armor piercing rounds’ kan het zomaar zijn dat de bestuurder van de tank geraakt wordt. Probeer dan nog maar eens een lange tijd te overleven. Het brengt een extra laagje diepgang in een game die vooral draait om het opblazen van vijandige tanks. Denk nu niet dat de game meteen te moeilijk is, een simpele tutorial legt je de kneepjes van het vak helemaal uit.

World of Tanks is geen game waarin je snel richting de vijand gaat om schade toe te brengen zoals in de diverse shooters die we kennen. World of Tanks vraagt, nee, smeekt je om tactisch te werk te gaan. In het midden van de map gaan staan is vragen om problemen en een Sherman te lijf gaan met een kleine tank is een zekere dood. Het plannen van je aanval, misschien in combinatie met de overige mensen uit je team, kan ervoor zorgen dat je als winnaar het slagveld verlaat. Daarnaast is World of Tanks op deze manier ook stukken interessanter om te spelen. Gebruik de omgeving, gebruik de overige tanks en gebruik de camouflage die het je kan geven om niet in een brandend hoopje metaal te veranderen. Natuurlijk, ook ik speelde potjes waarbij ik in mijn eentje op pad ging, maar vaak duurden deze potjes voor mij niet lang.

Een online potje duurt maximaal vijftien minuten maar kan in die tijd meerdere keren compleet veranderen. Waar je op het ene moment flink voor lijkt te staan heb je een minuut later verloren omdat je basis even onbeschermd was. De game spoort je aan om snelle beslissingen te maken en strategische flexibiliteit aan te leren. Het spelen op dezelfde maps voelt niet vaak hetzelfde aan, maar toch kan de game op een gegeven moment zeer repetitief aan gaan voelen. Totdat je een nieuwe tank kunt onderzoeken en kopen met je verdiende scores. Duurt het allemaal te lang, dan kun je middels microtransacties pakketten kopen om sneller bij de tank van je dromen te komen. Het hoeft niet, het mag wel.

Door middel van communicatie in de game kun je orders geven aan elkaar, oproepen doen en elkaar ten hulp schieten in nare situaties. Toch raad ik je aan een headset te gebruiken en constant in contact te staan met je teamgenoten. Je merkt meteen dat de game er een stuk leuker door gaat worden, je langer in leven blijft (mijn Light tank was niet de sterkste tijdens de eerste gevechten…) en je sneller stijgt richting je volgende tank. En dat wil je. Met verschillende klassen tanks uit meerdere landen ben je altijd onderzoek aan het doen naar je volgende rijdende doodbrenger. Elke tank is anders, heeft zijn eigen plus- en minpunten en zal je volgende potje anders laten verlopen dan het vorige. Alle tanks vrijspelen doe je niet zomaar, World of Tanks is een game die je heel veel en heel lang moet spelen om dit te realiseren. Het feit dat je de tanks in je bezit ook kunt voorzien van upgrades (betere beplating, sterkere kogels) zorgt ervoor dat je volgende tank misschien niet altijd even noodzakelijk is. De keuze is aan jou.

World of Tanks balanceert elk potje de spelers. Nooit zal er een pay-to-win situatie ontstaan. Tegenover elke heavy tank van de tegenstander staat een heavy tank in jouw team. Niemand is beter of slechter dan de ander, de balans is prima in orde. Grafisch is de game oké te noemen, maar nergens zul je van je stoel vallen door wat je ziet. En dat maakt niet uit. World of Tanks brengt een frisse kijk op de vele online gevechten die we voeren. Vergeet even de snelheid van Call of Duty en stap eens in een trage, logge tank. Misschien blijf je nog wel plakken ook. En hadden we al gezegd dat World of Tanks gratis te downloaden is voor iedereen met een Xbox Live Gold-account?

Op de PC was World of Tanks al een sterke free-to-play titel. Op de Xbox 360 is er nog ruimte om te groeien, maar Wargaming lijkt het gat in dit genre snel te dichten. World of Tanks is interessant, gaat je maanden bezig kunnen houden en is compleet gratis. Wat wil je nog meer?

[review pros=”+ Helemaal gratis
+ Te spelen voor vele maanden
+ Altijd een volgende tank vrij te spelen” cons=”- Grafisch minder indrukwekkend