Met WWE 2K14 ligt deze serie nu voor het eerst bij 2K. Op de Gamescom kregen cameraman Danny en ik een presentatie van deze game en mochten we daarna ook zelf nog even aan de slag. Waar de game draait om show en presentatie wist de ontwikkelaar er tijdens de demonstratie niet echt een show van te maken. Hij leek niet echt enthousiast, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de game zelf.
Belangrijkste troef van WWE 2K14 is de nieuwe modus met de naam ’30 Years of Wrestlemania’. In 2015 zal de Wrestlemania namelijk 30 jaar bestaan en met deze modus kunnen de spelers zich daar alvast op voorbereiden. Dit doe je door de geschiedenis van de sport na te spelen in meer dan 45 historische gevechten. Daarbij is het niet alleen de bedoeling om de wedstrijd winnend af te sluiten, maar je moet ook zorgen dat je de verschillende doelen haalt die aan je worden toegewezen. Deze doelen hebben allemaal te maken met de wedstrijd zoals die ooit echt heeft plaatsgevonden. Zo kan het een doel zijn om de tegenstander op de tafel van de commentatoren te werpen of om met een specifieke move jouw tegenstander te verslaan. De meeste doelen zijn echter niet direct zichtbaar dus als je de wedstrijd niet kent zal je zelf moeten proberen erachter te komen wat je moet doen. Overigens word er voor elke historische wedstrijd een video getoond die je introduceert in het verhaal dat vooraf ging aan de wedstrijd. Zo word je ook bekend gemaakt met de worstelaars en hun achtergrond.
Tijdens de demonstratie wijst de ontwikkelaar erop dat de presentatie van de wedstrijden zich aanpast aan het jaar waarin de echte wedstrijd plaatsvond. Speel je een wedstrijd uit de jaren ‘80 dan zal je in een arena vechten zoals dat er in die periode uitzag en zal er een ruisfilter over het beeld heen zitten, aangezien het tv-beeld in die tijd ook niet echt scherp was. Ga je verder in de tijd en speel je bijvoorbeeld een wedstrijd uit 2010, dan wordt alles flitsender en scherper. Dit is best leuk gedaan en maakt de wedstrijden nog authentieker dan ze al zijn. Echter heb ik ook de indruk dat de ruisfilters de matige graphics moeten verbergen. Speel je gewoon een potje één tegen één (zonder ruisfilter) dan zie je al snel dat de animaties behoorlijk houterig zijn en niet vloeiend in elkaar overgaan. Het ziet er niet slecht uit, maar zelfs op de huidige consoles (waar deze game voor uitkomt) heb ik het idee dat het beter kan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf weinig tot geen kennis heb van de hele WWE. De enige worstelaar die ik ken in het spel is Hulk Hogan, maar dat staat helemaal los van de WWE. Gelukkig is cameraman Danny ook mee naar deze demonstratie, want hij is al vele jaren groot WWE-fan en kan zich vele wedstrijden in de ’30 Years of Wrestlemania’ modus goed herinneren. Hij vindt deze modus dan ook zeer interessant en niet alleen voor de wedstrijden die hij zelf heeft gezien. Ook de wedstrijden uit de beginjaren van de WWE hebben zijn interesse en met deze game heeft hij een mooie manier om die alsnog te zien en zelf te kunnen spelen. Echter vraagt hij zich wel af of iedereen er zo over zal denken. Jongeren zullen misschien meer interesse hebben in de huidige WWE-sterren, want daar kennen ze de specifieke moves van. Voor hen zullen de oude wedstrijden dus weinig toevoegen.
Na de presentatie krijgen Danny en ik de mogelijkheid om zelf even aan de slag te gaan met de game. Tijdens enkele wedstrijden tegen elkaar zie ik de karakters soms vreemde bewegingen maken, maar Danny weet me te vertellen dat dit specifieke moves zijn van de worstelaars. Voor mij komt het vooral vreemd over. De controls werken prima en je hebt goede controle over de moves van jouw worstelaar. Daarbij reageert het publiek duidelijk op de actie in (en naast) de ring wat het geheel lekker dynamisch maakt. Bij de laatste wedstrijd die we spelen zien we ineens enkele grote grafische bugs voorbijkomen (een rij touwen dat ineens ontbreekt in de ring), waarvan ik niet verwacht dat het nog opgelost zal worden voor de release. De game zal namelijk al vanaf 1 november in de winkel liggen dus de kans is groot dat de ontwikkelaar na de release snel met een patch zal komen om dit op te lossen.
Het is een super groot cliché, maar ik kan er niet omheen: WWE 2K14 wordt echt een game voor de fans van de sport. Voor hen is de nieuwe modus met authentieke wedstrijden een hele mooie toevoeging om die wedstrijden te kunnen herbeleven en na te spelen. Als je echter niks hebt met deze sport en de verschillende worstelaars niet kent, heb je waarschijnlijk niks te zoeken in deze game.