WWE 2K14 Review

WWE 2K14 Review

Er was een tijd dat ik er niets van begreep. Ik zag gespierde mannen zichzelf insmeren met olie, rondlopen in strakke onderbroeken en losgaan in geacteerde gevechten. Worstelen is nep, mijn interesse had het niet. Dit veranderde toen een paar jaar geleden mijn beste vriend mij enkele matches liet zien. Hoewel ik er nog steeds weinig verstand van heb en de interesse nog niet geheel aanwezig is, weet hij me wel helemaal op de hoogte te houden van wat er in de wereld van de WWE aan de hand is.

Hoezeer worstelen ook ‘afgesproken’ is van tevoren, worstelaars zijn bijzondere sportlui die in de ring zichzelf staande proberen te houden. De enorme show, het spektakel waarmee het gepresenteerd wordt, is bijzonder te noemen. Hele verhaallijnen trekken aan de kijker voorbij en ook na de gevechten gaan de gesprekken door. Wie gaat wie uitdagen? Wie is nu de kracht van het goede? Zou die ene nog van de troon worden gestoten? In de hoofden van de vele, vele fans van de WWE zullen diverse gevechten zich voltrokken hebben op andere manieren dan dat daadwerkelijk het geval was. WWE 2K14 geeft deze fans de mogelijkheid om deze gevechten zich op het scherm te zien voltrekken.

Het meest interessante onderdeel van WWE 2K14 is zonder twijfel de 30 Years of Wrestlemania-mode waarin 46 van de meest bekende, historische gevechten opnieuw zullen plaatsvinden. Niet alleen is het tof om oude namen zoals Andre the Giant, Big John Studd en ‘Macho Man’ Randy Savage de revue te zien passeren, ook laat de ontwikkelaar je accurate momenten opnieuw beleven. Zo vocht ik met Hulk Hogan tegen King Kong Bundy, een gevecht dat oorspronkelijk plaatsvond in 1986, in een ring omgeven door een kooi. Net zoals dat toen het geval was had Hogan last van zijn ribben, iets wat hem geen voordeel oplevert tijdens het gevecht. Om extra punten te verdienen win je door, inderdaad zoals het in ’86 gebeurde, te ontsnappen uit de ring. Door dit soort gebeurtenissen opnieuw te spelen werk je je niet alleen een weg naar de befaamde 1, 2, 3, maar speel je daadwerkelijk met de geschiedenis. Dat het beeld dan ook nog eens een grauwe filter krijgt en menu’s helemaal aangepast zijn aan de daadwerkelijke tijd is een grote plus.

Je zit niet vast aan deze accurate benadering van een historisch gevecht. Ik had de match ook kunnen winnen door King Kong Bundy buiten westen te slaan. Maar wanneer je je aan het script weet te houden, zal de game je belonen met extra vrij te spelen goodies, alsook toffe cutscenes om het verhaal op gang te houden. Doordat je steeds met andere personages speelt en ook een wisseling ziet door de tijd waarin de gevechten zich afspelen, is 30 Years of Wrestlemania een sterke mode om in je eentje door heen te worstelen. Oude fans zullen genieten van de historische momenten terwijl nieuwe een interactieve geschiedenisles voorgeschoteld krijgen die nergens vervelend is.

Het is lang geleden dat ik een worstelgame heb gespeeld. De reden hiervoor zijn de controls. Nooit had ik het idee mijn worstelaar echt onder controle te hebben, op andere momenten deed ik maar wat in de hoop dat er wat moois tevoorschijn zou komen op het scherm. In WWE 2K14 had ik de controls echter na twee matches volledig door. Voor ik het wist smeet ik mijn tegenstander in de touwen, trok ik hem naar de vloer en belandde ik met hem in de tafel van de omroeper. Ook buiten de ring is genoeg te doen. Slaan met stokken, tafels en hekken is niet ongewoon. Daarnaast ligt de snelheid van de game wat hoger dan in de voorgangers waardoor het spel natuurlijker speelt, maar op momenten een beetje vreemd oogt. Het lijkt alsof de gevechten op een hogere snelheid afgespeeld worden waardoor het gewicht van de klappen op momenten minder goed overkomt. Daarnaast moet je af en toe wel heel snel denken om een move te counteren. De game geeft aan wanneer dit kan, maar dit icoontje staat soms nog geen halve seconde in beeld. Heb je het in deze tijdspanne niet gedaan? Jammer dan, counter mislukt.

Ook merkte ik dat de AI tijdens gevechten niet altijd even goed reageert op wat er aan de hand is. Zo lag mijn Hulk Hogan op de grond terwijl de tegenstander toe stond te kijken, bewegingloos. De match had gewonnen kunnen worden door hem wanneer hij me tegen de grond aan hield. Er gebeurde niets. Ook het commentaar is op momenten minder sterk. Maar daar wen je echter heel snel aan.

Tof is de zeer uitgebreide manier om je eigen personage te maken. Bepaal in welke klasse hij hoort te zitten, maak jezelf na en geef hem een echte worstelnaam. Mijn ‘Terror Spartan’ heeft het inmiddels opgenomen tegen The Rock, The Undertaker en Stone Cold Steve Austin. Al deze gevechten wist mijn worstelaar te winnen. CM Punk wist mij echter binnen no-time tegen de vloer te krijgen. De uitdaging is zeker aanwezig. Om het eigen personage helemaal naar jezelf toe te trekken is niet alleen zijn uiterlijk aan te passen, maar ook de manier waarop hij opkomt. Waar komt het vuurwerk vandaan? Welke muziek speelt er wanneer hij het pad naar de ring aflegt en hoe zien de video’s op het grote scherm op de achtergrond eruit? Zelfs de ring waarin je speelt is compleet aan te passen met logo’s, kleuren, vlaggen en logo’s uit de geschiedenis van de WWE. Bewerk de rivaliteit tussen verschillende worstelaars, bepaal de pay-per-view opties en geef zelfs je eigen worstelaar een Twitter-account om contact te hebben met zijn fans. Het gaat allemaal behoorlijk diep.

Hoewel er nog steeds enkele dingen niet helemaal lekker werken, kan ik zeggen dat WWE 2K14 de beste worstelgame is die ik tot op heden gespeeld heb. De mix van flink wat worstelaars van dit moment en de oude garde werkt zeer prettig. Met de 30 Years of Wrestlemania-mode kan de oude fan compleet uit de voeten maar zullen nieuwkomers ook snel vallen voor de geschiedenis van de WWE. Zelfs ik, als niet-worstelliefhebber, heb genoten van de vele geschiedenisfeiten. Met deze mode ga je jezelf wel even bezig houden, daarna kun je altijd nog je vrienden uitdagen om online een potje te vechten.

[review pros=”+ 30 Years of Wrestlemania
+ Flink veel worstelaars aanwezig
+ Create-mode gaat erg diep” cons=”- AI laat het soms afweten