Xbox Project Scorpio, een nieuwe kans voor Microsoft

Xbox Project Scorpio, een nieuwe kans voor Microsoft

Gaming in echte 4K-weergave kwaliteit. Zes complete teraflops aan kracht. Een geheugenbandbreedte van 320 GB/s en 8 CPU cores. Het zijn over het algemeen statistieken waar de gemiddelde consolegamer weinig verstand van heeft. Dit klinkt als afdeling PC. Maar we spreken hier toch echt over de volgende Xbox One. De meest krachtige console ooit, verkrijgbaar vanaf de feestdagen van dit jaar. Sinds de aankondiging op de laatste E3 weet het project me enorm te boeien.

Het is geen geheim. Ik zit al jaren in kamp Microsoft qua consoles. Waar ik vroeger de grootste Sony fanboy was, veranderde dit alles met de komst van de Xbox 360. Want mensen, wat een fantastische console was dat. Sterker nog, waar ik altijd de PlayStation 2 als meest favoriete platform noemde, was het snel de Xbox 360 die de eer over wist te nemen. De console van Microsoft liet ons volledig gebruik maken van het internet. Natuurlijk, Live was al beschikbaar op de originele Xbox, maar met de 360 werd het naar een hoger plan getild. De controller van die console is nog altijd de beste controller die ik ooit in mijn handen heb gehad en de vele, vele games die ik gespeeld heb op het apparaat zorgen nog steeds voor warme gevoelens. Halo 3, Gears of War, Project Gotham Racing, Batman Arkham City, de opkomst van Call of Duty, de vele uren Guitar Hero… Een geweldige tijd. Innovatie met de Kinect, die ervoor zorgde dat zelfs ik uit m’n stoel kwam. Het community idee achter Live wat beter was dan ooit. Ja, de 360 definieerde voor mij wat gaming moest zijn.

De Xbox One heeft een bijzonder valse start gemaakt. Niet alleen omdat de console hier pas een jaar later verscheen dan in veel andere plekken van de wereld (daarom ben ik in 2013 gewoon naar Duitsland gegaan om daar een Xbox One te halen), maar ook doordat de aankondiging een drama was. De console moest altijd online zijn. Je kon games niet aan elkaar lenen. De aankondiging werd een grote flop, iets wat Microsoft ook begreep en het complete roer over wist te gooien. De Xbox die in de winkel verscheen was niet de console die origineel aangekondigd werd. Het was een console die vele malen beter werd. En ja, nu, jaren later, is het Sony gelukt om de best verkopende console in de markt te brengen, maar het is aan Microsoft om die plek terug te eigenen.

Gaat dat deze generatie gebeuren? Waarschijnlijk niet meer. De voorsprong van Sony is te groot. De Xbox Scorpio (codenaam, zo gaat ‘ie niet heten uiteraard) kan echter best wel wat zieltjes gaan winnen. Wat Microsoft goed heeft gedaan sinds de flop tijdens de E3, is het aantonen dat ze het beter kunnen dan dat. Met een nieuwe naam op de Xbox divisie, Phil Spencer, is er al behoorlijk wat interessants gebeurt sinds die dag. Dat Spencer games en gamers begrijpt is steeds weer duidelijk. Onder hem is de backwards compatibility een ding geworden, is Xbox Pass (de Netflix voor games) verschenen maar is ook gamen op Windows 10 interessanter geworden door ‘Play Anywhere’: een systeem waarbij je een game voor je Xbox One (of PC) koopt en ‘em gratis op het andere platform krijgt. Uiteraard met uitwisselbare savegames en eenzelfde achievement lijst. In de laatste jaren heeft Microsoft, nee, Phil Spencer een fantastische roadmap gegeven voor wat de Xbox moet gaan doen. En hij gaat het doen ook. De Scorpio was zijn volgende grote project.

Wat we deze generatie zien is dat consoles zichzelf verbeteren, voordat de volgende generatie aan gaat dienen. De PlayStation 4 kreeg een PS4-slim model en enkele maanden later de PS4 Pro. De Xbox One S, de witte box, is afgelopen jaar ook verschenen. Een kleinere console vergeleken met het origineel, van binnen sneller en HDR en 4K-support (films). Dat ‘ie sneller is, is duidelijk te merken wanneer ik met videocollega Danny Maas online een pot Battlefront speel. Waar mijn laadtijden lang zijn, wacht hij steeds in de lobby op mij. Maar de One S was een warmhoudertje, aangekondigd op hetzelfde moment dat de Scorpio aangekondigd werd. Een ‘premium’ console, aldus Spencer. Een console die niet voor iedereen interessant zal zijn, maar in de industrie nu al hoge ogen gooit.

De meest krachtige console ooit. Punt. Een sterk statement van Microsoft, maar wel een statement waar ik in geloof. Doordat ik in Spencer geloof. Natuurlijk is het technische statement tof en ben ik blij dat het apparaat een goede AMD chip krijgt, 4K gaming weet te brengen, HDR chips en VR gaat ondersteunen. Maar ik ben vooral benieuwd wat ontwikkelaars hier mee gaan doen. Games voor de Xbox One spelen ook op de Scorpio, dus het is niet zo dat er exclusieve games voor het apparaat ontwikkeld gaan worden. Wel weten we dat ontwikkelaars extra’s in kunnen bouwen die gebruik kunnen maken van de hardware wanneer je een Scorpio onder de tv hebt staan. En hoewel de officiële onthulling van het apparaat pas op 11 juni gaat zijn, druppelen de eerste berichten inmiddels binnen.




Zo werd twee weken geleden Middle-earth: Shadow of War aangekondigd. Niet alleen voor alle huidige platformen, maar ook voor de Scorpio. Sterker nog, de mensen achter de game werken nauw samen met Microsoft om het spel op dat platform beter te maken dan op welk platform dan ook. Matt Allen, de technical director achter de game, heeft aangegeven dat ‘ie diep onder de indruk is van wat de Scorpio doet met zijn spel. Volgens hem is het niet zomaar een upgrade van wat specificaties, maar is het een console waar hele nieuwe dingen mee gedaan kunnen worden tijdens het ontwikkelen van games. En daar piekt mijn interesse. Wat gaat Scorpio, in dit geval, betekenen voor Middle-earth? Ik kan dan ook niet wachten om eind augustus weer naar de Gamescom te gaan om daar met de Scorpio te kunnen spelen en, hopelijk, games op een normale One naast een Scorpio te zien. Het toffe is dat Middle-earth meteen een Play Anywhere titel gaat zijn. Wanneer je de game tijdens launch in augustus koopt voor Windows 10 of Xbox One krijg je de speciale Scorpio-editie later dit jaar gewoon gratis.

Leuk dat ontwikkelaars blij zijn met het apparaat, maar wat gaan wij er op vooruit? Het maakt onze games daadwerkelijk beter. Wanneer games nu op 1080p spelen met zestig frames per seconde, is het vaak zo dat er af en toe toch framedrops zijn op drukke momenten. Of je nu speelt op een PlayStation 4 of een Xbox One, je ontkomt er nog niet aan. Niet met de Scorpio, aldus een belofte van Spencer. De maximale resolutie, de maximale frames, non stop. Daarnaast brengt de Scorpio als eerste console echt 4K-gaming. Iets wat vooralsnog alleen op de PC gedaan kan worden wanneer spelers behoorlijk diep in de portemonnee hebben gekeken. Grafisch zullen onze games dus flink indrukwekkender gaan worden dan dat nu op de Xbox One het geval is. En hoewel de gameplay exact hetzelfde zal blijven, zorgt het uiteraard voor snellere laadtijden, betere overgangen tussen games en de menu’s van de Xbox zelf en moeten we niet vergeten dat VR een dingetje gaat zijn. ‘High fidelity VR’, dus wanneer je een bril op je Xbox aansluit moeten de graphics niets onder gaan doen voor dat wat je op tv ziet.

De Scorpio weet me al sinds z’n aankondiging vast te houden. Phil Spencer laat af en toe even wat los over het apparaat, de ontwikkeling of de mogelijkheden, maar eigenlijk weten we nog helemaal niks. We weten niet meer dan dat het een veel betere versie van de Xbox One gaat zijn en dat ‘ie voor een ‘premium prijs’ in de winkel gaat komen. Of dat gaat betekenen dat de console flink duur gaat zijn weet ik niet, maar ik zet in ieder geval elke maand al wat geld opzij. Die Scorpio gaat onder mijn tv komen te staan. Dit keer zonder lange rit naar Duitsland, hoop ik…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.