Call of Duty: Advanced Warfare toont multiplayer

Call of Duty: Advanced Warfare toont multiplayer

Activision en Sledgehammer Games leidde gisteren Call of Duty een nieuw tijdperk in met de wereldpremière van Call of Duty: Advanced Warfare. De game is ontworpen voor next generation gaming consoles en verandert de Call of Duty multiplayer ervaring. Zo heb je als speler nieuwe mogelijkheden, zijn de movements beter en sneller en ervaar je de game intenser dan ooit doordat je je ervaring optimaal kunt aanpassen.

Dankzij het nieuwe ‘exoskeleton’ pak kun je als speler zo ongeveer alles doen wat je maar wilt – je springt, ontwijkt, duikt, glijdt, schuift en knalt – en tegelijkertijd maak je gebruik van een future-tech, cutting-edge wapenarsenaal bestaande uit bijna 350 custom weapons. De game heeft een nieuw beloningssysteem, waaronder meer dan 1.000 in-game player rewards, en vrijwel grenzeloze opties tot aanpassingen – goed voor meer dan 2 miljard unieke combinaties. Zo geniet je als speler van de meest meeslepende en geavanceerde Call of Duty multiplayer ervaring ooit op zowel next generation als current generation consoles.

Daarnaast kondigt Activision vandaag ook de Call of Duty: Advanced Warfare Day Zero Edition aan. Hiermee krijgen spelers voor het eerst in de geschiedenis van de franchise op 3 november, 24 uur voor de officiële release, toegang tot de game. De Call of Duty: Advanced Warfare Day Zero Edition is beschikbaar op alle platformen. Wie de game pre-ordert krijgt Day Zero gratis. Daarnaast komen Collector’s Editions van Call of Duty: Advanced Warfare beschikbaar bij de Day Zero-aanschaf en ook die zullen de speciale Day Zero Edition content bevatten. Behalve dat gamers in bepaalde delen van de wereld tot wel 24 uur eerder toegang krijgen, bevat de Day Zero Edition ook twee nieuwe custom wapens plus de al eerder aangekondigde Advanced Arsenal incentive. Activision Publishing, Inc.’s CEO, Eric Hirshberg:

Call of Duty: Advanced Warfare is de eerste game van de franchise met een ontwikkeltijd van drie jaar. Door de samenwerking met Sledgehammer Games gaan we voor het eerst in tien jaar tijd de samenwerking aan met een nieuwe hoofdontwikkelaar. In het hele proces hadden we maar één missie: baanbrekende innovaties bieden en tegelijkertijd de roots van de franchise eer betuigen. In Advanced Warfare introduceren we belangrijke nieuwe mechanics aan de multiplayer, en die veranderen de game op diep niveau. Maar waar het natuurlijk om gaat en dat zeg ik gewoon in de taal van gamers: Advanced Warfare is a hell of a lot of fun.

Na drie jaar ontwikkelen biedt Call of Duty: Advanced Warfare tactical combat van een hoger niveau op alle platforms. Door de kracht van het exoskeleton kun je als speler razendsnel bewegen. Met al zijn geavanceerde movements en perks vergroot de nieuwe gameplay de strategische opties die je als speler hebt, terwijl de ontwikkelaars trouw zijn gebleven aan de snelle en soepele multiplayer ervaring die altijd al ten grondslag ligt aan Call of Duty. Er komt een nieuwe laag bij en zo kies je voor de aanvallende, verdedigende en ontwijkende manoeuvres die jij op dat moment nodig hebt en die nog nooit eerder vertoond zijn in Call of Duty.

Ook is een variant op de geliefde Pick 10 create-a-class terug, die nu zelfs nog beter aan te passen is en nu Pick 13 heet. Als gamer kun je je favoriete scorestreaks kiezen en die zijn allemaal volledig aan te passen. Met de introductie van co-operative scorestreaks kan je de Call of Duty multiplayer samen met vrienden spelen op een manier die eerder onmogelijk was, want voor het eerst kunnen spelers nu een scorestreak delen en zo samenwerken.

Alle innovaties en het technologische vernuft in Call of Duty: Advanced Warfare zou niet compleet zijn zonder verbeteringen in het wapentuig. Zo is er het debuut van een zogenaamde directed energy class of weapons. Deze gebruiken de kracht van gerichte energie om zo vijanden te overwinnen en daarbij wordt vertrouwd op tactical heat management in plaats van op reloads. Als speler kun je alle wapens testen op de Virtual Firing Range door een simpele klik op de knop. Eenmaal getest begint direct de volgende match. Glen Schofield, co-founder en game director van Sledgehammer Games:

Bij de gedachte aan hoe de wereld van Call of Duty er in 2054 zou uitzien, wisten we direct dat de ontwikkeling van de multiplayer essentieel was.

Michael Condrey, co-founder en hoofd ontwikkeling van Sledgehammer Games:

We kunnen gewoonweg niet wachten tot spelers zich zullen storten op Advanced Warfare met al zijn nieuwe movements, mechanics, uitrustingen, modes, enzovoorts, die we in de game hebben gestopt. Over de hele linie is het een grote sprong voorwaarts en het wordt alleen maar mooier met alle aan te passen opties waarmee je deze Call of Duty multiplayer voor 100% de jouwe maakt.

Call of Duty: Advanced Warfare biedt onverslijtbare favorieten als Capture the Flag en Hardpoint en in de multiplayer modes ook classics als Team Deathmatch, Domination en Search and Destroy, maar daarnaast zijn er ook nieuwe uitdagingen te over. Zo biedt de game nieuwe opties voor de playlist als Uplink en Momentum, een nieuwe kijk op de klassieke War mode. Ontwikkelaar Sledgehammer Games pakt de personalisatie over de hele linie groot aan, bijvoorbeeld met Create-an-Operator. Hiermee geven gamers hun soldaten precies de looks die zij willen – hoofden, helmen, brillen, shirts, vesten, kits, handschoenen, broek, kniestukken, laarzen en het exoskeleton, alles maak jij zoals jij dat wilt. De feature Create-an-Operator krijgt ondersteuning van het nieuwe beloningssysteem Supply Drops. Hoe meer je speelt, hoe meer je verdient. Met Supply Drops kun je zo ongeveer alles verdienen wat je kunt bedenken in de wereld van Call of Duty: Advanced Warfare – van custom weapons tot unieke karakter gear. Wat al dit unieks gemeen heeft, is dat je er als speler overduidelijk ‘multiplayer bragging rights’ verdiend.

Aanvullend op het showen van hun verdiensten met Supply Drops biedt de zogenaamde Virtual Lobby spelers de kans hun door harde strijd gewonnen rewards te tonen, terwijl ze wachten tot de map start. Er bestaan miljarden mogelijke combinaties en op die manier maak je alles voor jou persoonlijk op maat. Zo laat je als speler zien wie jij bent, maar ook zie je wat je vrienden en tegenstanders meebrengen naar het strijdtoneel. De Virtual Lobby is een snelle en eenvoudige manier om je competitie in te schatten en ook om je volgende actie in Create-an-operator in te plannen.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat als BasvanDun over films op Stardust.