Crackdown 3 Gamescom Preview

Crackdown 3

PC Xbox One

Crackdown 3 Gamescom Preview

Crackdown 3 Gamescom Preview

Recentelijk werd Crackdown 3 uitgesteld. Waar de game origineel uit zou komen tijdens de launch van de Xbox One, besloot Microsoft de titel nog even vast te houden zodat Sumo Digital nog genoeg tijd heeft om de game te polijsten. Tijdens Gamescom kon ik met de titel aan de slag. Was die extra tijd nodig?

De originele Crackdown moest ik persé hebben op mijn oude Xbox 360. Niet omdat ik zo’n fan was van de game, maar omdat de beta van Halo 3 met de game geleverd werd. Ik gok dat er best wel wat mensen zijn die hierdoor in aanraking zijn gekomen met het spel. Toch, na het spelen, bleek Crackdown een hele toffe titel te zijn. Het was hard, grof, over-the-top en je kon heerlijk spelen met de krachten van je agent. Spring hoger dan normaal, ram harder dan je denkt. Gooien met auto’s in de wereld bracht pure fun.

Dit gevoel kwam tijdens het spelen van Crackdown 3 terug. Wederom speelde ik met over the top figuren en smeet ik met auto’s, sprong ik van daken en schoot ik menig mannetje overhoop. En dat was leuk, maar het voelde allemaal wel heel erg vertrouwd. Ik merkte, op de presentatie van de game na, weinig vernieuwingen sinds die eerste game. Natuurlijk kreeg ik maar een korte demo voor mijn neus waarin ik de stad kon ontdekken. Ik kreeg geen missie om te doen. Het is dus ergens best logisch dat het aanvoelt als het origineel maar het resulteerde in weinig variatie in de gameplay. Dat deed de game niet veel goeds, terwijl we er vanuit kunnen gaan dat dit wel goed gaat komen. Toch?

Zoals ik al zei ben je in deze serie geen normale agent die zijn stad veilig moet houden van behoorlijk wat misdaden. Je bent geladen met superkrachten. Daarom sprong ik van gebouw naar gebouw alsof het niks was, smeet ik vijanden door auto’s heen waarna ik zo’n auto met het grootste gemak op kon tillen om achter het slachtoffer aan te gooien. In de lucht kon ik gebruik maken van een extra boost om hoger te springen en het beklimmen van gebouwen is simpel. Noem het een Grand Theft Auto on steroïden en je hebt een idee. Natuurlijk hoefde ik niet alleen mijn krachten te gebruiken maar waren er ook wat leuke schietijzers om te testen. Vijanden laten er ook een hoop vallen, maar dit bracht wat verwarring met zich mee. Er lagen op een gegeven moment wel heel veel wapens op straat, zonder dat ik wist welke nu beter is dan de andere. Iets wat de uiteindelijke versie, waarin ik langer kan spelen dan twintig minuten, uiteraard duidelijkheid in gaat scheppen.

Opvallend was wel dat ik tijdens het spelen geen Agility Orbs tegen ben gekomen, iets waar de serie toch wel een beetje om bekend stond. Hier werd mijn agent beter door bepaalde skills steeds opnieuw te gebruiken. Wanneer ik genoeg mannetjes om had weten te leggen met een bepaald wapen, werd ik beter in het schieten met dat wapen. Wanneer ik veel met een auto aan het rondrijden was, steeg mijn level in het besturen van voertuigen. Toch verzekerde iemand van Microsoft me dat die orbs nog steeds aanwezig waren, ik kon ze alleen niet vinden. Ze zorgen er alleen voor dat je hoger kunt springen of sneller kunt rennen. De rest is aan jou.

Vond ik het leuk om Crackdown 3 te spelen? Ja. De game oogt leuk (helemaal op de Xbox One X), speelt soepel en knalt lekker. Echter, de demo, waarin ik niets anders kon doen dan een beetje ontdekken, springen en schieten, was niet echt de beste manier om deze game aan de man te brengen. Ik heb er vertrouwen in dat Crackdown 3 een toffe titel gaat worden, maar we kunnen stellen dat het maar goed is dat er nog wat meer tijd in deze game gestoken gaat worden.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.