De verandering in populaire genres

De verandering in populaire genres

Ik heb het al eens eerder gehad over de veranderingen die wij de komende jaren binnen gaming gaan zien. Denk hierbij aan de implementatie van VR en dergelijke. Echter worden niet alleen de controllers, consoles, hardware en software door de jaren heen constant aangepast met allerlei nieuwe features en besturingstechnieken, maar ook de genres. Populaire genres veranderen door de jaren heen. En dan niet een klein beetje, maar ontzettend. Je merkt dat ontwikkelaars en uitgevers ook meegaan met bepaalde trends, waardoor een genre al snel populair gaat worden en dat voorlopig dan ook blijft. Ik wil het hebben over de genres die ik actief heb meegemaakt toen ik jonger was en de genres die nu de boventoon voeren. Let’s Begin!

Vroeger, toen ik nog een kleine ukkepuk van zes jaar oud was, had ik zelf geen console waarop ik kon spelen. Maar, bij mijn oudere neef thuis stond een Super Nintendo of een Nintendo 64, dat weet ik niet eens meer zeker. Wat ik wel zeker weet, is dat ik constant met dat apparaat aan het spelen was. Altijd als ik bij mijn neef was, speelde ik op de Nintendo en wat speelde ik? Mario! Een platformer met minimaal verhaal en ontzettend veel uitdaging. Urenlang kon ik als de ietwat gezette, Italiaanse loodgieter doorbrengen om Princess Peach te redden. Natuurlijk is het geen geheim dat Mario destijds populair was, en nog steeds, maar platformers zelf zijn ook ontzettend lang bijzonder populair geweest. Naast Mario waren al mijn favoriete spellen platformers! Ken je de game Croc nog? Ook dit was een platformer en die heb ik helemaal grijs gespeeld. Niet alleen ik, maar ook op het schoolplein had iedereen het over games als Croc, Crash Bandicoot en Mario.




Naarmate de jaren verstreken, werd ik natuurlijk ouder. Uiteindelijk kreeg ik een Gameboy Color met daarbij Mario en Pokémon. Beide games heb ik tientallen uren gespeeld en heel soms stof ik de Gameboy nog wel eens af om Mario erop te spelen. We spoelen nu even door, namelijk naar het moment dat ik twaalf jaar werd. Ik kreeg ik een ontzettend leuk cadeau, namelijk een PlayStation 2. Deze kreeg ik samen met drie games, waarvan er twee platformers waren, te weten Jak & Daxter en Ratchet & Clank. Beide games vond ik geweldig en om de een of andere reden had ik het idee dat Ratchet & Clank en Jak & Daxter aartsvijanden waren, waarschijnlijk omdat de platformers wel wat van elkaar weg hadden. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik Ratchet & Clank net even wat leuker vond dat Jak & Daxter en dat kwam vanwege de ontzettend vette wapens in Ratchet & Clank. Toch had ik beide games redelijk snel uitgespeeld. Ze waren zo goed ontvangen dat er nog ontzettend veel sequels en spin-offs van zijn gemaakt. Hierdoor heb ik het idee dat dit het platform-tijdperk was, van Super Mario 64 tot en met Ratchet & Clank. Platforming heeft het ontzettend lang volgehouden als leidend genre, tenminste in mijn belevingswereld dan.

Tegenwoordig ligt dat wel anders. Natuurlijk komen er nog steeds genoeg platformers uit en Mario blijft bijvoorbeeld een icoon, maar mensen worden er niet meer zo warm van als dat ze er vroeger van werden. Sinds ik de PlayStation 3 heb en de eerste Modern Warfare kwam uit, leken first-person shooters de wereld over te nemen. FPS-games waren al populair, maar het moment dat Call of Duty: Modern Warfare uitkwam, was voor mij het moment dat shooters nog groter werden. Dit is ook jaren weer zo gebleven. Naast Call of Duty werd massaal Battlefield en Counter-Strike gespeeld. Er werden toernooien gegeven met gigantische geldprijzen en gamers van over de hele wereld stonden in de rij om weer een nieuwe shooter op te halen. Hier lijkt de laatste tijd verandering in te komen.




Het duurt namelijk niet lang meer voordat first-person shooters niet meer op nummer één gaan staan, maar een ander, veel jonger genre. Arena Shooters en MOBA’s. Ik denk dat hier de toekomst in ligt. Games als DOTA 2 en League of Legends zijn al achterlijk populair, maar er komen nog zoveel MOBA’s en Arena Shooters uit, dat ik denk dat dit het nieuwe genre wordt waar iedereen massaal zijn of haar tijd en geld in gaat stoppen. Binnenkort komt Overwatch uit, daarnaast nog Paragon en laatst is Battleborn uitgekomen, dat zijn drie arena shooters die nagenoeg gelijktijdig uitkomen. Daarnaast leent het invloeden van zowel de MOBA’s als van de first-person shooters, waardoor het twee populaire genres combineert in één overweldigend pakket met veel actie en bombarie. Als het niet de Arena Shooters worden, dan denk ik dat we teruggaan naar Stealth, maar dan met veel Sandbox-invloeden erin gecombineerd, dat zie je ook steeds vaker in games. Echter hoop ik zelf stiekem nog steeds dat platformers weer een beetje in raken en ik hoop dat de reboot van Ratchet & Clank daar een beetje bij helpt.

Ik denk overigens dat bepaalde genres steeds vaker leentjebuur bij elkaar spelen en steeds meer invloeden uit andere genres meenemen. Dit wordt allemaal mede mogelijk gemaakt doordat de systemen steeds krachtiger worden, de engines steeds ingewikkelder en de knappe mensen bij ontwikkeling steeds meer gaan proberen. De AI wordt steeds beter, de mechanismen lastiger en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zou mij in ieder geval niets verbazen als wij over een aantal jaar een platformer hebben met RTS-elementen, gewoon omdat het kan!

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.