Disney Infinity 3.0: Rise Against the Empire Review

Het is de opmars van een nieuw genre. Gestart met de originele Skylanders, lijken LEGO Dimensions en Disney Infinity (en de Amiibo’s van Nintendo) het ‘toys to life’-genre te accepteren als een nieuwe hit. En dat is het ook. Het kopen van een spelfiguur in de winkel om deze in je game tot leven te zien komen werkt en weet zich een weg te banen in de collectie van behoorlijk wat gamers, ongeacht welke leeftijd ze zijn. Met de derde Disney Infinity brengt het spel mij een extra reden om steeds terug te gaan naar de speelgoedzaak om extra cash uit te geven.

Ik ben een groot fan van Disney. Al sinds mijn jonge jaren ben ik verslaafd aan de vele tekenfilms die de studio heeft gebracht. Echter, de liefde voor het bedrijf weet zich niet alleen bij de videofilms en tekenfilmseries te houden; ook op het gebied van gaming heeft Disney fantastische ervaringen gegeven. Denk eens terug aan die oude Aladdin-titel van vroeger, aan Kingdom Hearts of Epic Mickey. Disney Infinity bracht verschillende series van de animatiestudio samen tot leven op een nieuwe manier. Sully uit Monsters Inc. stond ineens naast Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean. Lightning McQueen uit Cars nam het zomaar op tegen Mr. Incredible uit The Incredibles!

Het tweede deel wist wederom mijn portemonnee open te krijgen. Marvel, een andere liefde uit mijn jeugd die nooit verdwenen was, maakte zijn opwachting. De bekende personages van Disney schoven even naar de achtergrond (uiteraard kon je nog steeds met ze spelen) en in de spotlight stonden personages zoals Iron Man, Black Window, Captain America en Thor. Hoewel het spel nog steeds erg focuste op de kleinere gamers, wist Disney Infinity 2.0, meer dan zijn voorganger, ook de iets volwassenere speler aan te spreken. Puur door de Marvel-licentie. Marvel is tegenwoordig groter dan ooit, met toffe films in de bioscopen en met betere verkopen qua comics dan in de jaren daarvoor. Maar wat is er én van Disney én nog groter dan Marvel? Juist. Star Wars. En laat Star Wars nu net mijn grootste liefde zijn…

Disney Infinity 3.0 komt in verschillende vormen en maten. Momenteel zijn er drie verschillende versies van de game te vinden. Zo is er een starterspakket met een speelset uit Inside Out, de laatste Pixar-film. Fans met een liefde voor Star Wars doen er echter slimmer aan om te beginnen met het starterspakket genaamd ‘Twilight of the Republic’ (waarvan je hier de review kunt lezen). Hierin staan de avonturen uit The Clone Wars centraal, situerende in het universum van de gelijknamige tv-serie. Nu is Rise of the Empire echter verschenen voor alle platformen (eerder was deze exclusief voor de PlayStation), waardoor we nu eindelijk kunnen kijken naar de overbekende avonturen uit A New Hope, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi.

Om meteen met een groot minpunt te beginnen, is de game opnieuw gebouwd op dezelfde engine als de voorgangers. En die begint zijn scheurtjes te vertonen. Hoewel de engine nog steeds goed zijn best doet om diverse speelstijlen te combineren, zijn de laadtijden en sommige controleschema’s niet meer van deze tijd. Soms zit je dertig seconden te wachten voordat een nieuw level geladen is. En dat is veel te lang. Goed. Slechte punten aan de kant, tijd voor de redenen waarom dit spel verdomd leuk is om te spelen. Alle grote gebeurtenissen, zoals je ze kent uit de originele drie films, ga je opnieuw beleven. Echter, er is een grote maar. Om het spel glad te strijken en je daadwerkelijk een logisch verloop te geven wanneer je met diverse poppetjes speelt, is het verhaal her en der wat aangepast. Zo heeft Luke al meteen zijn lichtzwaard, is Cloud City niet terug te vinden (want hier ging het viertal Luke Skywalker, Princess Leia, Han Solo en Chewbacca uit elkaar) en is Leia gewoon aanwezig in het huis van Obi-Wan, daar waar origineel de hologram van haar bekeken werd. Hoewel dit voor de Star Wars-liefhebber misschien even vreemd is om te bevatten, zorgt het wel voor een logischer verloop van het spel. Dat ‘I am your father’ nu op Hoth plaats mag vinden zorgt voor een nieuwe dynamiek. Echter, het feit dat muziek uit verkeerde films tijdens bepaalde scènes gebruikt wordt, komt er bij mij niet in. Ik wil geen ‘Battle of the Heroes’ uit Revenge of the Sith horen wanneer Luke het opneemt tegen Darth Vader.

Net zoals bij Twilight of the Republic ben je zo’n vier tot zes uurtjes bezig om door het verhaal te gaan. Uiteraard kun je dit rekken door de vele zijmissies te voltooien en overal voor de hoogste score te gaan, maar nergens voelt dit verplicht. In die uren reis je naar Tatooine, Hoth en Endor en haal je twee verschillende Death Stars neer. De ontwikkelaar kiest duidelijk voor de grootste en meest bekende momenten om terug te brengen, maar als liefhebber van de franchise voelt dit ergens ook erg jammer. Waar is Dagobah? Waar is Yoda? Het personage wat zo’n gigantisch aandeel had in de verhalen uit de films, mist compleet in het spel. Het had de ontwikkelaar (en de game) goed gedaan om het spel met twee a drie uurtjes uit te breiden om deze iconische momenten gewoon mee te nemen. Dit is Star Wars op fast forward!

Het spel legt de focus vaker op vliegmissies dan dat in Twilight of the Republic het geval was. Logisch, want op Hoth wil je uiteraard die AT-AT’s neer gaan halen met je harpoenkabel achterop de Speeder. Al hoeft dat niet, er is nu ook een andere manier om deze gigantische lopende tanks neer te halen. Daarnaast wil je uiteraard de Death Star neer gaan halen. Degene uit A New Hope én degene die in aanbouw is in Return of the Jedi. Hier duwt de ontwikkelaar wat nieuwe gameplay door je tv, net als op de planeten waarbij je zelf kunt bepalen welke gebouwen gebouwd worden. Het gaat niet bijster diep, maar het zorgt voor extra afwisseling tijdens het spelen. En dat is aardig en op zijn plek.

Wanneer je de play set koopt krijg je niet alleen het verhaal van de originele trilogie voor Disney Infinity 3.0, ook krijg je de figurines van Luke Skywalker en Princes Leia. Ik moet bekennen; ik heb nog geen seconde met Leia gespeeld. Puur door het feit dat ze alleen kan schieten terwijl Luke een blaster en een lichtzwaard ter handen kan nemen. Middels het lichte RPG-element kun je je personage sterker maken wanneer deze in level stijgt en is er de mogelijkheid om diverse combo’s te leren. Om de actie wat intensiever te maken heeft de ontwikkelaar het combatsysteem door Ninja Theory laten creëren. Deze studio, bekend van DmC: Devil May Cry en Heavenly Sword, weet de lightsabre actie tof in beeld te brengen. Het besturen is makkelijk, maar door combo’s vrij te spelen ligt er toch een diepere laag van uitdaging voor je klaar. Er zijn zelfs heuse finishing moves beschikbaar wanneer je goed genoeg speelt. En vergeet niet dat de combinatie tussen je zwaard en The Force een hele interessante kan zijn tijdens de vele gevechten die je gaat voeren.

Naast de playsets staat Disney Infinity bekend om het creatieve proces dat jijzelf aan de game toe kunt voegen in de toybox. Hier kun je losgaan met alle objecten die in de game zitten om zo je eigen levels, avonturen, verhalen of spelmodi te verzinnen. Deze zelfgemaakte levels kunnen dan weer online gezet worden zodat anderen deze kunnen spelen. Goed om te zien dat Disney hier meer moeite in heeft gestopt dan eerdere keren. Het draait wat minder om menu’s, iets wat me in eerdere delen flink af wist te schrikken (het is voor kinderen!). Het creëren van levels is makkelijker, innovatiever en vooral leuker. Uiteraard kun je hier al je figuren uit eerdere delen gebruiken om extra content te unlocken. Toch is het misschien nog net een beetje overweldigend, maar wanneer je er tijd in steekt kun je best wat leuks maken. Zo liep ik met Tinkerbell door een wereld van Nightmare before Christmas, om aldaar een vliegende race tegen Iron Man uit te vechten. Disney Infinity 3.0 brengt alle franchises samen op een betere manier dan de eerdere delen. En Star Wars is hier een prominent onderdeel van.

Disney Infinity en Star Wars gaan hand in hand. Na Twilight of the Republic weet Rise Against the Empire opnieuw te tonen dat de grafische stijl, de kinderlijke gameplay en het warme hart van Disney hand in hand door het leven kunnen. Hoewel ik het jammer vind dat het verhaal er zo doorheen gejaagd lijkt te worden, was de ervaring die het spel me gaf een hele leuke. Dat de complete game met twee spelers te spelen is, maakt het des te leuker. Disney Infinity 3.0 verdwijnt weer even de kast in, maar in december zal deze terug tevoorschijn komen voor de derde en laatste Star Wars Play Set. Iets met The Force Awakens…

[review pros=” + Disney en Star Wars passen bij elkaar
+ Muziek van John Williams
+ Originele trilogie!” cons=”- Engine vertoont scheurtjes