Disney Infinity 3.0: Twilight of the Republic Review

Het is de opmars van een nieuw genre. Gestart met de originele Skylanders, lijken LEGO Dimensions en Disney Infinity (en de Amiibo’s van Nintendo) het ‘toys to life’-genre te accepteren als een nieuwe hit. En dat is het ook. Het kopen van een spelfiguur in de winkel om deze in je game tot leven te zien komen werkt en weet zich een weg te banen in de collectie van behoorlijk wat gamers, ongeacht welke leeftijd ze zijn. Met de derde Disney Infinity brengt het spel mij een extra reden om steeds terug te gaan naar de speelgoedzaak om extra cash uit te geven.

Ik ben een groot fan van Disney. Al sinds mijn jonge jaren ben ik verslaafd aan de vele tekenfilms die de studio heeft gebracht. Echter, de liefde voor het bedrijf weet zich niet alleen bij de videofilms en tekenfilmseries te houden; ook op het gebied van gaming heeft Disney fantastische ervaringen gegeven. Denk eens terug aan die oude Aladdin-titel van vroeger, aan Kingdom Hearts of Epic Mickey. Disney Infinity bracht verschillende series van de animatiestudio samen tot leven op een nieuwe manier. Sully uit Monsters Inc. stond ineens naast Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean. Lightning McQueen uit Cars nam het zomaar op tegen Mr. Incredible uit The Incredibles!

Het tweede deel wist wederom mijn portemonnee open te krijgen. Marvel, een andere liefde uit mijn jeugd die nooit verdwenen was, maakte zijn opwachting. De bekende personages van Disney schoven even naar de achtergrond (uiteraard kon je nog steeds met ze spelen) en in de spotlight stonden personages zoals Iron Man, Black Window, Captain America en Thor. Hoewel het spel nog steeds erg focuste op de kleinere gamers, wist Disney Infinity 2.0, meer dan zijn voorganger, ook de iets volwassenere speler aan te spreken. Puur door de Marvel-licentie. Marvel is tegenwoordig groter dan ooit, met toffe films in de bioscopen en met betere verkopen qua comics dan in de jaren daarvoor. Maar wat is er én van Disney én nog groter dan Marvel? Juist. Star Wars. En laat Star Wars nu net mijn grootste liefde zijn…

Disney Infinity 3.0 komt in verschillende vormen en maten. Momenteel zijn er drie verschillende versies van de game te vinden. Zo is er een starterspakket met een speelset uit Inside Out, de laatste Pixar-film. Daarnaast kunnen mensen die het spel spelen op de PlayStation aan de slag met het Rise Against the Empire-pakket, waarin we het met Luke Skywalker, Han Solo en Chewbacca op moeten nemen tegen de gevaarlijke Darth Vader en zijn Empire. Als laatste is er het Twilight of the Republic-starterspakket. Later dit jaar verschijnt er ook nog een Star Wars Episode VII: The Force Awakens-editie. Omdat Rise of the Empire nog niet beschikbaar is op alle platformen, centreren we deze review op Twilight of the Republic en komen we later nog eens op de avonturen van Episodes IV, V, VI en VIII terug.

Om meteen met een groot minpunt te beginnen, is de game opnieuw gebouwd op dezelfde engine als de voorgangers. En die begint zijn scheurtjes te vertonen. Hoewel de engine nog steeds goed zijn best doet om diverse speelstijlen te combineren, zijn de laadtijden en sommige controleschema’s niet meer van deze tijd. Soms zit je dertig seconden te wachten voordat een nieuw level geladen is. En dat is veel te lang. Goed. Slechte punten aan de kant, tijd voor de redenen waarom dit spel verdomd leuk is om te spelen. Twilight of the Republic speelt zich af tijdens de gebeurtenissen van de Clone Wars-animatieserie. Dat is te zien in de manier waarop de personages ogen (de stijl uit Clone Wars past perfect wanneer deze gecombineerd is met de stijl van Disney Infinity) en klinken. De stemacteurs uit de serie komen terug om hun rol opnieuw in te vullen. Voor een fan van de animatieserie is dit een goed ding. Seizoenen lang ben je met deze stemmen op pad geweest, dus het is goed om ze wederom aan te treffen. Dit in combinatie met de muziek van John Williams zorgt er in ieder geval voor dat het voelt, oogt en klinkt als een Star Wars-product. Want zeg nu zelf, tijdens een gevecht met Darth Maul moet je toch Duel of the Fates horen? Juist!

Om de actie wat intensiever te maken heeft de ontwikkelaar het combatsysteem door Ninja Theory laten creëren. Deze studio, bekend van DmC: Devil May Cry en Heavenly Sword, weet de lightsabre actie tof in beeld te brengen. Het besturen is makkelijk, maar door combo’s vrij te spelen ligt er toch een diepere laag van uitdaging voor je klaar. Er zijn zelfs heuse finishing moves beschikbaar wanneer je goed genoeg speelt. En vergeet niet dat de combinatie tussen je zwaard en The Force een hele interessante kan zijn tijdens de vele gevechten die je gaat voeren. Ook het platformen is terug. Zo spring je bijvoorbeeld van platform naar platform in de bekende droid-fabriek uit Attack of the Clones. Dit werkt echter niet altijd even soepel, waardoor je soms mis springt omdat de game niet helemaal mee lijkt te werken. Nogmaals een referentie naar de engine die nodig vervangen moet gaan worden.

Tijdens het verhaal, waar ik zo’n vijf uur over heb gedaan, bezoek je verschillende, bekende planeten in het Star Wars universum. Spring in je Jedi Starfighter, Naboo Starfighter of ander voertuig en zoek het luchtruim op. Interessant is dat er boven de planeten ook genoeg te doen is. Denk aan heuse dogfights tussen de Jedi en de CIS. Het is even wennen voordat je je schip onder controle hebt (het gaat niet zo smooth als dat je zou willen), maar al snel schiet je menig Vulture Droid naar de schroothoop. Met het idee dat Rise of the Empire er nog aan zit te komen heb ik zomaar het idee dat we vooral daar veel meer actie in de ruimte gaan zien. Want je wil toch die Dead Star op gaan blazen lijkt me.

Twilight of the Republic begin je met Anakin Skywalker en Ahsoka Tano. Deze figuren krijg je bij het spel bij. Uiteraard is het aan jou of je meer personages aan gaat schaffen. Onder mijn tv staan inmiddels ook een Obi-Wan Kenobi en Yoda te wachten om op avontuur te gaan. Daarnaast zijn er tijdens het verhaal tokens te vinden waardoor je de wereld open speelt voor andere figuren. Wanneer je later Han Solo, Darth Vader of Leia als figuurtje koopt, is het dus mogelijk om met hen het avontuur te beleven. Anakin Skywalker die samen gaat werken met Darth Vader, het kan zomaar gebeuren! Wanneer je het verhaal tot een einde hebt gebracht zijn er nog flink wat secundaire missies te behalen. Deze zijn vaak niet meer dan “breng object X van A naar B”, of “sla op plek C zoveel mogelijk vijanden neer”. Toch weet de ontwikkelaar deze missies leuk te houden waardoor (voor het eerst!) een playset na het voltooien van het verhaal nog steeds genoeg content geeft om een leuke tijd te bieden.

Naast de playsets staat Disney Infinity bekend om het creatieve proces dat jijzelf aan de game toe kunt voegen in de toybox. Hier kun je losgaan met alle objecten die in de game zitten om zo je eigen levels, avonturen, verhalen of spelmodi te verzinnen. Deze zelfgemaakte levels kunnen dan weer online gezet worden zodat anderen deze kunnen spelen. Goed om te zien dat Disney hier meer moeite heeft gestopt dan eerdere keren. Het draait wat minder om menu’s, iets wat me in eerdere delen flink af wist te schrikken (het is voor kinderen!). Het creëren van levels is makkelijker, innovatiever en vooral leuker. Uiteraard kun je hier al je figuren uit eerdere delen gebruiken om extra content te unlocken. Toch is het misschien nog net een beetje overweldigend, maar wanneer je er tijd in steekt kun je best wat leuks maken. Zo liep ik met Tinkerbell door een wereld van Nightmare before Christmas, om aldaar een vliegende race tegen Iron Man uit te vechten. Disney Infinity 3.0 brengt alle franchises samen op een betere manier dan de eerdere delen. En Star Wars is hier een prominent onderdeel van.

Disney Infinity en Star Wars gaan hand in hand. De eerste speelset die de twee franchises met elkaar weet te verbinden, slaagt er in om mij warm te maken voor dat wat komen gaat. De originele trilogie en het verhaal van The Force Awakens zullen later dit jaar in de game beschikbaar komen. Daar zullen we tegen die tijd uiteraard nog bij stil gaan staan. Voor nu gaan we even terug naar de zandvlaktes van Tatooine om met Jack Sparrow te beslissen of we de race tegen Thor kunnen winnen.

[review pros=”+ Disney en Star Wars passen bij elkaar
+ Muziek van John Williams
+ Playsets ook na verhaal interessant” cons=”- Lange, lange laadtijden