Disney Infinity 3.0: Star Wars The Force Awakens Review

Het is de opmars van een nieuw genre. Gestart met de originele Skylanders, lijken LEGO Dimensions en Disney Infinity (en de Amiibo’s van Nintendo) het ‘toys to life’-genre te accepteren als een nieuwe hit. En dat is het ook. Het kopen van een spelfiguur in de winkel om deze in je game tot leven te zien komen werkt en weet zich een weg te banen in de collectie van behoorlijk wat gamers, ongeacht welke leeftijd ze zijn. Met de derde Disney Infinity brengt het spel mij een extra reden om steeds terug te gaan naar de speelgoedzaak om extra cash uit te geven.

Ik ben een groot fan van Disney. Al sinds mijn jonge jaren ben ik verslaafd aan de vele tekenfilms die de studio heeft gebracht. Echter, de liefde voor het bedrijf weet zich niet alleen bij de videofilms en tekenfilmseries te houden; ook op het gebied van gaming heeft Disney fantastische ervaringen gegeven. Denk eens terug aan die oude Aladdin-titel van vroeger, aan Kingdom Hearts of Epic Mickey. Disney Infinity bracht verschillende series van de animatiestudio samen tot leven op een nieuwe manier. Sully uit Monsters Inc. stond ineens naast Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean. Lightning McQueen uit Cars nam het zomaar op tegen Mr. Incredible uit The Incredibles!

Het tweede deel wist wederom mijn portemonnee open te krijgen. Marvel, een andere liefde uit mijn jeugd die nooit verdwenen was, maakte zijn opwachting. De bekende personages van Disney schoven even naar de achtergrond (uiteraard kon je nog steeds met ze spelen) en in de spotlight stonden personages zoals Iron Man, Black Window, Captain America en Thor. Hoewel het spel nog steeds erg focuste op de kleinere gamers, wist Disney Infinity 2.0, meer dan zijn voorganger, ook de iets volwassenere speler aan te spreken. Puur door de Marvel-licentie. Marvel is tegenwoordig groter dan ooit, met toffe films in de bioscopen en met betere verkopen qua comics dan in de jaren daarvoor. Maar wat is er én van Disney én nog groter dan Marvel? Juist. Star Wars. En laat Star Wars nu net mijn grootste liefde zijn…

Disney Infinity 3.0 komt in verschillende vormen en maten. Momenteel zijn er vier verschillende versies van de game te vinden. Zo is er een starterspakket met een speelset uit Inside Out, de laatste Pixar-film. Fans met een liefde voor Star Wars doen er echter slimmer aan om te beginnen met het starterspakket genaamd ‘Twilight of the Republic’ (waarvan je hier de review kunt lezen). Hierin staan de avonturen uit The Clone Wars centraal, situerende in het universum van de gelijknamige tv-serie. Later verscheen Rise of the Empire (de review is hier te lezen) waarin de avonturen uit de drie originele Star Wars-films aan je voorbij trokken. Nu The Force Awakens, de zevende episode in de Star Wars Saga, record na record aan het verbreken is in de bioscopen, is het tijd om te kijken naar de The Force Awakens Playset.

Wanneer je het pakket aanschaft krijg je niet alleen toegang tot de content die het verhaal uit de film volgt, ook krijg je Rey en Finn als figuurtjes meegeleverd. Wanneer deze namen je niks zeggen heb je waarschijnlijk de film nog niet gezien. Dat gezegd hebbende raad ik je aan die film te kijken voordat je met deze game aan de slag gaat. Waarom? Simpel. De game is een hervertelling van het filmverhaal, maar neemt op diverse momenten vlugge stappen door het avontuur. Het is een grote spoiler voor de film, al zullen enkele dingen compleet achterwege gelaten worden.

Opvallend is dat dit een filmgame is die totaal niet slecht is. Ja, het verhaal wordt op de voet gevolgd en bekende momenten mag je opnieuw spelen, maar de makers weten precies welke elementen uit de film wel of niet werken als game. Sterker nog: The Force Awakens speelt een stuk beter weg dan Rise Against the Empire, de uitbreiding die je Episode IV, V en VI liet spelen. Het is ook opvallend dat deze game de film zo trouw volgt in een tijd waarin dit nooit meer gedaan lijkt te worden. Jaren terug vertelde elke filmgame het verhaal van de film opnieuw, maar deze tijd lijkt achter ons te liggen. The Force Awakens weet het verhaal op een leuke (kinderlijke) manier tot leven te brengen en gooit er een tof combatsysteem doorheen waardoor jong en oud kunnen genieten van het spel. Niet gek ook, het combatsysteem is ontworpen door de mannen achter Devil May Cry.

Het heeft me zo’n vier uur gekost om de game uit te spelen. Echter, dan is alleen het verhaal gedaan. De vele levels zitten vol met te vinden onderwerpen, extra missies om te behalen en geheimen om te ontdekken. Helaas lijken de extra missies vaak op elkaar, maar kinderen zullen daar minder problemen mee hebben. Zij gaan op in de wereld die hier neergezet wordt, gevuld met bekende aliens, voertuigen en omgevingen. En ja, natuurlijk mag je de Millennium Falcon besturen. In je eentje, of uiteraard met tweeën. Je krijgt niet voor niets twee figuurtjes bij het spel bij. Voor de Star Wars-fan is het noemenswaardig dat Daisy Ridley (Rey), John Boyega (Finn), Adam Driver (Kylo Ren) en Oscar Isaac (Poe Dameron) allen hun eigen digitale personages in de game voorzien hebben van hun stem. De game oogt dus niet alleen als de film, hij klinkt nog hetzelfde ook.

Is alles koek en ei in The Force Awakens? Nee. Het punt waar ik me tijdens de release van de originele game, alsook bij Rise Against the Empire aan stoorde, laat hier ook zijn lelijke gezicht laten zien. De laadtijden zijn op momenten vervelend lang (dertig, veertig seconden) en op momenten leek de audio compleet weg te vallen. Een gevecht met enkele Stormtroopers is toch minder spannend wanneer blasters en lichtzwaarden geen geluid maken. Nu snap ik dat de game uiteraard op dezelfde engine loopt als de eerdere pakketten (sterker nog, het is hetzelfde spel, we hebben het over een uitbreiding op), maar het is nog steeds enorm vervelend wanneer je midden in de actie zit en je een laadbalk lang op je scherm te zien staan. Zonde.

Disney Infinity en Star Wars gaan hand in hand. Na Twilight of the Republic en Rise Against the Empire weet The Force Awakens opnieuw te tonen dat de grafische stijl, de kinderlijke gameplay, Star Wars en het warme hart van Disney hand in hand door het leven kunnen. Hoewel ik het jammer vind dat het verhaal er zo doorheen gejaagd lijkt te worden, was de ervaring die het spel me gaf een hele leuke.

[review pros=” + Disney en Star Wars passen bij elkaar
+ Originele stemmen uit de film
+ Vechtsysteem blijft vermakelijk!” cons=”- Laadtijden