Halo: Spartan Assault Xbox 360 Review

Halo: Spartan Assault Xbox 360 Review

Tijdens de aankondiging was er blijdschap en verdriet. Een nieuwe Halo is altijd een reden voor een feestje. Echter leken de trouwe fans compleet vergeten. De titel verscheen op PC, tablet en telefoon maar de Halo-spelers op de Xbox werden compleet overgeslagen. Gelukkig is dit veranderd, Halo: Spartan Assault is inmiddels te downloaden via je Xbox 360. Weet de game ook daar te bevallen?

In mijn originele review gaf ik Halo: Spartan Assault enkele minpunten. Sterker nog, twee sprongen er meteen uit. Zo vond ik het bijzonder jammer dat er geen multiplayer aanwezig was in de game en dat het spel niet op Xbox Live Arcade te vinden was. Het spel zou origineel ook alleen op Windows 8 en de Windows Phone verschijnen. En zie hier, mijn minpunten zijn verhoord, Halo: Spartan Assault is inmiddels te spelen op de Xbox 360 inclusief een multiplayer!

Vanuit het ongetrainde oog ziet Halo: Spartan Assault er misschien uit als een game die snel in elkaar gezet is om wat extra duiten in de zak van Microsoft te krijgen. Een titel die het moet hebben van zijn licentie. Halo verkoopt. Toch gaat dit gelukkig niet op voor deze titel. Hoewel het spel origineel voor Windows 8 en touchscreen-schermen gemaakt is, speelt de game op de Xbox 360 heerlijk weg. Sterker nog, ik durf te beweren dat Spartan Assault op de Xbox 360 zichzelf beter laat spelen dan op de originele platformen. Nee, het spel brengt niet de grafische pracht zoals de volgende grote Halo op de Xbox One gaat doen, het brengt wel de typische gameplay die we uit de franchise gewend zijn. Dit keer alleen vanuit een ander standpunt.

Halo is een shooter (oké, met Wars speelden we een strategische game), Spartan Assault is dat nog steeds. Dit keer kijk je echter niet door de helm van de Master Chief terwijl je menig vijand over de kling jaagt. Nee, Spartan Assault is een top-down twin stick shooter. Tijdens het spelen zie je het slagveld vanuit een perspectief, hoog in de lucht. Als een vogel die over het slagveld vliegt. Een slagveld gevuld met Scorpions, Ghosts, Marines en een Spartan. Het doel is om deze Spartan missies te laten voltooien in zeer gevaarlijke omgevingen. Geen Master Chief, John-117, dit keer, nee jij bent Spartan IV Sarah Palmer tijdens de gevechten tussen Halo 3 en 4 waarin de oorlog met de Covenant beslecht wordt. In de dertig relatief korte missies (de game komt met de originele vijfentwintig missies en brengt meteen de Operation Hydra DLC) beleef je een nieuw verhaal dat een nieuwe visie brengt op dat wat je denkt te weten.

Als Nederlanders mogen we trots zijn. Nadat Guerilla Games met Killzone een grote titel af heeft mogen leveren voor de PlayStation, is het dit keer het Nederlandse Vanguard Games dat de ontwikkeling van Halo: Spartan Assault op zich heeft mogen nemen. In samenwerking met Halo-studio 343 Industries wist de studio de rechten op Halo te krijgen om er een snelle shooter van te maken. Een game die gespeeld kan worden in sessies van enkele minuten (vergeet de roots van de mobiele platformen niet) maar die schreeuwt om meer aandacht. Spartan Assault leg je niet zo makkelijk weg. Dit omdat alles op en top Halo is. Zo zijn er sterke, geanimeerde tussenfilmpjes, een verhaal dat een onbekende periode uit het Halo universum uitlicht en is er een compleet nieuwe soundtrack (zestig minuten aan nieuwe muziek) gecomponeerd door Tom Salta (bekend van onder andere Ghost Recon: Future Soldier, Prince of Persia: The Forgotten Sands en HawX). Het brengt de game naar een hoger niveau. Spartan Assault was dan ook niet zomaar een mobiel spelletje.

Waar je het origineel kon besturen door je scherm aan te raken of je muis en toetsenbord te gebruiken, is de game volledig geoptimaliseerd voor de controller van de Xbox 360. En hoe doe je dat? Juist, door de standaard Halo-besturing over te nemen. Wanneer je eerder Halo 4 hebt gespeeld kun je de game meteen spelen zonder de tutorial te starten. Elke knop doet hetzelfde als in die game, het zicht is alleen anders. Het is misschien even wennen, maar voordat je het weet schiet je je Dual SMG’s leeg (jawel, ze zijn terug!), gooi je granaten, sla je vijanden tegen hun hoofd met een krachtige melee aanval en neem je voertuigen over. Nergens verlies je het idee dat je Halo speelt.

Interessant is de manier waarop jij zelf kunt bepalen welke wapens je mee gaat nemen tijdens je missies. Door XP die je tijdens de missies krijgt in te zetten kun je steeds sterkere wapens mee op pad nemen. Deze wapens verdwijnen wel weer wanneer de missie voorbij is, dus val je weer terug op het standaard wapentuig. Via de befaamde microtransacties zijn sterkere wapens zoals Rocket Launchers en de Spartan Laser te koop. Je hebt deze krachtige wapens nooit perse nodig, dus overgaan op extra uitgaves in de digitale portemonnee is nooit nodig. Wel is het ergens ontzettend jammer om ook hier geconfronteerd te worden met deze vorm van unlocken. Je hebt immers al betaald voor het spel zelf. Dit soort verdienmodellen zie ik persoonlijk graag in games die gratis zijn, niet in een spel waar je vijftien euro voor neer mag leggen. Maar, nogmaals, het is niet nodig. De game weet je genoeg uren aan gameplay te bieden. Wanneer je alle gouden medailles wil hebben, mag je je voorbereiden op flink wat avonden spelen. Slim is het om dan, net zoals in eerdere games uit de franchises, de befaamde Skulls in te zetten. Per missie is het mogelijk om twee van deze boosters te gebruiken. De game zal een stuk moeilijker worden maar je score, mocht je de missie halen, zal sneller stijgen. Zo kun je je complete HUD weg halen of de schilden van je Mjolnir Armor leeg laten lopen met elke kogel die je afvuurt. Een hogere moeilijkheidsgraad die kan resulteren in een betere beloning, de keus is aan jou.

Elke missie is duidelijk ontworpen om in maximaal vijftien minuten te kunnen voltooien. Natuurlijk om de spelers – die even enkele minuten hun game willen spelen – te voorzien van daadwerkelijke progressie. Het is misschien even wennen om een Halo-missie in enkele minuten te voltooien (de levels in de ‘originele Halo’s’ kunnen soms negentig minuten in beslag nemen), maar vanuit het originele, mobiele standpunt is dit de juiste keuze geweest. Wanneer de missies allemaal behaald zijn kun je ze stuk voor stuk opnieuw spelen om een gouden ster te halen of om de challenges te voltooien. Iedere missie heeft drie specifieke challenges om te voltooien. Denk aan ‘voltooi de missie door alle tanks op te blazen zonder gebruik te maken van granaten’. Interessant is dat mijn behaalde resultaten in de Windows-versie van de game meteen aanwezig waren op mijn Xbox 360. Missies die eerder al op goud behaald zijn hoeven niet opnieuw voorzien te worden van deze score. Ook mijn behaalde XP, statistieken en doelen waren meteen vanaf de eerste speelbeurt aanwezig. Een gedeelde savegame tussen verschillende platformen. Heel tof.

Zoals ik eerder al aangaf is Spartan Assault nu voorzien van een multiplayer. Een groot gemis in de originele versie van het spel. In enkele aparte missies kun je samen met een vriend tegen de Flood strijden om een planeet te beschermen van een totale vernietiging. De levels zijn bijzonder uitdagend. Zelfs ik, als groot Halo-veteraan, kon niet elke missie zomaar in één keer tot een einde brengen. Een flinke uitdaging, helemaal wanneer je ook hier de skulls aan gaat zetten om een betere score neer te zetten. Toch is het jammer dat deze coöperatieve mode nog niet ver is ingevuld. Met vijf aanwezige missies vlieg je er, wanneer je de levels achter elkaar speelt, binnen een uurtje doorheen. Uiteraard is het dan nog zaak om ook hier gouden medailes te halen, vrienden uit te dagen om je scores te overtreffen en achievements te halen. Toch had ik graag meer levels gezien. Gaan we nog DLC krijgen?

In mijn originele review gaf ik Halo: Spartan Assault een 80. Geen verkeerd punt, uiteraard. De Xbox 360-versie van de game scoort net wat beter. Door een vloeiendere manier van besturen, een aanwezige multiplayer en het feit dat je savegame van de eerdere versie ook hier meteen aanwezig is, raden we je deze versie van het spel aan. Heb je ‘m al op een ander systeem, dan krijg je het spel met een flinke korting wanneer je Spartan Assault opnieuw aan wil schaffen. Hoewel het verhaal misschien niet zo diep gaat als dat je van de originele Halo’s gewend bent, geeft de game je snelle actie, vermakelijke missies en flink wat uitdaging. Nergens lijkt ingeleverd te zijn om de bekende sfeer tot uiting te brengen. De afkomst vanuit de mobiele hoek is af en toe voelbaar, maar dit vergeet je snel wanneer je met een Wraith diverse Elites over de kling jaagt.

[review pros=”+ Voelt, klinkt en speelt als Halo
+ Goed voor lange en korte speelsessies
+ Grote replaywaarde” cons=”- Microtransacties