Infinite Crisis Preview

Infinite Crisis Preview

Van Warner Bros. kreeg ik toegang tot de gesloten bèta van Infinite Crisis om deze free-to-play MOBA-game te proberen. Nadat ik had opgezocht wat MOBA betekent (Multiplayer Online Battle Arena) en er achter kwam dat de game gebruik maakt van de DC-multiverse begon het wel te kriebelen. Een multiplayer actiegame met de vele actiehelden van DC die ook nog eens gratis te spelen is. Dat is een combinatie waar je mij wel midden in de nacht voor wakker kan maken. En gelukkig wist deze bèta mij ook wakker te houden.

Infinite Crisis draait dus om de DC-multiverse. Dit is het DC-universum zoals we dat kennen met personages als Superman, Batman en Wonder Woman. Van dat universum zijn echter ook nog een aantal varianten en die zijn ook toegevoegd in deze game. In totaal zijn het zes verschillende universums, vandaar dat het ‘multiverse’ wordt genoemd. Die alternatieve universums brengen ook alternatieve superhelden met zich mee. Zo komt er uit het Nightmare-universum de Nightmare Batman. Deze variant is een soort Dracula-beestachtige versie van de Batman zoals wij die kennen. Naast deze Nightmare-variant zijn er van elk personage nog meer verschillende types, zoals de Gaslight varianten. Deze zien er niet alleen allemaal net even anders uit, maar ze hebben ook verschillende krachten en mogelijkheden. Dat is het punt waar Infinite Crisis interessant wordt. Het verschil tussen de verschillende personages is namelijk behoorlijk groot. Zo zal je zien dat de ene meer gericht is op lange-afstands aanvallen, terwijl een ander personage juist de perfecte eigenschappen heeft voor close combat gevechten. Voeg daar de mogelijkheid aan toe om je personage te upgraden met verschillende aanvallen en je ziet dat je zeer gevarieerde teams kan samenstellen. Het is dan ook erg belangrijk om van te voren goed te kijken naar de samenstelling van jouw team (dat gevuld is met andere spelers), zodat je optimaal gebruik kunt maken van de verschillende eigenschappen van de personages. Als je dat goed voor elkaar hebt, worden je kansen om te winnen meteen een stuk groter.

Want wat moet je eigenlijk doen in de game? Er staan twee teams tegenover elkaar en het is de bedoeling om de basis van de tegenstander kapot te maken. Dit doe je door control points in het level te bezetten en door tegenstanders te verslaan. Wie het eerst de basis van de tegenstander heeft verwoest wint de pot. Terwijl je aan het spelen bent verdien je punten die je direct in kan zetten om jouw personage sterker te maken. Dit doe je door nieuwe aanvallen toe te voegen of deze krachtiger te maken. Bedenk goed welke aanvallen je kiest, want je kunt de punten uiteraard maar één keer inzetten. Toen ik de game voor eerst speelde had ik dit systeem nog niet in de gaten en werd ik in de loop van het spel helemaal met de grond gelijk gemaakt. Later, toen ik wel wist hoe ik mijn personage kon upgraden, kon ik beter meekomen en merkte ik hoe belangrijk het is om hier goed mee om te gaan. Gelukkig zijn de menu’s en de besturing helder en simpel, zodat je daar niet al te lang over na hoeft te denken en je jouw aandacht volledig op de gameplay kunt richten. De game speelt nu al lekker weg en dat is zeer positief voor een game die nog in bèta-fase zit. Persoonlijk vind ik de potjes nog wel wat aan de lange kant (15 minuten of langer), maar misschien ben ik gewoon te ongeduldig. Ik hoop in ieder geval op de mogelijkheid om kortere en snellere matches te kunnen spelen.

De setting van Infinite Crisis is natuurlijk fantastisch! Zeker voor de fans van de verschillende superhelden (en wie is dat nou niet?) is het smullen geblazen tijdens het spelen van deze game. De verschillende personages (en varianten) zijn zeer herkenbaar in beeld gebracht en dat is erg leuk om te zien. De levels zijn echter nog wat saai. Grafisch zien ze er wel goed uit, maar ze hebben nog zeer weinig uitstraling en interactiviteit. Nu is het aantal levels in deze bèta ook nog maar zeer beperkt (twee stuks), dus de ontwikkelaars hebben nog de kans om dit goed te maken door de game uit te breiden met nieuwe levels. Ik weet dat dit ook in de planning staat dus hopelijk hoeven we daar niet al te lang meer op te wachten. Het zou ook oneerlijk zijn om de game hier op af te rekenen, want het is nog in een bèta-fase. Als ik daar doorheen kijk, zie ik wel dat Infinite Crisis veel potentie heeft. De ontwikkelaars kunnen gebruik maken van de rijk gevulde schatkamer van DC en ik heb het gevoel dat die nog lang niet uitgeput is. Op de Gamescom bevestigde de ontwikkelaars trouwens dat Warner Bros. ze veel vrijheid geeft om er een toffe game van te maken. Een zeer goed teken, want we de geschiedenis van de licentiegames is niet al te best. Het lijkt erop dat Warner Bros. beseft dat een beetje bewegingsruimte noodzakelijk is bij de ontwikkeling van een game, zodat alles maximaal uitgewerkt kan worden. Dat belooft veel goeds dus.

De bèta van Infinite Crisis heeft me een positief gevoel gegeven over deze game. Het is mijn eerste kennismaking met het MOBA-genre en mede dankzij de DC-multiverse heeft het mijn interesse weten te wekken én vast te houden. Als de ontwikkelaars voor én na de officiële release meer content aan de game weten toe te voegen dan belooft dit een heel mooi spel te gaan worden. Het feit dat het free-to-play is, is dan alleen maar mooi meegenomen.