Mortal Kombat X Gamescom Preview

Mortal Kombat X Gamescom Preview

Series moeten zichzelf blijven vernieuwen om bestaansrecht te blijven krijgen. Toch zijn er franchises die vast bleven houden aan dat wat ze goed deden, langer dan dat de fanbase het wilde. Een recent voorbeeld is uiteraard Call of Duty, maar ook Mortal Kombat heeft een diep dal gekend. Sinds het vorige deel is de brute fighter daar weer goed uitgekomen en staat de serie weer voor kwaliteit. Een kwaliteit die NetherReam Studios met Mortal Kombat X door gaat zetten.

Waar Mortal Kombat jaren gelden de game was die je moest hebben (ook ik heb me jaren kunnen vermaken met de MK Trilogy), kakte de serie op een gegeven moment compleet in. Met diverse spin-offs zoals Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero, Special Forces en Shaolin Monks leek de toekomst van de serie niet zeker. Games verkochten steeds minder en Deadly Alliance, Deception en Armageddon, wel echte fighters, konden het grote gat in de serie niet dicht krijgen. Ook de team-up met de superhelden uit het DC universum in Mortal Kombat vs. DC Universe kon niet de juiste steun krijgen uit de fanbase. Een Mortal Kombat waarin de helft van de personages geen Fatalities uit kon voeren was not done.

Toch was Mortal Kombat vs. DC Universe een hele belangrijke stap voor de mensen van NetherRealm. Voor het eerst werd een duidelijk, interessant verhaal door de game geweven waardoor de campagne in de fighter daadwerkelijk plezierig was om doorheen te spelen. Gevechten hadden een verbintenis met elkaar en hadden allen hun plek in een groter verhaal. Iets wat nog duidelijk in de kinderschoenen stond, maar iets wat NetherRealm later met veel succes naar hun volgende twee games wist te brengen. Mortal Kombat vs. DC Universe wist zich in twee stukken te rukken. Aan de ene kant verscheen Mortal Kombat (het negende deel kreeg geen cijfer achter de naam), het deel dat weer goed in elkaar stak en de MK-serie opnieuw tussen de grote der aarde plaatste. Aan de andere kant gingen de helden van DC hun heil zoeken in Injustice: Gods Among Us, een fighter die nog beter was dan Mortal Kombat en die het verhalende principe haast perfectioneerde. NetherRealm wist hoe je in deze tijd een sterke fighter in elkaar moest zetten. Tijdens de afgelopen E3 bewezen ze dit nog eens door de aankondiging van Mortal Kombat X.

Persoonlijk keek ik dan ook enorm uit naar mijn afspraak met de makers achter deze nieuwe “MK”. Ik kan je zeggen; NetherRealm stelde niet teleur. Al snel zag ik dat MK X grafisch goed in elkaar zat. Personages komen gedetailleerd tot leven, omgevingen (waarbij we de nieuwe Jungle map voor het eerst mochten zien) ogen fantastisch en zijn, net als in Injustice, te gebruiken tijdens je gevechten. Houten takken werden gebruikt om lichamen te doorboren, lianen wisten ervoor te zorgen dat de personages snel door het level konden bewegen en de lichtinval gaf alles een macabere uitstraling.

Voor het eerst toonde de ontwikkelaar gameplay met de onlangs aangekondigde personages Raiden en Kano. Elke vechtersbaas kan voor de pot begint kiezen uit verschillende stijlen. Niet alleen verandert dit de manier waarop je gaat spelen, ook oogt het door jou gekozen personage anders. Zo had Raiden een stijl waarin het vechten met zijn bliksem centraal stond, terwijl hij in de ‘Masters of the Storm’-stijl zich bezig kon houden met het zetten van heuse traps. Uiteraard om vijanden later in te slaan. De keuze om elk personage drie stijlen (en uiterlijke verschillen) te geven zorgt ervoor dat je ene potje tegen Raiden heel anders gaat zijn dan de andere. Een andere leuke stijl die de ontwikkelaar liet zien is die van Scorpion waarbij hij een Minion op kan roepen om hem te helpen. Het duurde niet lang voordat Sub-Zero door een gedrocht uit de hel vast werd gehouden zodat Scorpion eens lekker uit kon delen. Bruut.

Het bleef echter niet bij een presentatie. Warner Bros. had genoeg consoles neergezet zodat we de game ook zelf konden bevingeren. Opnieuw viel de grafische pracht op (Ik speelde de game op een Xbox One). Niet alleen tijdens het spelen zelf, ook tijdens de strak vormgegeven menu’s. Uiteraard nam ik Sub-Zero onder de knoppen terwijl een andere journalist koos voor Scorpion. Mooi, dit is Mortal Kombat. Het duurde niet lang voordat het bloed rijkelijk vloeide. Terugkerend uit het laatste deel zijn de X-Ray Moves. Tijdens een gevecht zal een balk langzaam vol gaan lopen. Wanneer deze gevuld is, is het tijd om gruwelijke pijn toe te gaan dienen. Mijn Sub-Zero ramde zo hard op zijn tegenstander in dat diens maag gepenetreerd werd. Uiteraard in close-up, met zichtbare botbreuken. De binnenkant van Scorpion werd naar buiten gehaald, bevroren en als een ijzige punt via zijn oog weer naar binnen geduwd. Nee, dit is geen game voor de jongere spelers.

Al snel merkte ik dat ik met een gemene grijns op mijn gezicht mijn tegenstander genadeloos aan het slachten was. X speelt als zijn voorganger, ondanks de vernieuwingen en duidelijke Injustice invloeden. En dat is een goed ding. Hierdoor blijkt ook dit nieuwe deel makkelijk op te pakken is voor iedereen, maar je bent er behoorlijk wat tijd aan kwijt wanneer je echt diep met het spel wil gaan. De presentatie liet zo’n goede indruk achter dat ik inderdaad diep wil gaan met Mortal Kombat X. Heel diep.

Mortal Kombat X kreeg een korte presentatie, maar wist mij in deze enkele minuten volledig te overtuigen. De game is bruut, hard, bloederig en oogt wel degelijk next-gen. Ik kan haast niet wachten om him te finishen. Toch zal dat moeten, de game verschijnt pas ergens in 2015.