Plants versus Zombies: Garden Warfare 2 Review

Ik moet heel eerlijk bekennen: toen de eerste Plants versus Zombies: Garden Warfare verscheen heb ik vrij weinig aandacht aan de game besteed. Pas toen EA de game op een gegeven moment weg ging geven op de PlayStation 4, heb ik de titel gespeeld. En verrek, het was een bijzonder leuke titel! Een toffe en verfrissende kijk op shooters, dat was het vooral. Een keer niet dat serieuze van Call of Duty of Battlefield, maar lang leve de lol. Hoe grappig kon het nou zijn om met een cactus een zombie verkleed als rugby-speler neer te knallen? Best wel grappig, zo bleek nadat ik behoorlijk wat uren in de game had zitten. Ook de community kon de game behoorlijk waarderen. Misschien is het wel een hele slimme zet geweest uiteindelijk van EA, om deel 1 gratis weg te geven. Het zorgde er in ieder geval voor dat ik best wel uitkeek naar de nieuwste Plants versus Zombies: Garden Warfare!

Het concept is nog altijd hetzelfde gebleven. Een aantal planten neemt het op tegen een aantal zombies. Aan zowel de zijde van de planten als aan de zijde van de zombies zijn er een aantal klasses die zij aan zij vechten. Elke klasse heeft zo zijn eigen specialiteit en elke klasse uit de vorige titel keert weer terug. Zo heb je aan de kant van de planten weer de beschikking over bijvoorbeeld de Chomper. Die is heel langzaam, maar kan soms wel met een ‘hap’ de tegenstanders letterlijk opeten. Kies je voor een wat defensievere aanpak? Dan kun je beter voor de zonnebloem gaan. Deze plant kan je mede-planten helen en ondertussen ook nog wat kleine schade doen aan de tegenstanders. Je snapt het idee vast wel: ook aan de kant van de zombies is er onder meer een hele sterke maar slome zombie, een all-rounder, een ‘sniper’ en een defensieve zombie.

In het eerste deel waren er aan beide kanten dus vier verschillende klasses, maar gelukkig blijft het daar in deel twee niet bij. Aan beide kanten zijn er drie nieuwe klasses toegevoegd. Aan de kant van de planten is daar allereerst de roos. De roos is een ietwat defensieve plant, die van afstand projectielen afschiet op de zombies. Het is makkelijk om zombies te raken, maar doet niet zo veel schade. Volgende nieuwkomer is de ‘Citron’, oftewel een grote sinaasappel met een zonnebril op. Deze lopende sinaasappel (met zonnebril!) doet met zijn zware aanvallen behoorlijk wat schade. Als laatste is daar Kernel Corn, een maiskolf die zijn hele magazijn mais leeg schiet op het ongelukkige lopende lijk dat dicht bij genoeg komt.

Aan de kant van de zombies hebben we als eerste een piratenzombie: erg langzaam door zijn houten poot, maar erg precies vanaf afstand. Ook zijn shotgun van dichtbij doet behoorlijk wat schade. Ook kunnen we nu planten in elkaar slaan met een zombie-versie van Superman en moeten we proberen de kabouter-zombie niet te onderschatten. Loop je namelijk lang genoeg rond met deze zombie, dan krijgt de kabouter de beschikking tot een mechanisch pak waarmee je alles op je pad kapot kan schieten. Klein maar fijn, zullen we maar zeggen!

Dit klinkt misschien compleet chaotisch en absurd… en dat is het ook wel. Maar onderschat Garden Warfare 2 niet. Want ook al kun je niet lang boos blijven als je wordt neergeschoten door een sinaasappel met een zonnebril, de game kent toch verrassend veel diepgang. Op de grafisch prachtige maps speel je onder meer team deathmatch en een variant van capture the flag. Maar vooral bij de objective-based modes is het toch echt zaak om zo goed mogelijk samen te werken met je teamgenoten. Natuurlijk: ben je een echte shooter-fan dan mis je misschien de echte diepgang en balans van een Call of Duty. Nee, de besturing van de game is niet zo nauwkeurig als Call of Duty en zal bijvoorbeeld niet worden gebruikt bij een eSports-toernooi. Maar dat is ongeveer het enige minpunt van deze game.

Want vergis je niet: het spel is niet alleen heel erg fun, het zit ook nog eens barstensvol met content. Natuurlijk kun je elkaar online afknallen in de standaardmodi, maar er is nog ontzettend veel meer content. Zo kun je ook een multiplayer-potje spelen tegen bots, of lokaal tegen vrienden. Speel je zo’n privé-sessie, dan kun je ook nog eens heel veel opties toepassen om de game aan te passen. Een potje waar alleen zonnebloemen tegen zombiepiraten spelen? Dat kan gewoon! Verder is er de mogelijkheid om een soort van verhaal-quests aan te nemen. Als eenzame speler ben je best wat uurtjes zoet om je door deze quests heen te worstelen. Ook kun je voor de Garden Ops-mode gaan, waarbij je alleen of samen met vrienden de strijd aangaat tegen rondes tegenstanders die steeds sterker worden.

Niet alleen zit de game ramvol gamemodi, Garden Warfare 2 is ook nog eens zeer verslavend. Met elke handeling in de game verdien je muntjes. Met deze muntjes kun je weer pakjes met stickers kopen. In deze pakjes zitten onder meer stickers met AI-hulpjes die je kunt inzetten in de singleplayer en de Garden Ops. Verder kun je accessoires en varianten op de klasses vrijspelen. Elke klasse heeft een aantal varianten, die net weer even iets anders spelen. Doordat je redelijk snel muntjes bij elkaar spaart, speel je steeds nieuwe content vrij. Wil je een coole helm voor je sinaasappel? Of een grappige baard voor die zombiepiraat? Maak die pakjes open en je spaart zo accessoires en nieuwe vaardigheden bij elkaar. Er moet bij gezegd worden dat er letterlijk honderden stickers te verdienen zijn. Je bent echt wel even bezig met deze game.

Plants versus Zombies: Garden Warfare wist met deel één al behoorlijk te verrassen. PopCap en EA hebben deze succesvolle formule uit het eerste deel gepakt en hebben de game vol met nog veel meer content gestopt. Dit voelt niet als een gemakkelijke cash-in voor EA of PopCap; je merkt dat er een hoop tijd en liefde in de game is gestopt. Menu’s zijn verleden tijd in deel twee, want alle acties start je op vanuit de prachtige hub. Ook voor de eenzame speler is er nu een hoop content. Nee, het is niet zo intensief als Call of Duty, maar de game draait vooral om de lol. Tel bij voorgenoemde zaken op dat de verslavingsfactor enorm is, en je hebt echt een toptitel in handen!

[review pros=”+ Pure fun
+ Super verslavend
+ Ramvol content