Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire Review

Een dikke tien jaar geleden speelde ik voor het eerst Pokémon Ruby op de GameBoy Advance. Het was, als ik het me goed herinner, de derde game in de reeks. Je leerde een nieuwe regio kennen en nieuwe Pokémon. Nu, in 2014, speelde ik hem opnieuw op de 3DS onder de naam ‘Omega Ruby’ en hij is nog steeds leuk!

Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn remakes van de in 2003 uitgebrachte Pokémon-titels Ruby en Sapphire. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet meer alles kan herinneren van een game welke ik meer dan tien jaar geleden heb gespeeld, tien jaar is vrij lang om alles te onthouden. Er waren duidelijke momenten waarop ik dacht ‘Hè, dit is een herkenbaar stuk’, maar er waren ook zeker delen van de game waarbij ik me niet meer kon herinneren of dit ook plaats heeft gevonden in Pokémon Ruby en Sapphire. Ergens kan ik me dus alleen maar indenken dat er toevoegingen zijn gemaakt in de oude verhaallijn waardoor de remake niet een totale remake is. Aan de andere kant maakt dat ook niet zoveel uit, want dat zou deze delen, net zoals alle eerdere Pokémon-games, gewoonweg nieuwe op zichzelf staande spellen maken.

Het verhaal speelt zich af in de Hoenn Regio, waar je als jongen of meisje op avontuur gaat. Je bent net verhuisd en helpt Professor Birch om te ontkomen aan een wilde Pokémon. Na dit voorval mag je Mudkip, Torchic of Treeko, de Pokémon welke je hebt gebruikt, houden. De enthousiaste Professor Birch vindt je hierdoor uiteraard de uitgesproken persoon om Hoenn af te reizen en op zoek te gaan naar zoveel mogelijk Pokémon. Natuurlijk wordt je pad gekruist door team Magma of team Aqua. Beide teams zijn je vijand en door heel het spel heen probeer je hun snode plannen te dwarsbomen. Zoals eigenlijk al bekend is van elke titel uit de serie spreekt het verhaal voor zichzelf en word je van de ene plaats naar de andere gestuurd. De belangrijkste redenen voor je reis door de Hoenn regio zijn daarbij het vinden van alle Pokémon om je Pokédex te vullen, het op te nemen tegen alle Gym Leaders, uiteindelijk tegenover de Pokémon League te staan en om Team Magma tegen te houden.

Tijdens dit alles kun je trouwens ook nog meedoen aan de Pokémon Contest Spetacular nadat je gescout wordt door Contest Idool Lisia. Deze Contest werd ook al gebruikt in Pokémon Ruby en Sapphire maar is deze keer wel verder uitgewerkt. De Pokémon Contest is een wedstrijd waarin Pokémon tegen elkaar strijden, alleen niet door te vechten met elkaar maar door hun talenten te showen aan de fans. Je kunt je plaatsen voor verschillende wedstrijden waarbij je Pokémon bijvoorbeeld schattig of juist stoer moet zijn. Ook de aanvallen welke je laat zien moeten dan juist schattig of stoer zijn om de harten van de fans te winnen. Wanneer je je eerste Pokémon Contest wint krijg je zelfs een enorm schattige ‘Cosplay Pikachu’ om mee te strijden.

Een leuke toevoeging aan de bekende PokéNavigator is de DexNav, waarbij je precies kunt zien welke Pokémon in je buurt te vinden zijn. Zo nu en dan komt er een ‘speciale’ Pokémon op je pad waar je naartoe moet sluipen om hem te vangen, ook dit zie je op de DexNav. Je moet alleen wel voorzichtig doen, want anders gaan ze er vandoor. Nog een toevoeging aan de PokéNav is de PlayNav waarmee je online kunt spelen met vrienden, met je Pokémon kunt spelen en waarin je ze kunt trainen in de Super Training. De Super Training bestaat uit mini-games waarmee je de Pokémon’s stats zoals HP, Attack, Defense en Speed kunt trainen. Je kunt met je Pokémon spelen in Pokémon Aime om een betere band met ze te krijgen. Dit doe je door middel van verschillende mini-games; Berry Picker, Head It en Tile Puzzle. Ook kun je ze eten geven en aaien. De laatste toevoeging is de BuzzNav, een nieuws programma waarin gepraat wordt over je avonturen en Pokémon.

Nog een extra is je ‘secret hideout’, deze kun je inrichten zoals je zelf wilt en hier kunnen je online vrienden op bezoek komen. Wanneer je op bezoek gaat in de hideouts van andere kun je vlaggen vinden. Ze staan vrij makkelijk opgesteld naast de computer in de hideouts en het is de bedoeling dat je er zoveel mogelijk te pakken krijgt. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik moet vinden van deze secret hideouts. Zelf ben ik er maar liefst één keer binnen geweest omdat dit in de verhaallijn was verwerkt maar daarna heb ik er geen voet meer binnen gezet. Persoonlijk weet ik dan ook niet wat de meerwaarde is van de hideouts.

De 3D mogelijkheid vond ik niet echt een toevoeging. De gevechten en verschillende scenes kun je bekijken in 3D. Het daadwerkelijke avontuur, het grootste gedeelte van de game, kun je niet bekijken in 3D maar in 2D. Aan de andere kant laten de graphics het ook niet echt toe om alles in 3D te showen. Wat dat betreft blijven de Pokémon-games door de jaren heen grafisch gezien hetzelfde en ik zou niet weten hoe je dit in 3D zou kunnen maken.

Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn duidelijk delen uit de alom bekende Pokémon-reeks. Dat ik deze game eigenlijk op geen moment heb bekeken met zijn doelgroep in mijn achterhoofd, kinderen, maar vooral vanuit mijn eigen perspectief maakt duidelijk dat het voor de fans onder ons, van welke leeftijd dan ook, een leuke game is. Jong, oud, het maakt eigenlijk niet uit, want het is Pokémon.

[review pros=”+ Het is Pokémon!
+ De Pokémon Navigator extras
+ De Pokémon Contest Spectacular is verder uitgewerkt