Super Smash Bros. for 3DS Review

Super Smash Bros. for 3DS Review

De nieuwe Smash Bros., het is niet zo maar wat! De erfenis van de vorige Smash Bros.-games is enorm. De druk op Nintendo om er een goede game van te maken is nog vele malen groter. Bovendien is dit ook nog eens de eerste Super Smash Bros. die richting een handheld-console komt. Als dat maar goed gaat. Ik kan in deze inleiding al meteen zeggen: het gaat absoluut goed en de game is een fantastische opmars geworden richting de Wii U-versie van Smash Bros.. De game is ook nog eens een verplichte koop voor iedereen met een Nintendo 3DS. Maar waarom moet je dan zo snel als je kunt naar de winkel rennen om deze game te halen? Dat zal ik eens heel goed uitleggen!

Allereerst; alles in deze titel ademt Nintendo. Overigens maken niet alleen karakters van Nintendo hun opwachting maar zien we ook Sonic, Pac-Man en Mega-Man die een potje meevechten. De game bevat maar liefst 49 karakters waar je mee kunt spelen. Waar je in de voorgaande Smash Bros-games een hoop potjes moest spelen om alle karakters vrij te spelen, heb je nu binnen een kleine tien uur alle personages vrijgespeeld. Misschien hadden de echte die-hard fans na het ‘Smash Bros-lek’ gehoopt op nog meer karakters, maar voorlopig moeten we het met 49 karakters doen. Karakters die stuk voor stuk eigenlijk wel de moeite waard zijn. Waar je misschien vraagtekens zet bij personages als Wii-Fit Trainer en Dorpsbewoner (die uit Animal Crossing), bewijzen deze personages dat ze zeker de moeite waard zijn om mee te spelen. Ik heb eigenlijk maar twee karakters waar ik vraagtekens bij zet: Dr. Mario en Dark Pit. Toch hebben deze karakters toch nog iets van toegevoegde waarde, aangezien zij een moveset hebben die hun ‘kloon-karakter’ (respectievelijk Mario en Pit) in een voorgaande Smash Bros hadden.

Met een hoop personages is het moeilijk om het allemaal een beetje gebalanceerd te houden. Ik heb flink wat uren gestopt in de game en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk voor elk karakter wel wat te zeggen is. Natuurlijk, iedereen zal zijn of haar eigen favoriet naar verloop van tijd kiezen. Zelf kwam ik uiteindelijk uit bij Captain Falcon, Ike en Luigi. Waar Falcon en Ike misschien een beetje dezelfde speelstijl hebben, speelt Luigi toch weer heel anders. Ook ontdek ik nog steeds bepaalde tactieken voor personages. Zo zijn Wii Fit Trainer, Dorpsbewoner en Rosalina en Luma bijvoorbeeld karakters waar je even tijd in moet stoppen. En waar ik Rosalina eerst een van de minste personages vond, heb ik er geleerd mee om te gaan en is ze toch een stuk sterker dan gedacht. Ik zag op Reddit een oproep voorbij komen om vooral elk personage een kans te geven. Ook werd er opgeroepen om niet te veel te vergelijken met Brawl en Melee. Sommige personages zijn dan ook niet te vergelijken met Brawl. Waar de grotere personages in Brawl vaak niet zo bruikbaar waren, zijn types als Donkey Kong en Bowser een stuk sterker in de nieuwe Smash!

Als we dan toch de vergelijking maken met de voorgaande games; het probleem met balans in Melee zit in ieder geval niet in de nieuwe game. Ook is de game wat minder ‘defensief’, zo blijf je wat makkelijker in leven en vlieg je minder snel het scherm uit. Toch mist de 3DS-versie van Super Smash Bros. iets wat de voorgangers wel hadden, namelijk een controller! Met alle respect, maar de circle pad van de Nintendo 3DS is toch net niet nauwkeurig genoeg om volledig los te kunnen gaan. Het kwam me helaas net ietsjes te vaak voor dat ik een aanval naar beneden deed terwijl ik een zijwaartse aanval deed, of dat ik een nog net een zijwaartse aanval deed terwijl ik eigenlijk een neutrale aanval wilde doen. Ook werkt het kleine scherm niet altijd mee en is het soms niet helemaal goed te zien welk personage nou wie is. Vooral als je bijvoorbeeld Marth en Ike, twee karakters uit Fire Emblem op je scherm hebt. Ook zoomt de game soms net iets te ver uit om de vier karakters op het scherm te houden. Toch is het ongelofelijk hoe lekker Smash Bros. op de 3DS speelt. Daarnaast is het niveau van details ontzettend hoog. Steeds weer viel mijn oog op een bepaald detail in een karakter, of viel mijn een bepaalde slicke animatie op. Dit geeft alleen maar goede hoop wat betreft de Wii U-versie, die zeer waarschijnlijk met deze problemen zal afrekenen.

Dan nog een minpuntje waar eigenlijk alle Smash Bros.-games last van hebben. Natuurlijk, de game zit bomvol met content. Er zijn 49 verschillende karakters te vinden en bovendien is er nog een hoop andere content vrij te spelen (voornamelijk trophies). Ook wat betreft de mulitplayer zit het weer helemaal goed en lijkt de matchmaking goed te verlopen. Je kunt er voor kiezen om ‘voor de lol’ te spelen, met alle items en alle stages, maar waar je voortgang niet wordt bijgehouden. Ook kun je er voor kiezen om een ‘ranked’-potje te spelen. Hier worden je resultaten wel bijgehouden, en speel je op de Omega-versie van een stage. Op zo’n Omega-stage heb je wel de achtergrond van een stage, maar is het ‘platform’ waarop je speelt gebaseerd op het Final Destination-level. Dit wil zeggen: geen obstakels in het level waarin je speelt. Qua multiplayer zit het dus wel goed, maar de singleplayer wordt toch een beetje achtergesteld. De Zoek en Smash-mode valt een beetje tegen en wordt al snel saai. De nieuwe Smash Bros mist een single-player avontuur zoals we dat zagen in Brawl. Smash Bros speel je natuurlijk met vrienden, maar het is jammer dat er niet zoiets als de Subspace Emmisary te vinden is.

Natuurlijk, de Nintendo 3DS zorgt voor een paar kleine ongemakken. Zo is het jammer dat de circlepad van de 3DS niet altijd even lekker werkt. Ook is het jammer dat het schermpje van de Nintendo 3DS af en toe iets te klein is. Maar hoe tof is het dat je Super Smash Bros. overal met je mee kan nemen? Dat je in de trein even met Mario die blije bakkes van Dorpsbewoner in elkaar kan rammen? Dat je tijdens je bezoekje aan de WC even kan laten zien dat Peach helemaal niet zo schattig is als dat ze lijkt. Bovendien speelt deze draagbare versie van Super Smash Bros. ook nog eens fantastisch weg en zit de game ramvol personages en content. De details die je aan de game afziet zijn fantastisch en geven vooral hele goede moed voor de Wii U-versie. Als de 3DS-versie al fantastisch is, hoe goed moet de Wii U-versie dan wel niet worden? Ik weet in ieder geval zeker dat ik Super Smash Bros. for 3DS volgend jaar juli op vakantie nog steeds speel!

[review pros=”+ Speelt heerlijk weg
+ 49 personages die allemaal bruikbaar zijn
+ Goed voor misschien wel honderden uren speelplezier