Wildstar Preview

Wildstar Preview

Naast World of Warcraft zijn er veel andere games in de MMO-genre, waaronder Wildstar. We hebben de beta gespeeld en kunnen jullie vertellen dat het een geheel andere game is dan die van Blizzard. De vraag is echter: Is dit een WoW-killer, hoe is de game en kan het iets worden?

Allereerst is Wildstar een geheel andere game dan World of Warcraft. Natuurlijk kan je sommige elementen vergelijken, maar bijvoorbeeld de omgeving is al anders. Wildstar heeft een space-thema maar onderscheidt zichzelf weer van andere MMO-games met hetzelfde thema zoals EVE Online. Er zijn twee facties waaruit je kunt kiezen, Dominion en Exiles. Beide ontdekken de planeet Nexus en hopen dat de planeet de overwinning kan bieden in hun oorlog. Nadat jij met je ruimteschip op de planeet aangekomen bent begint Wildstar. Je kunt de game zien als een grote ontdekkingsreis met veel verrassingen en gebieden.

Wildstar kent een space-setting en speelt zich geheel op Nexus af. Hierdoor past de fantasy-achtige sfeer goed bij de game. De gebieden hebben tijdens het ontwikkelen geen regels en zijn met veel contrast ontworpen. In een gebied met groene gebouwen of machines kan je bijvoorbeeld ineens een rood gebouw tegenkomen. De ontwikkelaar, Carbine Studios, heeft haar inspiratie uit Pixar-films proberen te halen. Een van de ontwikkelaars bij Carbine wilde zelfs de studio verlaten om aan de film Frozen te werken, hierdoor is te concluderen dat hun band met animatiefilms erg sterk is.

Helaas waren er veel problemen met de game, wat normaal is voor een beta. Denk hierbij aan quests die niet werkten, inlogproblemen en NPC’s die niet op hun plek stonden. Hierdoor was het lastiger om een hoger level te bereiken. Maar er was gelukkig genoeg te doen. Het combat-systeem is anders dan dat van World of Warcraft. Je hebt de gebruikelijke balk onderaan het scherm met je verschillende aanvallen, maar wat anders is, is dat Wildstar gebruik maakt van telegraphs op de grond. Als de balk volloopt, zal je vijand zijn aanval uitvoeren. Je kan dan kiezen om gewoon stil te blijven staan en de aanval te incasseren of twee keer op W, A, S of D te drukken om zo de aanval te ontwijken. Slaag je hierin dan krijg je extra XP of goudstukken.

Voor de ontwikkelaar bleek dit nog niet voldoende te zijn. Veel spreuken hebben van nature een bepaalde cooldown, maar omdat het in Wildstar erg overzichtelijk is qua aantal aanvallen komt het wel eens voor dat je een aantal seconden géén aanvallen kunt uitvoeren. Voor nieuwkomers kan dit chaotisch overkomen, wat weer een nadeel is. Het idee is dat wanneer je veel speelt en het maximale level bereikt hebt, je een ware opperbaas zal zijn. Hou rekening met kramp in je vingers.

In een MMORPG is het normaal dat je verschillende classes en rassen hebt, zodat als je een nieuw personage wilt maken je niet steeds hetzelfde ras of class hebt. Wildstar heeft dit idee ook maar met nog iets extra erbij. Je kan namelijk ook een eigen path kiezen en zo andere missies doen dan mensen met een andere path. Aan het begin zijn de path-quests meer van hetzelfde en moet je vaak spullen verzamelen, craften en weer de wereld induiken. De ontwikkelaar zou dit systeem beter kunnen maken door het een grotere rol te geven in de game zoals exclusieve items beschikbaar te stellen aan een bepaald path. Maar zoiets is nog niet eerder gezien en het is een mooie extra om ervoor te zorgen dat het levelen niet eentonig wordt.

De omgeving van Wildstar is totaal niet te vergelijken met die van World of Warcraft. Buiten het feit dat het een sci-fi game is lijkt het alsof Wildstar meer open is. Ook de manier van questen is anders. Aan het begin zal je natuurlijk de wat minder leuke quests krijgen, maar om met iemand te praten moest ik aan het begin nog wel wennen. Met de F-toets start je de interactie met een personage in Wildstar maar in bijvoorbeeld WoW hoef je er alleen op de klikken. De aanwijzingen van quests waren niet altijd even duidelijk, maar dit moet natuurlijk niet te makkelijk gemaakt worden. Over de graphics valt weinig te zeggen in de beta. In de uiteindelijke game zullen de graphics altijd beter zijn en zullen bugs zoals verdwenen NPC’s meestal verholpen zijn.

Voor nu lijkt Wildstar een leuke MMO-game te worden die prima naast World of Warcraft gespeeld kan worden. De werelden zijn totaal verschillend en hebben ook een hele andere sfeer. Het zal geen World of Warcraft killer worden, simpelweg omdat Wildstar hier nog te nieuw voor is. Misschien zal het zich zo ontwikkelen dat het voor World of Warcraft-spelers aantrekkelijker is om te spelen. Qua uitdaging zal Wildstar meer te bieden hebben. Blizzard heeft in hun nieuwe patch wat mechanics van Wildstar overgenomen, iets wat Carbine als een groot compliment mag opvatten. Toch gelooft niemand echt dat World of Warcraft van de troon gestoten kan worden, maar dit hoeft ook helemaal niet omdat de games prima naast elkaar gespeeld kunnen worden.