Ace Combat Infinity Review

Ace Combat Infinity Review

De films Firefox met Clint Eastwood en Top Gun met Tom Cruise (én Val “Iceman” Kilmer) maakten van mij al op zeer jonge leeftijd een fan van straaljagers. Daar zat ik als kleine man aan de grote tafel mijn bouwpakketjes van een F14 en een F117 te maken. Tong uit mijn mond en lijm aan mijn vingers. Ik heb nu nog een doos op zolder staan met een aantal van deze bouwpakketten erin, zonde om weg te gooien. Ik heb niet alle games van Ace Combat gespeeld, maar als ik er weer eentje heb, speel ik het met plezier. Zo ook Infinity.

Infinity is de eerste free-to-play Ace Combat game. Je kan het dus gratis downloaden in de Playstation Store. De Campaign mode is dan ook maar 5 levels klein, maar dat is geen probleem. De game legt de focus namelijk volledig op de co-op modus. De Campaign is eigenlijk een verlengde tutorial die je alles leert om in de co-op goed mee te kunnen komen. Ze grijpen in deze game terug naar de vorige Ace Combat-games. Zo komt Stonehenge terug, net als sommige al eerder gebruikte straaljagers en wapens. Het voelt ook als een wat oudere Ace Combat, met zelfs de muziek die sterk doet denken aan Shattered Skies op de Playstation 2. De animaties zijn ook weer bijna hetzelfde en zo voelt het toch aan alsof er weinig vernieuwing in de game zit. Voor sommigen is dit juist een pluspunt, maar ik vind het jammer dat elke Ace Combat ongeveer hetzelfde is. In dit geval kost de game geen geld dus is het nog niet heel erg, maar het gaat wel snel vervelen.

Het verhaal speelt zich 20 jaar na een enorme meteorietenregen die op de aarde neerdaalde doordat een astroïde op één van de manen van Jupiter knalde af. In de vijf jaar dat de meteorietenregen onderweg was naar de aarde werd Stonehenge gebouwd. Stongehenge moest er voor zorgen dat de meteorieten voor inslag kapot geschoten zouden worden en het deed zijn werk. De mensheid werd gered, maar ondanks dat verloor de wereld wel een kwart van haar oppervlakte. Twintig jaar later vechten jij en je consorten tegen verschillende terroristische organisaties, waaronder The Sons of Troia. Deze gemeneriken hebben hebben negen wereldleiders gekidnapt en het is aan jou en je squadron om deze mensen te bevrijden. Het vervelende is alleen dat The Sons of Troia zichzelf een Stonehenge facility eigen hebben gemaakt. Hiermee is het mogelijk met een zogeheten Railgun immense aanvallen te doen. Je weet dit samen met je team onschadelijk te maken, maar daar houd het verhaal nog niet op.

Het verhaal evolueert in een futuristische sci-fi met enorme schepen, lasers en bovenmenselijke straaljagerpiloten. Zoals eigenlijk alle Ace Combats is het verhaal redelijk dun. Het gaat dan ook echt om de gameplay en die is goed. Zoals we mogen verwachten van een reeks die al achttien games langs is, doet Bandai Namco waar het goed in is. Dogfights zijn lekker intens, maar vooral moeilijker. De Air-to-Ground battles zijn ook tof, met AA Guns die het bloed onder je nagels vandaan halen. Een kleinigheid is dat ik geen barrel-rolls heb kunnen doen. Ik dacht dat dit nog wel in de vorige delen zaten, maar het ontbreekt in ieder geval in deze. Toch maakte dit het soms moeilijk om snel een aanval te ontwijken, het voelde wat log aan. Het hele co-op idee is wel lekker verfrissend. Ik heb het met onbekenden gespeeld, helaas niet met een vriend(in). Dat lijkt mij wel vetter omdat je dan samen een plan smeden. Verder ziet het er ook goed uit. De straaljagers zijn cool en de omgevingen zien er prima uit. Up-close lijken de bomen wel wat blokkerig, maar fuck that. Het gaat om de luchtgevechten en die zijn als gewoonlijk heerlijk.

Het toffe aan deze game is dat er challenges zijn die je kan doen. Deze zijn een beperkte tijd beschikbaar en moet je dan binnen de gegeven periode halen. Daar krijg je dan weer bonussen voor wanneer je ze hebt gehaald. Dit is voor mij wel één van de weinige dingen wat het leuk houd in deze game en dat is jammer. De co-op is leuk om te spelen, maar geeft niet de drive om het door te blijven gaan. Goed geprobeerd, Bandai Nacmo, maar ik ga weer liever aan de slag met een bouwpakketje.

[review pros=”+ Dogfighting, Top Gun style
+ Gratisss” cons=”- Weinig verandering
– Voelt wat log