Aliens: Colonial Marines Review

Aliens: Colonial Marines Review

Ik wist het zeker. Na het zien van Aliens: Colonial Marines op de GamesCom, alweer twee jaar geleden, kon het niet anders dan dat deze game enorm tof ging worden. Ik zag spannende momenten gevuld met de nodige actie. Bange mariniers die vochten voor hun leven in een game waar de sfeer vanaf droop. Waar is het mis gegaan?

Alien is één van mijn meest favoriete films. De manier waarop de filmmakers je een claustrofobisch gevoel wisten te geven en je constant op het puntje van je stoel zat, was briljant te noemen. Een Xenomorph neemt het op tegen de gehele crew van een schip in de ruimte. Omdat je nooit weet waar het enge beest vandaan komt (hij kroop door muren, pijpleidingen en was een held in verstoppertje) klopte je hart non-stop in je keel. Suspensie, het is een machtig gereedschap in het genre waarin Alien zich bevindt. Ook de tweede film, Aliens van James Cameron, wist bijzonder sfeervol te zijn en het goede van de eerste film te combineren met meer actie.

Je moet als ontwikkelaar van goeden huize komen om een franchise als Alien onder je vleugels te mogen nemen. Hoe maak je een succesvolle game die deze titel draagt? In de eerste film zit één buitenaards wezen dat bijna iedereen af weet te maken. En daar ligt het moeilijkste punt waar de gamedesigners bij uitkomen: één Alien maakt hordes mensen af, maar één game laten draaien om één vijand kan niet. Na die presentatie op de GamesCom was ik er van overtuigd dat Gearbox wist hoe ze de licentie opnieuw naar de spelcomputers konden brengen. Ik wist het zeker, ik had er zin in.

Nu de game verschenen is en ik er flink wat uurtjes in door heb gebracht moet ik helaas stellen dat Gearbox bijzonder hard gefaald heeft in haar opzet. Nergens, helemaal nergens doet de game eer aan aan de films. De game is een officieel vervolg op Aliens, de tweede film uit 1986 en speelt zich enkele weken na het probleem op LV-426 af. Een nieuwe groep marines wordt er op uitgestuurd om een verlaten ruimteschip, de Sulaco, te onderzoeken terwijl ze hun tocht vervolgen naar Hadley’s Hope. Het zijn stuk voor stuk omgevingen die fans zullen herkennen uit de film. Zo zal ook het vinden van het halve lichaam van Bishop, de pop van Newt en het bezoeken van de kamers in Hadley’s Hope herinneringen aan de desbetreffende films oproepen.

Helaas is Colonial Marines geen digitaal museum, maar spreken we over een videogame. Het is een shooter die zich afspeelt in het universum dat we kennen. Een hele matige shooter. Waar Gearbox geslaagd is in de herkenbaarheid van de omgevingen, weten ze verder niets uit de franchise te halen. Zo zijn de Aliens zelf bijzonder dom en heb je nooit het gevoel dat er op je gejaagd wordt. Waar de spanning in de films gecreëerd werd door het gegeven dat je geen kant op kon en de Alien ineens voor je kon staan, laat de game steeds een klein biepje horen vanuit de motion tracker wanneer er een vijand op je af komt. Een waarschuwing, enkele seconden voordat het gevecht begint. Hierdoor is de spanning honderd procent afwezig. Dat de vuurgevechten zelf ook niet interessant zijn, helpt ook niet bij het gevoel .De Aliens gooien zich gewoon voor je geweer, je hoeft bijna alleen maar de trekker over te halen. Daarnaast zorgt een goed gemikte kogel met je shotgun (die veel te sterk is voor een game als deze) voor een dode Alien. Veel te makkelijk. Ik zag liever minder Aliens op mijn scherm die een uitdaging gaven om te overleven, dan vele Aliens die binnen een mum van tijd dood zijn.

Af en toe weet de game wat variatie te bieden. Zo zijn er levels waarin de vijand niet alleen bestaat uit de Xenomorphs, maar ook uit andere soldaten. Soldaten die de AI hebben van de vogels in Duck Hunt. Vaker dan eens liep ik naar een vijand toe die in cover zat en zag ik hoe hij leunend tegen een muur bleef zitten terwijl ik naast hem stond. Hij zag me niet, bleef schieten op de positie waar ik een minuut eerder was en stierf door een klap van mijn geweer tegen zijn hoofd. Dit kan niet meer in 2013. Daarnaast introduceerde de game een level waarin je geen wapens hebt en je moet overleven in een riool gevuld met Aliens. Hoe je dit doet? Je staat stil wanneer er een Alien in de buurt is. Jawel, dan zien ze je ineens niet meer. De perfecte jager uit de films ziet je niet meer wanneer je stil gaat staan. Het is toch geen verdomde T-Rex? Oh, en had ik al verteld dat je in deze levels de Boilers, want zo heten deze Aliens die niet in het donker kunnen zien, kunt verslaan door een generator aan te zetten? Hier worden ze zo boos door dat ze door hun rage uit elkaar spatten. Ongelooflijk.

De campaign stelt niets voor. Grafisch is de game enorm achterhaald. Zo duurde het af en toe tot dertig seconden voordat textures ingeladen waren. Hoe is dit mogelijk in een oude game-engine? Gameplay technisch is het een lachertje. Het verhaal is niet interessant, karakters zijn inwisselbaar en de spanning is afwezig. Wat is hier gebeurd Gearbox? Het upgraden van je wapens maakt het allemaal ook niet veel beter. De toevoeging van co-op, twee via split-screen en vier online, zorgt nog voor een leuke avond, maar meer dan dat is het ook niet. Gearbox mocht het originele vervolg op Aliens brengen, een nieuw verhaal dat in de officiële tijdlijn van Aliens opgenomen ging worden. Het verhaal is alleen zo slecht, dat fans dit nooit zullen accepteren. Waar James Cameron genoeg originele dingen in zijn film wist te stoppen, lijkt Gearbox terug te grijpen op dingen die we al duizenden keren hebben gezien in games.

Natuurlijk geeft de game je na de campaign de beschikking over een multiplayer. Hierbij is de Escape-mode de meest interessante. Een team marines moet zijn weg zien te vinden naar een extraction zone. Natuurlijk terwijl de spelers opgejaagd worden door Aliens. Het is leuk voor even, maar origineel is het niet. Het doet net iets te veel denken aan Left 4 Dead. Dat er maar twee maps beschikbaar zijn voor deze mode is ook zonde. In andere modi speel je als een marine of een Alien en vecht je het met elkaar uit. Denk aan Team Deathmatch, Extermination en Survival. De onlinestand lijkt ontworpen te zijn met DLC in het achterhoofd. Meer betalen voordat het echt interessant gaat worden. Nou, beste Gearbox, ik denk dat je die kans behoorlijk laat liggen. Na twee uur was ik helemaal klaar met de multiplayer en ik verwacht niet dat ik er ooit terug ga keren. Waarom zou ik, wanneer er zoveel beters te spelen is in andere games?

Waar ik goede hoop had voor deze game, weet Gearbox me compleet teleur te stellen. Aliens: Colonial Marines is een game die niet in deze staat in de winkel had mogen liggen. Het weet de naam van de franchise flink te bevuilen en zelfs de grootste fan van de films zal weinig meer vinden in deze game dan de herkenbare plekken en personages. De game is bijna zeven jaar in ontwikkeling geweest, de ontwikkelaar had er nog goed twee jaar bij kunnen plakken. Op momenten deed het me denken aan die andere shooter van Gearbox: Duke Nukem Forever. Dat is allesbehalve een compliment.

[review pros=”+ Na het lezen van de review hoef jij de game niet meer te spelen” cons=”- Verschrikkelijke graphics
– Verschrikkelijke gameplay
– Verschrikkelijke verkrachting van franchise” score=30]