Anno 2205 Gamescom Preview

Anno 2205 Gamescom Preview

Anno 1602 verscheen inmiddels alweer 17 jaar geleden op de pc en ik kan me nog goed herinneren dat ik daar als kleine Kevin vele uren mee heb doorgebracht. Het was fantastisch om de eilanden vol te bouwen met jouw steden en ondertussen een leger op te bouwen om de vijand te gaan verslaan. Inmiddels zijn we dus vele jaren verder en hebben we nog vele nieuwe games in de serie mogen verwelkomen. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan het volgende deel dat zich in de toekomst af zal spelen: Anno 2205. Op de Gamescom kreeg ik een presentatie van de ontwikkelaars om te zien wat de status is van de game.

Het eerste deel van de presentatie ging vooral over de verschillende omgevingen in de game. Op het grote scherm toonde de ontwikkelaars de poolomgeving van Anno 2205. Op de besneeuwde omgeving staat al een flinke nederzetting en het is een levendige boel. Sneeuwwagens rijden tussen de gebouwen door en er gebeurt van alles. Volgens de ontwikkelaars is de poolomgeving een belangrijke regio van de wereld in Anno 2205. Hier zijn namelijk bepaalde resources te vinden die makkelijker op te graven zijn dan in andere delen van de wereld. Daar zitten echter ook wel nadelen aan. De poolomgeving is natuurlijk niet eentje om met een korte broek te bezoeken en dus zal je warmtegeneratoren moeten plaatsen. Gebouwen in de omgeving van deze generatoren kunnen profiteren van de warmte, dus zorg dat je ze tactisch plaatst.

Na de poolomgeving verplaatste het beeld zich naar de maan. In Anno 2205 biedt de aarde namelijk niet voldoende grondstoffen en is het grote doel om de maan bewoonbaar te maken. Het bewoonbaar maken is op zich niet genoeg reden om naar de maan te gaan, want wat moet je doen als je er eenmaal bent? Je kunt een selfie maken met de aarde op de achtergrond en een paar golfballetjes de ruimte in slaan, maar dan heb je het wel weer gezien. Gelukkig is het maanoppervlakte rijk aan zeldzame resources die het zeer de moeite waard maken om te koloniseren en deze grondstoffen op te graven en te transporteren naar de aarde. Wat wel leuk is om te weten is dat dit gebaseerd is op echte plannen om de maan te koloniseren. De ontwikkelaars hebben zich namelijk verdiept in alle theorieën die er te vinden zijn en daaruit blijkt dat het inderdaad interessant kan zijn om speciale grondstoffen te gaan winnen op de maan.





Bij Anno 2205 is de militaire gameplay los gehaald van het steden bouwen. Het voordeel is dat je nu dus gewoon rustig aan jouw nederzettingen kan werken zonder dat je bang hoeft te zijn dat een concurrent die in de as komt leggen met zijn leger. Echter kan dit er ook voor zorgen dat de spanning verdwijnt uit de game en je snel uitgekeken raakt op het bouwen van je stad. Het is een beetje het ‘wat is mijn doel?’ syndroom wat dan vaak om de hoek komt kijken bij dit type games. Het is echter niet zo dat er helemaal geen actie in de game zal zitten. In de tweede helft van de presentatie kregen we namelijk een kleine demonstratie van een militaire missie waarbij er weldegelijk geschoten mocht worden.

Tijdens het bouwen van jouw imperium kan je missies aangeboden krijgen waarbij je naburige steden uit de brand kunt helpen. Deze missies hoef je niet te accepteren, maar het zijn wel manieren om snel bepaalde resources te krijgen en dus is het zeer interessant om ze niet voorbij te laten gaan. Tijdens de presentatie zag ik een voorbeeld waarbij de speler met een kleine militaire vloot op pad werd gestuurd om vijandelijke schepen naar de zeebodem te jagen. Dat werkte als iedere andere RTS, maar de speler had ook de optie om speciale powers in te zetten. Hier was dat een raketaanval die snel een grote vloot tot zinken kon brengen. Alles bij elkaar zag deze missie er vrij simpel uit en was het absoluut niet op het niveau van een RTS. Ik hoop dan ook dat het RTS aspect in de volledige game straks uitgebreider zal zijn dan wat ze getoond hebben. Dat zou de game nog net even dat stukje uitdagender maken dan dat het nu in eerste instantie lijkt te worden.

Na het zien van de presentatie op de Gamescom heb ik een beetje twijfels over Anno 2205. Met het bouwen en onderhouden van jouw steden zal het wel weer helemaal goed zitten, al is het maar doordat je deze keer ook de maan kan gaan koloniseren. Ik twijfel vooral over de keuze om het militaire stuk los te koppelen van de rest. Voor de minder gewelddadig ingestelde gamer is dit wel fijn, maar toch ben ik bang dat je snel in een sleur terecht gaat komen. Of dit inderdaad het geval is of dat Ubisoft toch de juiste keuzes heeft gemaakt, kunnen we vanaf 3 november zelf beoordelen. Dan ligt Anno 2205 namelijk in de winkel.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.