Call of Duty: Ghosts Gamescom Preview

Call of Duty: Ghosts Gamescom Preview

Het is weer die tijd van het jaar. Waar de ogen gefocust zijn op de oorlog die gaat komen tussen Sony en Microsoft rondom hun nieuwste consoles, bereikt de andere digitale oorlog een nieuw hoogtepunt. Electronic Arts zet dit jaar Battlefield 4 recht tegenover Call of Duty: Ghosts. Waar EA het in haar strijd in voorbije jaren steeds af moest leggen tegen de shooter van Activision, lijkt de inzet dit jaar hoger dan ooit.

Call of Duty: Ghosts speelt zich tien jaar na een catastrofisch moment af waarbij het globale evenwicht van de machten op onze planeet compleet veranderd is. Als gevolg hiervan worden de Verenigde Staten niet meer erkend als een supermacht. Wanneer een nieuwe dreiging zich aandient, komen achtergebleven takken van het Amerikaanse leger samen om de speciale eenheid ‘Ghosts’ te vormen. De Ghosts hebben maar één doel voor ogen: het beschermen van Amerika en al haar inwoners.

Helaas kreeg ik tijdens mijn bezoek aan Activision niet meer te weten over het verhaal en de singleplayer die erbij hoort. Nee, recentelijk heeft Infinity Ward de multiplayer van de game onthuld en op de Gamescom konden we hier uitgebreid mee aan de slag. In enkele matches speelden we 4 vs. 4 waarbij al snel duidelijk werd dat communicatie met je teamleden op momenten bijzonder cruciaal kan zijn. In een mode waarbij drie punten op de map veroverd moesten worden, liepen we in het begin als een kip zonder kop over het slagveld. Punt A is verloren, de vijand is onderweg maar Bravo en Charlie. Wie stormt er op af en wie blijft A verdedigen?

Het level waarin het zich afspeelde was groot, gevuld met verschillende gangen, gebouwen en genoeg plekken om je te verstoppen. De vijand ongezien trakteren op een welgemikt schot door het hoofd blijft natuurlijk een prachtige ervaring. Omdat we de game op een Xbox One aan het spelen waren, moesten de graphics ons natuurlijk wegblazen. Dat gebeurde niet. Iets wat we vaker tijdens de Gamescom tegenkwamen bij games die ook op de huidige generatie gaat verschijnen. Natuurlijk, het is stukken mooier en strakker dan dat wat we gewend zijn, maar een echte revolutie was het niet (niet zoals bij een game als The Division bijvoorbeeld).

Uiteraard gaat het om de gameplay en de twee matches die ik mocht spelen (waarvan ik er één wist te winnen!) speelden zoals je dat gewend bent van de serie. Snel, direct en met een strakke controle. Iedereen die eerder een game uit deze serie heeft gespeeld kan zonder moeite de stap naar Ghosts maken. Grote veranderingen zitten hem in nieuwe perks en killstreaks. De toevoeging van hond Riley is meteen favoriet. Het beest loopt achter je aan en kan vijanden aanvallen voor je. Wanneer jij zelf sterft rent de hond weg, maar niet voordat hij zijn best heeft gedaan om jouw moordenaar te berechten door zijn nek te voorzien van gaatjes.

Waar Battlefield 4 dit jaar hoog in lijkt te zetten op Levelution, waardoor de maps waarin je speelt veranderen na mate de match volgt, doet ook Call of Duty: Ghosts mee met dit concept. Waar in de game van Dice visueel erg duidelijk is wat er kapot gaat, waarom dit gaat gebeuren en wie er voor verantwoordelijk is, was dit mij bij Ghosts totaal onduidelijk. Tijdens mijn eerste match werd mijn beeld ineens zwart. Zomaar, geen idee waarom. Toen het level weer verscheen, was alles kapot. Tunnels waren ingestort, daken kwamen naar beneden (en creëerden op hun manier nieuwe looppaden) en de chaos was compleet. Maar hoe dit gebeurde? Ik heb geen flauw idee. Of dit zo ook in de uiteindelijke game gaat gebeuren betwijfel ik. De versie die we mochten spelen was nog verre van af, misschien zat heel dit moment der destructie er gewoon nog niet in?

Waar ook dit jaar Call of Duty goed voor gaat zijn, is de fast-paced gameplay. Wederom is het de snellere van de oorlogs-shooters. Geen logge bepakkingen die ervoor zorgen dat jij rustig over het slagveld loopt, maar sprinten voordat je een headshot uit gaat delen. Eigenlijk zijn Battlefield en Call of Duty op het gebied van gameplay dan ook niet helemaal met elkaar te vergelijken. Maar we doen het toch…

Gaat Call of Duty: Ghosts ervoor zorgen dat het EA-kamp wederom als verliezer naar huis gaat dit jaar? Waar ik normaal een duidelijk antwoord weet te geven, heb ik dit keer geen idee. Ghosts is Call of Duty zoals de fan het wil. Vertrouwde gameplay met enkele nieuwe features. Of het genoeg is om Battlefield 4 van de nummer één verkooppositie te houden is mij niet duidelijk. Ik heb beide games mogen spelen tijdens mijn tijd in Keulen en kan concluderen dat de strijd nooit zo hevig is geweest…