De toekomst van gaming begint nu

De toekomst van gaming begint nu

De toekomst. Lang kijken we er naar uit. Maar de toekomst is hier. Marty McFly ging naar 2015. Dit is het jaar dat Nike haar zelfstrikkende schoenen op de markt gaat zetten. Dit is het jaar waarin we auto’s gaan zien vliegen. Maar dit is ook het jaar dat Microsoft de toekomst daadwerkelijk gaat tonen…

Echt onder de indruk van een stukje techniek ben ik niet snel. Ja, ik vind de technische hoogstandjes om ons heen fantastisch om te ervaren en gebruik dan ook flink veel techniek in mijn leven. Maar echt onder de indruk ben ik lang niet altijd. De laatste keer dat ik mijn mond open liet vallen omdat ik echt weggeblazen werd door een stukje techniek, stamt alweer van 9 januari 2007. Het was tijdens Macworld dat Steve Jobs drie toffe features liet zien. Een breedbeeld iPod met touchcontrols, een telefoon en een nieuwe manier om te internetten. Dit waren geen drie aparte apparaten, het was de iPhone. De telefoon bleek een revolutie en mijn pre-order in Amerika (de iPhone verscheen niet in Nederland) werd snel gezet.





Het was zo’n moment waarop je wist dat dit een belangrijke stap was. Hier werd geschiedenis geschreven. Het is daarom ook mooi dat ik dit gevoel nu weer kreeg, acht jaar later, door de grootste concurrent van Apple. Jawel, het was Microsoft die mijn mond open liet vallen met de aankondiging van de Hololens. Hologrammen in je huiskamer? Shut up and take my money! De headset brengt je een combinatie van 3d vormgeving, hologrammen en augumented reality. En hoewel het misschien niets nieuws is, heb ik het nooit eerder op deze manier tot leven zien komen. De video waarmee de techniek getoond werd sprak vooral de creatieveling aan, maar in mij begonnen de ideeën meteen te borrelen. Hoe geweldig kan het zijn wanneer deze techniek naar de Xbox One gebracht gaat worden?

Ontwikkelaars zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om te innoveren. Om de grens tussen game en gamer kleiner te maken. Waar je jaren geleden standaard met een controller in je handen zat, is het nu mogelijk om spellen te besturen met je stem en bewegingen van je lichaam. Sterker nog, ik heb ooit een game gespeeld welke ik bestuurde met mijn gedachten! Hoewel het bijzonder tof is om op deze manier je game te besturen, zit je nog steeds naar een plat scherm te kijken. Een plat scherm als scheiding tussen jou en de wereld waarin je game speelt. Die scheiding gaat echter steeds kleiner worden.

Virtual Reality is steeds populairder aan het worden. Neem de Oculus Rift, of de bril die Sony naar de PlayStation 4 wil brengen. Door middel van lenzen voor een scherm wordt er een dermate groot oppervlak voor je ogen geprojecteerd, dat je meer het idee hebt in de beleveniswereld van je spel te zitten. Doordat je bewegingen ook meegenomen worden, past het spel zich steeds op jou aan. Kijk je naar links, dan zal het beeld ook naar links bewegen. Hierdoor krijg je het idee dat je in deze virtuele realiteit zit, je zit letterlijk in de wereld van je spel, terwijl je eigenlijk gewoon in je huiskamer zit. Het is het foppen van de hersenen en maakt het spelen van een first-person shooter des te intenser. Maar nog steeds weet je dat het niet echt is, het is nog steeds een game. Je kijkt nog steeds naar een beeld dat wezenlijk anders is dan de ruimte waarin jij je bevind. En dat kan de Hololens verhelpen.

Doordat de headset het kan presteren om 3D objecten daadwerkelijk in jouw omgeving te projecten, is de link met de echte wereld constant aanwezig. Een virtueel raam in je muur waardoor je naar een onwerkelijke wereld kijkt? Het is mogelijk. Een virtuele auto in je garage? Waarom niet. En hoewel Microsoft nog geen woord heeft gerept over een connectiviteit met de Xbox One, is het juist daar waar ik denk dat het mogelijk is om ons gamers nog meer in een game te betrekken, zelfs wanneer we deze gewoon op een TV spelen.

Tijden terug toonde Microsoft ons beelden van IllumiRoom, een techniek om je game uit de tv te laten komen. Niet door 3D-effecten, maar door daadwerkelijk een 3D omgeving van je kamer te maken en daar alles wat buiten je tv gebeurde in de game te projecteren. Schiet je met een brandwerper in de game en draai je snel om je as? Dan is het mogelijk dat je tv-meubel brandplekken krijgt, zwarte vlekken op je muren verschijnen of zelfs de DVD’s in je kast smelten. Het brengt de game nog dichter naar je toe. Racen in de sneeuw in Forza? Op je meubels komen laagjes sneeuw te liggen die smelten.





Maar wat als deze techniek nu eens te combineren is met de Hololens? Wat als we echt de complete ruimte om ons heen kunnen betrekken tijdens het spelen van onze favoriete games? En daar is dan het punt waar mijn fantasie compleet op hol sloeg. De mogelijkheden zijn eindeloos. Want stel je voor dat je Batman: Arkham Knight speelt terwijl heel je kamer donker is, grauw, gevuld met regen en onweer. Op je muur verschijnt het Batman-symbool. Gotham heeft je nodig. Jij bent de Dark Knight. Het is tijd om actie te ondernemen. Terwijl je door de straten van Gotham racet met de Batmobile zie je hoe de stad langs je vliegt door je hele kamer. Je kijkt zelf omhoog en ziet het signaal hoog boven de hoogste gebouwen een zwart Batman-logo vormen. Je zit nu letterlijk in je game, terwijl het zich toch eigenlijk alleen op je tv afspeelt. Geprojecteerde plassen water vallen op de grond, je kamer oogt rot en verlaten. Welkom in Gotham.

Een paarse laser brand een gat in de deur naar de keuken. Een granaat ontploft net onder je tv, je tv-kast zwart achterlatend. Je kijkt naar boven en ziet hoe de ringplaneet zich om je heen vormt. Achter je hoor je een Pelican landen. Je bent op Halo Instalation 04. Jij bent The Master Chief. Net voor je ogen zie je het aantal kogels dat nog in je wapen zit. Je ziet een tracker en weet waar elke marinier is. Rode stipjes rondom je linkeroog duiden op aankomende vijanden. Je springt in een Warthog en terwijl je weg probeert te rijden draai je met je hele lichaam om achter je te kijken. Daar zie je hoe een Covenant Dropship boven je eettafel probeert te landen. Draai je om en val je aan of breng je de mariniers in veiligheid. De keuze ligt bij jou. Jij bent John, Spartan 117. Dit is jouw eigen Halo-avontuur.

Denk eens hoe een Hololens bij kan dragen in een puzzelgame? Niet alleen meer de objecten op je scherm, maar ook de objecten in je virtuele/niet virtuele huiskamer kunnen gebruikt worden om tot een conclusie te komen. Mineralen nodig? Hak ze uit je eigen muur. Moet je hoger komen? Kijk eens naar je bijzettafel. Kun je die niet omvormen tot een trap? Het is technisch waarschijnlijk bijzonder moeilijk en gaat verder dan de techniek die de Hololens nu aan boord heeft. Maar ideeën zorgen voor innovatie. Zo is de Hololens ooit ook ontstaan lijkt me.

https://www.youtube.com/watch?v=aThCr0PsyuA&

De mogelijkheden die de Hololens met zich meebrengt zijn ongelooflijk. Natuurlijk, de techniek staat nog in zijn kinderschoenen, maar Microsoft toont hier dat het bedrijf een goede visie voor de toekomst heeft. En hoewel mijn ideeën waarschijnlijk niet binnen tien jaar werkelijkheid gaan worden, is het tof om te zien dat de bedrijven verder denken dan het tv-scherm. Het grootste gevaar is echter de prijs van deze techniek plus het feit dat het niet als een gimmick mag gaan voelen. En dat laatste is net iets wat ervoor heeft gezorgd dat de Kinect, de Move, de plastic gitaartjes en de dansmatten niet meer succes hebben gegeven dan dat ze misschien ooit hebben verdiend.

Gaat Hololens gaming veranderen? Misschien, maar niet in de komende jaren. Het is een mooie stap die Microsoft hier zet, een stap die, naar ik hoop, uit gaat monden in prachtige momenten voor gamers. Voordat de techniek daadwerkelijk foutloos werkt zijn we een behoorlijke tijd verder. Ik kan niet wachten om de Hololens op m’n hoofd te zetten en als een ware Tony Stark mijn content te bedienen. De toekomst is hier. Marty McFly kan trots zijn.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.