De unieke kwaliteiten van Rockstar

De unieke kwaliteiten van Rockstar

Hoewel het als reviewer eigenlijk anders zou moeten zijn, haal ik niet in elk spel de onderste steen boven. Ik fileer niet alles tot op het allerfijnste niveau. Games die ik beoordeel uiteraard wel, maar spellen die ik ‘voor mezelf’ speel een stuk minder. Gewoon de ervaring over me heen laten komen in plaats van alles tot in de details bekijken en analyseren. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daardoor wel bepaalde dingen over het hoofd zie in games die ik puur uit hobby speel. Met het recentelijk spelen van Red Dead Redemption 2 werd ik daarover weer eens haarfijn met de neus op de feiten gedrukt. Want verdorie, wat maakt Rockstar toch fijne games.

Het deed me realiseren dat ik spellen tegenwoordig eigenlijk veel te blind speel. Wat ik speel dringt niet goed tot me door, ik waardeer het misschien ook niet genoeg. Dat kan aan mij liggen, maar misschien ook wel aan de betreffende games die ik speel. Er zijn weinig games die wel die ‘extra beleving’ bij me getriggerd krijgen. Vorig jaar was Super Mario Odyssey er daar bijvoorbeeld een van. Een spel waarvan je voelt dat het met ontzettend veel liefde en oog voor detail gemaakt is. GTA V was ook zo’n game, zowel voor de huidige generatie consoles als de vorige. En nu dus Red Deed Redemption 2.




Terugkijkend denk ik dat er maar twee publishers zijn die me dit gevoel kunnen geven. Nintendo en Rockstar. Ook van een titel als Forza (Horizon) kan ik enorm genieten, maar niet op hetzelfde niveau als een Mario. Of een GTA. Of een Red Dead. Daarin zijn het de kleine dingen die het ‘m doen. De real time voet- en wielsporen die in de modder achtergelaten worden. Het gefluit van vogels wanneer je op een uitstekende rots van het uitzicht over de prairie staat te genieten. Dat er een volledig kloppende sterrenhemel in de game zit. De baardgroei van hoofdpersonage Arthur die je bij dient te houden. Het zijn allemaal hele kleine dingetjes die je in weinig andere games tegenkomt. En juist dat is waar je aan ziet dat er zo ontzettend veel werk is gestopt in dit soort games.

Zoals gezegd beheert Rockstar dit tot in de puntjes. Misschien nog wel beter zelfs dan Nintendo. Dat komt doordat Rockstar enorm veel tijd uittrekt om haar games te ontwikkelen. Het heeft bijvoorbeeld zeven jaar geduurd om Red Dead Redemption 2 te maken. Denk even terug, dan was het dus 2011 toen met die game begonnen werd. GTA V was toen nog niet eens uitgebracht en we speelden nog volle bak op onze PS3, Xbox 360 en Wii. Om even een vergelijking te trekken met een andere blockbuster: de hedendaagse Call of Duty-games hebben een ontwikkeltijd van ongeveer drie jaar. Dat is dus ruim de helft minder dan Red Dead – en dat merk je.

Hoewel de setting natuurlijk compleet verschillend is, delen GTA- en Red Dead-titels redelijk hetzelfde spelprincipe. Grote open wereld waar één verhaallijn als rode draad doorheen loopt, maar wel met een enorm aantal vertakkingen in de vorm van zijmissies. Games die door Rockstar gemaakt zijn barsten werkelijk van de content ten opzichte van de concurrentie. En zoals gezegd van de details. Allemaal dingen die extra tijd – en dus geld – kosten, maar die met het aantal verkochte exemplaren wel dubbel en dwars terugverdiend worden. Red Dead Redemption 2 had het éénnabeste openingsweekend voor een entertainmentproduct ooit. Alleen GTA V deed het beter.




Daar komt nog bij dat een hedendaagse Rockstar-titel zoals je deze in eerste instantie aanschaft niet het eindproduct. GTA Online was zo mogelijk nóg populairder dan GTA V en met de komst van Red Dead Online deze maand zou die trend zomaar doorgetrokken kunnen worden. Het feit dat de online component van GTA tot op de dag van vandaag ondersteund en geüpdatet wordt door Rockstar (bedenk je even: we zitten op dit moment bijna vijf jaar na release) geef aan wat voor commitment deze ontwikkelaar heeft.

Ik kan dan ook niet wachten wat Rockstar in de toekomst voor ons in petto heeft. Te beginnen met Red Dead Online natuurlijk, maar stiekem ook alvast vooruitkijkend naar een volgende GTA. De ontwikkeling hiervan zou nog niet bepaald ver gevorderd zijn en ik gok dan ook dat deze pas voor de volgende generatie consoles gaat verschijnen. Dat maakt het mijmeren over de toekomst alleen maar aantrekkelijker, want bedenk eens: een GTA-game in 4K met 60 frames per seconde, waarschijnlijk redelijk in de buurt van fotorealisme. En dat met alle details en kleine extraatjes die we van Rockstar gewend zijn… Ik kan niet wachten.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.