EA Sports UFC Review

EA Sports UFC Review

Waar de rechten origineel bij THQ lagen, heeft Electronic Arts nu de officiële licentie in handen. THQ is ten onder gegaan, EA plukt hier graag de vruchten van. EA Sports UFC moet de meest realistische UFC-game tot op heden zijn. Op vlakken slaagt de ontwikkelaar met vlag en wimpel. Op andere plekken slaat EA de plank helaas net mis.

EA Sports UFC is exclusief in ontwikkeling geweest voor de PlayStation 4 en Xbox One. Dat is meteen te merken. Nooit eerder zagen we personages zo gedetailleerd op het scherm verschijnen. Zelfs wanneer het spel de vechters van dichtbij in beeld brengt, ogen de mannen en vrouwen redelijk ‘echt’ door de grafische kwaliteit en sterke animaties. Tijdens de introducties van de gevechten zullen de echte UFC-fans hun favoriete personage dan ook echt herkennen in deze digitale versie. Alles lijkt te kloppen. Het feit dat de game een gevecht opent alsof je naar een tv-uitzending zit te kijken (inclusief energiek commentaar), brengt het realisme nog meer naar voren. Qua presentatie legt EA hier een nieuwe standaard neer. Niet alleen voor spellen in de UFC-franchise, maar misschien ook wel voor de complete line-up aan sporttitels die we in de toekomst gaan krijgen. Indrukwekkend.

Gelukkig stopt het hier niet. Ook wanneer het daadwerkelijke gevecht begint, blijven de personages realistisch overkomen. Klappen hebben gewicht achter zich zitten, de impact op de huid van de tegenstander is duidelijk aanwezig. Huid vervormt op een organische manier, spieren bewegen onder de huid zoals het hoort. Armen worden strakgetrokken bij een goede klap, spierballen worden groter bij het buigen van de arm. Blauwe plekken vormen zich, wondjes scheuren open. Het is deze mate van details die ervoor zorgde dat ik genoot van UFC. Toch, wanneer je hier doorheen kijkt, zie je dat de game op andere punten net wat te kort schiet om een echte topper te worden.

Het valt helaas snel op dat de gemiddelde ‘grappling’-animatie bij elke vechter haast hetzelfde is. Ook zal de besturing niet iedereen aanspreken. Mixed martial arts is een complexe sport en EA heeft deze niet versimpeld voor thuisgebruik. Nee, allerminst. UFC heb je niet zomaar onder de knie, je moet weten wat je doet met je controller. Kijk ook niet raar op wanneer je verschillende schouderknoppen in moet drukken, je met een andere vinger een knop indrukt terwijl je met je linkerhand ook je pookje beweegt om een bepaalde move op het scherm te toveren. Het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om hieraan te wennen. Sterker nog, na de tutorial heb ik het eerste gevecht zeven keer opnieuw moeten doen voordat ik won. Ik kreeg het maar niet onder de knie. Al doende leert men. Toch maakt het van UFC niet de game die je even met je vrienden speelt wanneer ze geen kennis hebben. Het is geen fighter zoals Street Fighter, Tekken en Mortal Kombat waarbij je door het rammen op knoppen nog een eind kunt komen. Nee, UFC gaat je tijd kosten voordat je echt goed weet wat je doet.

MMA is een harde sport. Botten breken, huid scheurt open en vechters liggen op de vloer op elkaar in te slaan. Zo ook in UFC. Toch voelt het soms alsof de balans van het spel niet helemaal in orde is. Hier laat het realisme het een beetje afweten. Het maakt niet uit wie je bent, maar wanneer je verschillende harde knietjes in je gezicht krijgt, ga je out. Dit gevoel had ik niet altijd tijdens het spelen. Een ‘betere’ vechter kan deze klappen langer verdragen dan ‘in het echt’ mogelijk zou zijn. En dat is jammer wanneer de game zo inzet op realisme. Ook het feit dat je lang in kunt slaan op de tegenstander wanneer je met hem op de grond ligt, waarna hij nog met enig gemak vrij kan komen, voelt raar. Andersom is het ook het geval. Het geeft een verkeerd gevoel. Je voelt je niet meteen in het nauw gedreven. Iets wat een echte vechter op zo’n moment vast moet ervaren.

Het spelen van de singleplayer voelt snel aan als een grote herhalingsoefening. Ja, er zijn dingen die je kunt doen buiten de ring, maar deze blijven als een verkapte tutorial overkomen. Online kan de game een echte uitdaging geven. Al snel merkte ik dat er spelers aanwezig waren die de game volledig onder de knie hadden. Die wedstrijden waren zwaar, intens en machtig. Het is prachtig om te zien hoe iemand die de game snapt omgaat met zijn digitale vechter. Hoewel ik hier nog niet helemaal toe behoor (al lukt het me na uren trainen steeds beter), kan ik genieten van de matches. Zelfs wanneer ik verlies. Of UFC een game is die jaren online gespeeld gaat worden betwijfel ik echter ten zeerste. Ik heb niet het idee dat deze game de lange adem kan krijgen zoals een FIFA dat wel heeft.

EA Sports UFC is helemaal geen verkeerde game geworden. Totaal niet zelfs. Fans van MMA die tijd willen investeren in de game zullen prachtige momenten gaan beleven die nooit eerder zo mooi op het scherm gebracht werden. De mensen die een ‘standaard vechtgame’ verwachten komen echter van een koude kermis thuis. EA Sports UFC legt de basis voor een toffe nieuwe franchise uit de stallen van Electronic Arts, een basis die echter in volgende delen nog net wat beter uitgewerkt moet gaan worden.

[review pros=”+ Die graphics!
+ Sterke basis voor nieuwe franchise
+ Animaties” cons=”- Repetitief