GameParty Game Top 10 2015 – Nummer 10 & 9

GameParty Game Top 10 2015 – Nummer 10 & 9

Weet je nog? Die tijd dat er jaren waren dat er niet veel soeps gebeurde op gebied van gaming? Jep, die zijn er echt geweest. De laatste paar jaar lijken zowel op gebied van software als op gebied van hardware een aaneenrijging van hoogtepunten in vergelijking met de jaren voorafgaand. Wij kunnen de toffe titels in ieder geval niet meer op twee handen (en wel meer ook!) tellen, en hebben voor jullie een mooi overzicht gemaakt van onze tien favoriete games van het afgelopen jaar. Vandaag trappen we af met de nummers tien en negen.

10 – Mortal Kombat X
Eerder dit jaar trok Ed Boon alle registers open om ons te voorzien van een nieuwe editie in de befaamde Mortal Kombat-franchise. Nadat de serie met eerdere delen wat klappen had gehad en we misschien zelfs een heuse finishing move hadden verwacht, herpakte de serie zich met het negende deel in 2011. Een nieuwe manier van verhaalvertellingen, grafisch interessanter en makkelijk in te stappen (maar moeilijk te masteren) gameplay zorgde ervoor dat die game een hit werd. Met Mortal Kombat X werd dit gegeven verder doorontwikkeld.




De ontwikkelaar keek duidelijk naar Mortal Kombat 9 (en Injustice: Gods Among Us) en bracht alle goede elementen terug om een fighting game te creëren waarbij personages weer belangrijk werden. Natuurlijk keerden bekende namen zoals Sub-Zero, Scorpion en Johnny Cage terug, maar dit keer namen ze drie verschillende vechtstijlen met zich mee. Het was dus niet alleen belangrijk om je te specialiseren in een bepaalde vechter, maar ook in één (of meerdere) van zijn stijlen. Zo bracht het personage Jax bijvoorbeeld een worstel-specialisatie met zich mee, terwijl een andere stijl ervoor ging zorgen dat je zo hard mogelijk op je tegenstander in kon slaan. Was het met Sub-Zero belangrijk om schilden van ijs te maken of om wapens van ijs te smeden? De keuze lag bij jou.

Het belangrijkste was vooral het gevoel dat MKX je gaf. Dat gevoel van die oude Mortal Kombat-titels, uit de tijd dat er nog vragen gesteld moesten worden in de politiek over al dat bloed en botten gebreek. De tijd dat Mortal Kombat nog gespeeld werd in de arcade, of op je Sega en Nintendo. De tijd van Mortal Kombat 2. Kies je personage, kies een stage en vechten maar. Breek de botten, ontarm personages, duw ijsspiesen door ogen, maar vooral: geniet van de brutaliteiten op je scherm. Moraal Kombat X is hard. Heel hard. Honderden liters bloed vliegen over je scherm wanneer je een avondje online tegenstanders probeert te vernederen. De woorden Finish en Him klinken beter dan ooit. Mortal Kombat X is dan ook niet alleen een hele fijne fighter geworden, Mortal Kombat X is dé fighter van het jaar geworden. ~ Bas van Dun

9 – Guitar Hero Live
En toen was daar plots dit voorjaar de aankondiging. Net als de feniks zouden de muziek-games dit jaar een heuse reboot krijgen. Het eens zo populaire genre werd vijf jaar geleden vakkundig de nek omgedraaid door de markt te overspoelen met releases. Reguliere Guitar Hero’s en Rock Bands werden opgevolgd door spin-offs waarin bands als The Beatles en Metallica tot zelfs Aerosmith en Van Halen godbetert de spotlights kregen. Nieuwe instrumenten als drums en keyboards werden toegevoegd en nieuwe delen die een nog breder publiek moesten aantrekken dankzij muziek van Taylor Swift werden consumenten door hun strot geramd. Het logische gevolg was dat gamers de plastic instrumenten spuugzat werden, de markt implodeerde.

Maar kijk, we zijn vijf jaar later en vanuit de assen kregen we dit jaar twee gloednieuwe muziek-spellen voorgeschoteld: een nieuwe Rock Band en gloednieuwe Guitar Hero. Oorspronkelijk was het echt wel de bedoeling dat Rock Band 4 in dit najaarslijstje zou gaan verschijnen. Na jaren afwezigheid had ik best wel zin om na het donker worden met de gordijnen dicht met een plastic gitaartje aan de rol te gaan op riedeltjes van bands als Arctic Monkeys, en ik was zeker dat het Rock Band 4 zou gaan worden. De perceptie bij mij was simpel: Activision dringt ons een nieuwe gitaar op om van de vernieuwde gameplay te kunnen genieten en jaagt ons weer op kosten, terwijl EA belooft dat we onze oude gitaren gewoon kunnen hergebruiken. Op Xbox One gaat dat verhaaltje in elk geval al niet op, want daar ben je verplicht Rock Band 4 met een adapter te kopen wat ervoor zorgt dat het spel nauwelijks een tientje goedkoper verscheen op release dan Guitar Hero Live met gitaar. De rekening is vlug gemaakt lijkt me dan, en ik ben verdomd blij dat ik daardoor voor Guitar Hero Live heb gekozen.




Ik ben redelijk tuk op de nieuwe layout van de knoppen in de gameplay kan ik je zeggen. Geen lange rij van vijf gekleurde knoppen, maar twee compacte rijen van drie knopjes boven elkaar, en dat zorgt voor een wezenlijk verschil in de gameplay. De leercurve is er eventjes naar, maar na wat oefenen merk je dat het indrukken van de knopjes verdacht hard lijkt op het aanslaan van akkoorden en word je steeds beter en beter. Guitar Hero Live is geenszins een makkelijke game, maar deze kan ik zelfs met wat moeite op expert spelen terwijl ik vroeger nooit voorbij medium kwam. Het feit dat je zelfs met kleine meisjesvingers nu vlot aan alle knopjes kan en er een zekere logica achter de noten zit, maakt een wereld van verschil. De gameplay staat dus als een huis, maar wat met de muziek? Nou, wat de career-mode betreft kan ik eigenlijk niks zeggen, gewoon omdat ik er nog geen moment in gespendeerd heb. Ik ben meteen in GH TV gesprongen en na bijna 20 uur spelen ben ik er nog steeds met geen stokken uit weg te slaan. Zeggen dat de online mode van Guitar Hero een tikje verslavend werkt is dan ook een understatement. Het idee van een constante stroom aan videoclips op je bord te krijgen die gaan van toppers als Weezer en Slipknot tot bagger als One Direction en ontdekkingen als Tonight Alive werkt voor mij omdat ik constant benieuwd ben naar wat er nou weer zit aan te komen. Als een nummer je echt niet zint, dan ga je gewoon even op het andere kanaal kijken of vraag je gewoon on demand een nummer uit de bibliotheek met één van je verdiende tokens. En zo ga je steeds verder, van nummer tot nummer, terwijl je gestaag XP en geld blijft verdienen dat je kan spenderen aan nieuwe tokens en extra features. Het is een heerlijk verslavende set-up voor een game die mij nog uren zoet zal houden. Als Activision de service blijft onderhouden met nieuwe muziek en features zou GH Live wel eens een blijvertje kunnen zijn de komende jaren. ~ Eefje Schietgat

Morgen zijn we weer bij je terug met de volgende drie games uit onze top 10. Wat zijn jouw favoriete games van het afgelopen jaar?

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.