Gamescom 2016: Pro Evolution Soccer 2017 Preview

Pro Evolution Soccer 2017

PC PlayStation 3 PlayStation 4 Xbox 360 Xbox One
9.2

Geweldig

Gamescom 2016: Pro Evolution Soccer 2017 Preview

Gamescom 2016: Pro Evolution Soccer 2017 Preview

Pro Evolution Soccer. Ooit dé naam als je op zoek was naar de beste en meest realistische voetbalgame. ‘Die andere’ bekende voetbalgame had altijd de meeste licenties, maar Pro Evo won het onder de liefhebbers toch altijd vanwege de realistische en soepele gameplay. Toen kwam er het moment dat PES voorbij gestreefd werd door de concurrentie, en sindsdien lijkt het eerder een aflopende zaak dan een echt gevecht tussen twee grootmachten. Kan Pro Evolution Soccer 2017 daar verandering in brengen?

De eerste paar jaren dat PES de mindere voetbalgame was, hadden de ontwikkelaars daar duidelijk een mentale klap van gekregen. Waar de concurrentie vooruit bleef gaan, bleef PES niet stilstaan, maar ging zelfs achteruit. Sinds een jaar of twee lijkt men de klap weer te boven en wordt er weer constructief gewerkt aan toffe gameplay. De ontwikkelaar die ons de presentatie gafdurfde zelfs de bewering te doen dat men het op gameplay-gebied allemaal wel voor elkaar heeft inmiddels. Volgens hem is de reden dat PES nog niet terug aan de top is simpelweg dat het schort aan licenties.




Nou, daar kunnen de meningen over verschillen, maar feit is dat er in ieder geval openlijk toegegeven wordt dat men zelf ook niet blij is met het aantal licenties op het moment. Dat zijn voor nu de Champions League, Europa League, Supercup en de AFC Champions League. Nu draaide de ontwikkelaar niet om zaken heen en gaf hij eerlijk toe dat Konami simpelweg de financiële middelen niet heeft om zich te mengen in de strijd om licenties. Neemt echter niet weg dat ze achterover gaan leunen en wegkwijnen in zelfmedelijden.

Er wordt namelijk hard gewerkt aan het sluiten van overeenkomsten met individuele voetbalclubs. Er zijn op dit moment deals aangekondigd met Barcelona, Liverpool en Dortmund. Die deals houden in dat sowieso alle spelers gelicenseerd zijn en dus digitaal nagemaakt mogen worden. Én natuurlijk onder hun echte naam in het spel mogen zitten in plaats van een of andere slechte fantasie-naam. Hetzelfde geldt voor de thuisstadions van de clubs.

Iedere speler is niet uit de losse pols gemodelleerd, maar via een driedimensionale scan-techniek in de game gezet. Op die manier zou je denken dat alles en iedereen er superrealistisch uitziet, maar de boel valt grafisch toch nog een beetje tegen. Ja, je herkent de spelers en stadions overduidelijk, maar op de een of andere manier ‘shinet’ het niet. Het ziet er allemaal wat flets uit, een beetje alsof het allemaal getekend is in plaats van fotorealistisch. Wat daarentegen wel op een positieve manier opviel, was de kwaliteit van de physics en de animaties. Voor het eerst bij een voetbalgame had ik (de fletse graphics dus even daargelaten) het idee dat ik naar échte, pijnlijke tackles zat te kijken in plaats van naar digitale mannetjes die niet optimaal geanimeerd op elkaar in gleden.

https://www.youtube.com/watch?v=eIhbkrdsDKU

In de uiteindelijke game zal het aantal speelbare stadions van 24 dat in de vorige PES zat, oplopen tot 30. Zo is bijvoorbeeld het Stadion Olimpico terug van weggeweest. Tevens zullen er door middel van DLC op latere momenten nog nieuwe stadions toegevoegd gaan worden. Dat dit op een later moment komt en niet bij release lijkt geen geldklopperij, van één stadion kon de ontwikkelaar namelijk slechts het wireframe laten zien, voor de rest moet alles nog gemodelleerd en ingevuld worden.

De sobere en beperkte presentatie van Pro Evolution Soccer 2017 bracht meerdere signalen op ons over. Het developmentteam is zich meer dan bewust van de plaats waar ze momenteel staan met hun game. Dat is in ieder geval positief, voor je problemen uitkomen in plaats van ze weg te lachen is altijd te verkiezen als beste weg. Echter, vragen we ons af of Pro Evo met het beperkte budget en op dit moment alle schijn tegen wel weer de weg naar boven kan vinden – alle goede wil van de ontwikkelaars daargelaten. Grote licenties zijn nu eenmaal waarom veel gamers voetbalgames willen spelen. En zolang die grote concurrent op gameplaygebied geen steekjes laat vallen, denken wij dat het heel lastig wordt voor PES om weer op de nummer één-positie te komen staan.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.