Gamescom 2016: ReCore Preview

ReCore

Xbox One

Gamescom 2016: ReCore Preview

Gamescom 2016: ReCore Preview

Na de blamage rondom Mighty No. 9 likt Keiji Inafune de wonden en wast hij de pek en veren van zich af. Eerstvolgende gelegenheid om dit te doen wordt ReCore, maar of hij het daarmee gaat redden…

In ReCore bestuur je Joule, de vrouwelijke protagonist van de game. Als zij na eeuwen cryo-slaap wakker wordt, is alles wat ze kent verdwenen en is de wereld veranderd in een woestijn-achtige, post-apocalyptische omgeving. Robots maken er de dienst uit, en de meeste zijn allesbehalve vriendelijk.




Het begin van de presentatie die we van de game kregen, deed ons een beetje de wenkbrauwen fronsen. De ontwikkelaar vertelde al 250 spelers binnen te hebben gehad waarvan slechts acht het eind van de demo gehaald hadden, dus hij zou ons eerst even wat tips geven en precies laten zien hoe je de game speelt. Begrijpelijk, want ReCore is qua besturing niet helemaal zoals de standaard actie-platformer. De mogelijkheden voor een double jump en dash kenden we al wel, maar nieuw was het gebruik van verschillende soorten munitie voor de diverse vijanden. Met de D-pad kan je een selectie maken tussen rode, gele en blauwe ammo, afhankelijk van de kleur die de vijandelijke robots hebben. Rode munitie doet meer schade bij rode vijanden, blauwe munitie bij blauwe vijanden, et cetera. Tijdens het spelen zorgde dat zo nu en dan wel voor wat extra uitdaging, maar op termijn lijkt het, afhankelijk van de snelheid waarmee je vijanden spawnen, vooral een behendigheidsdingetje te worden.

Bij het vechten is het ook mogelijk om de hulp in te roepen van twee verschillende robotjes die je vergezellen gedurende de game. Met de linkerbumper wissel je tussen beide en met de Y-knop stuur je ze vervolgens op de vijand af. Echt veel verschil tussen met of zonder ‘hulprobotje’ vechten konden wij echter niet bespeuren, al kan het ook dat dat verloren is geraakt in de hectiek van het moment dat we midden in een aanval zaten.

Want hectisch, dat is ReCore op momenten wel. Grotere vijandelijke robots kunnen kleinere (en ook veel zwakkere) robotjes op je afvuren, wat de game qua moeilijkheidsgraad niet per se lastiger maakt, maar vooral qua gebeurtenissen tegelijk op je scherm. Al die robotjes zorgen namelijk voor flink wat vuurwerk en stampij om je heen, echter maai je ze zo neer door de auto aim die in de game verwerkt is. Dit is overigens geen overbodige luxe, want met je normale geweer is het vrij lastig om de kleine mechanische ettertjes goed te raken.

De mogelijkheid om een charged shot af te vuren, brengt daar echter verandering in. Niet alleen brengen deze meer schade toe, ook hoef je minder nauwkeurig te richten. Dit gecombineerd met de auto-aim maakt een charged shot verreweg het meest effectief, anderzijds is het natuurlijk wel een stuk trager dan normale schoten. Hoewel ik vooral gebruik heb gemaakt van de charged shots, was de game ook meer dan prima te spelen met alleen de normale manier van schieten. Te prima eigenlijk, gedurende de demo heb ik eigenlijk weinig uitdaging gehad.




Waar ik eigenlijk benieuwder naar was, was de sfeer. De reveal trailer wist mij namelijk vooral op dat gebied te grijpen. Hoewel ik normaal gesproken niks heb met games van Japanse makelij, trok de sfeer van ReCore me gelijk. Sowieso heb ik een redelijk zwak voor apocalyptische werelden, maar door de eenzaamheid van Joule en de aanwezigheid van de kleine robotjes had het ook iets aandoenlijks. In de game zelf komt die sfeer vooralsnog een stuk minder over. Wat ik gespeeld heb is vrij laagdrempele platform-actie en van de voornoemde sfeer heb ik eigenlijk amper wat meegekregen. Ongetwijfeld zal dat deels liggen aan het rumoer en de drukte van de beurs om me heen, maar ik heb sowieso het gevoel dat ReCore de in de onthullingstrailer gewekte verwachtingen niet waar gaat maken. Qua gameplay komt het te gewoontjes over en waar ik gehoopt en misschien wel verwacht had dat het met de sfeer helemaal goed zou zitten, viel ook dat me tegen. Het is dan ook hopen dat het eindproduct op gameplaygebied unieker is dan wat ik gedemonstreerd heb gekregen en dat mijn mond nog open gaat vallen van de pracht van de gamewereld, anders vrees ik dat ReCore gedoemd is roemloos ten onder te gaan.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.