Gamescom 2016: WRC 6 Preview

WRC 6

7.5

4.8

Gamescom 2016: WRC 6 Preview

Gamescom 2016: WRC 6 Preview

Het is een jaarlijkse traditie, de Gamescom-presentatie van een rallygame die uitgegeven wordt door Big Ben. Vorig jaar was dat voor het eerst een game die viel onder de WRC-franchise. Ontwikkelaar Kylotonn Games is speciaal opgericht om aan die franchise te werken en leverde vorig jaar met WRC 5 haar eerste game af. Zowel gameplay-technisch als audiovisueel was het niet enorm denderend, al was het ook geen slechte game. Met WRC 6 wil de studio een volgende stap maken.

Een veelgehoorde kritiek op WRC 5 was dat de game niet lekker reed, ondanks dat Kylotonn nauw samenwerkte met diverse rallycoureurs. Maar de community is koning (en terecht) dus heeft men de experience van de vorige game gepakt, maar de basis daarvan helemaal opnieuw opgebouwd. Dat er serieus gewerkt wordt aan de drivability, lijkt Kylotonn extra te willen benadrukken door de presentatie van de game op de Gamescom niet zelf te geven, maar dat te laten doen door rallycoureur Sébastien Chardonnet. Een tof idee, zeker om eindelijk eens iemand te zien die daadwerkelijk vloeiend over de track scheurt in de geïnstalleerde PlaySeat in plaats van allerlei stuntelende journalisten. Anderzijds niet enorm handig omdat Chardonnet de presentatie in zijn eentje deed. Inhoudelijke vragen over (de ontwikkeling van) de game kon hij namelijk niet beantwoorden.

Maar goed, dan doen we het gewoon met onze eigen oren en ogen en het praatje dat Chardonnet hield. Qua moeilijkheidsgraad wil Kylotonn het midden blijven houden tussen een simulatie- en een arcadegame, maar het mag wel allemaal wat realistischer worden dan bij WRC 5 het geval was. De naam van de grote concurrent wordt zelfs genoemd; zonder dat erom gevraagd wordt, noemt Chardonnet de naam DiRT. Daar willen ze wat betreft handling wat meer naartoe, al moet WRC 6 wel wat toegankelijker worden. Easy to learn, hard to master. Als je de game voor het eerst opstart, zullen verschillende vragen gesteld worden om te beslissen wat voor gamer je bent. Hoe vaak je wilt gaan spelen, bijvoorbeeld. Vervolgens rijd je één stage naar aanleiding waarvan de game zichzelf op jou instelt. Als je het ons vraagt een beetje over één nacht ijs, maar wel beter dan simpelweg je niveau selecteren.

Uiteraard zal het spel weer beschikken over de volledige WRC 1, 2 en 3 licenties. Alles wat in het echt bereden wordt, is ook in WRC 6 speelbaar. Zowel auto’s als stages. Laatstgenoemde zijn overigens allemaal nieuw dit jaar, veertien zijn het er in totaal tegenover eentje minder in WRC 5. Daarnaast zijn er nog de Super Special Stages; deze spelen zich af in stedelijke omgevingen en bieden volgens Kylotonn meer spektakel.

Tijdens de demonstratie vonden wij dat nogal meevallen. Sowieso lijkt WRC 6 er grafisch niet zichtbaar op vooruitgegaan; nog steeds lijken de toeschouwers langs de kant van de weg op die uit Gran Turismo 2, zijn de textures van de vegetatie echt ondermaats voor deze tijd en is er richting de horizon een redelijke hoeveelheid texture pop-up. Kylotonn zegt dat ze meer ruimte hebben voor grafische verbeteringen aangezien WRC 6 in tegenstelling tot zijn voorganger niet op de vorige generatie consoles verschijnt, maar daar was weinig van te zien.

Wat daar ongetwijfeld niet aan meehelpt, is de beperkte ontwikkeltijd die het team heeft. Chardonnet haalde het tijdens de presentatie al aan: het team heeft maar één jaar de tijd om WRC 6 te ontwikkelen en als ze anderhalf jaar de tijd hadden gekregen, was er al meer mogelijk geweest. Het is tekenend dat zoiets gewoon wordt toegegeven. Ongetwijfeld zal het iets zijn dat onderdeel is van de WRC-licentie, maar het komt de kwaliteit van de games niet bepaald ten goede.

In de kern gaat het echter natuurlijk om de gameplay. Nu hebben we maar een krappe twee minuten kunnen racen (zo kort was de speelbare Super Special Stage), dus het is maar een eerste indruk, maar het reed niet verkeerd. De Force Feedback in het stuurtje liet ons goed de structuur van de ondergrond voelen en het kwam goed in de buurt van het gevoel dat je in een echte auto hebt wanneer je achter het stuur zit. Tegelijkertijd kostte het zoals beoogd niet enorm veel tijd om aan de besturing te wennen, dus wat dat betreft lijkt Kylotonn te slagen in haar opzet. Maar nogmaals: het was een erg korte speelsessie.

Gaat WRC 6 beter worden dan WRC 5? Qua handling denken wij van wel, grafisch zijn we nog allerminst overtuigd. Gaat WRC 6 zo goed zijn als hij zou kunnen zijn? Nee. Een jaar ontwikkeltijd lijkt daar te kort voor te zijn, zeker aangezien het door de makers zelf toegegeven wordt. Stiekem hopen we dan ook dat WRC 7 pas over twee jaar uit komt zodat de mensen van Kylotonn dan écht kunnen laten zien wat ze waard zijn. Voor nu zijn we benieuwd naar de uiteindelijke game die WRC 6 gaat worden.