WRC 6 Review

Ooit vrij succesvol als PlayStation-exclusive, heeft de WRC-franchise een lange weg afgelegd tot de jaarlijks verschijnende multiplatform-game die het inmiddels is. Vorig jaar was voorganger WRC 5 niet meer dan een middelmatig spel dat nog aardig wat tekortkomingen kende. Met WRC 6 hoopt Kylotonn Games de game qua besturing en vooral trackdesign wat realistischer te maken.

Het ligt voor de hand om de vergelijking te maken tussen WRC 6 en de heer en meester in het genre der rallyracing: DiRT. Echter is dat geen eerlijke. Ten eerste verschijnt DiRT niet op jaarlijkse basis, ten tweede draait WRC om een licentie en niet (perse) om het neerzetten van een zo compleet mogelijke rallygame en ten derde is het budget waarmee Kylotonn moet werken naar alle waarschijnlijkheid wat lager dan de hoeveelheid geld die Codemasters tot haar beschikking heeft. Daarom beoordelen we WRC 6 in deze review op zichzelf, en gaan we geen vergelijking met DiRT maken.

Waar natuurlijk wel een vergelijking mee te maken is, is met WRC 5. Naar eigen zeggen heeft Kylotonn goed de kritiek op die game bijgehouden door op fora mee te lezen en is er actief gewerkt aan het verbeteren van de rijervaring. Veelgehoord kritiekpunt was dat tijdens het racen het gevoel ontbrak dat je bezig was met een supersnelle sport waarbij het minste of geringste foutje een goede klassering de nek omdraait. Om daar zo goed mogelijke input over te krijgen, is rallycoureur Sébastien Chardonnet ingehuurd om de ontwikkelaars van feedback te voorzien. Daar is uitgekomen dat de tracks in het vorige deel eigenlijk te ruim ontworpen zijn. Over het algemeen zijn de stages in WRC 6 dan ook smaller van opzet, wat tot gevolg heeft dat het gevoel van snelheid hoger ligt en meer dat je aan het racen bent in plaats van aan het cruisen.

Dat betekent overigens niet meteen dat we te maken hebben met een simulatie-racer. Net als WRC 5 neigt ook dit zesde deel wat meer naar de arcade-kant. Je moet er eventjes aan wennen, maar zodra je de besturing onder de knie hebt, gooi je je wagen zonder al te veel moeite in een drift door de bocht. De nauwe gedeeltes dagen wel uit, maar zijn niet onvergeeflijk op een moment dat je even van de baan raakt of langs een stukje muur schaaft. Toegankelijk voor iedereen, echter misschien wel een tikkeltje te makkelijk voor de echte sim-racer.

Waar WRC 6 helaas nog altijd teleur blijft stellen, is op grafisch gebied. De car models zijn op zich wel oké, hoewel nog steeds niet echt fantastisch om te zien, maar met name de omgevingen komen echt niet in de buurt van de huidige grafische standaard. Op momenten dat bijvoorbeeld een struikje net iets te dicht in beeld komt, krijg je echt het gevoel dat je naar PS2-textures zit te kijken. En nee, dat is geen typfout. Op de Gamescom werd al aangegeven dat er minder ontwikkeltijd was dan de makers eigenlijk wilden en het compromis lijkt vooral gemaakt te zijn op gebied van graphics. Oké, gameplay is belangrijker dan graphics, maar hier had toch echt wel een stapje meer gezet kunnen worden. Er is constant screen tearing, mede door de slechte textures doet het geheel nogal flets aan en afgaand op het soms wel erg blikkerige geluid lijkt er ook op de sound departement bespaard te zijn. Het zorgt voor een grote min op een rapport dat verder gewoon voldoende is.

Gelukkig hoeft de gameplay de kar van deze game niet helemaal in z’n eentje te trekken. Doordat we te maken hebben met een licentie-game is natuurlijk de gehele WRC-kalender van dit jaar te berijden, inclusief carrièremode. Hoewel niet bijster spannend of intuïtief doordat je vrij ‘droog’ van race naar race gaat, is de basis goed uitgevoerd. Zo nu en dan blijft het echter toch gewoon leuk om een (of meer) losse race(s) te rijden zodat je zelf zaken als de omgeving waar en de auto waarin je rijdt in de hand te hebben.

In mijn Gamescom-preview sprak ik al de verwachting uit dat WRC 6 niet ging worden wat eruit gehaald kon worden, iets wat de ontwikkelaar ook ruiterlijk toegaf. Daarvoor is één jaar ontwikkeltijd simpelweg te kort. Met de basis die er nu staat is er op gameplay-gebied weer een stap gezet; groot agendapunt voor de volgende WRC is echter het aanpakken van de graphics. En mocht er dan nog wat tijd over zijn, dan zou iets meer content ook geen kwaad kunnen. Voor nu ontstijgt WRC 6 zijn voorganger lichtjes, maar er is nog genoeg werk aan de winkel.

• Solide besturing
  • Smallere tracks voelen veel echter
  • Goed gebruik van de WRC-licentie