Ghost of Tsushima: Director’s Cut Review

Eefje gaat wederom spoken in Tsushima, maar doet dit nu aan 60 frames per seconde en met haptische feedback

Ghost of Tsushima was een dot van een open world game die spelers transporteerde naar het feodale Japan om daar de avonturen van samoerai Jin Sakai te beleven. Het bood gameplay volgens het bekende boekje, maar wist te imponeren met een fantastische setting, betoverende visuals en gameplay die verdomd leuk was om te spelen. Nu zijn we een jaar verder en maakt de game in hernieuwde vorm haar opwachting op de PlayStation 5. Is het de moeite waard?

Allereerst. Als je de game nog nooit gespeeld hebt en een van de gelukkigen met een PlayStation 5 bent, dan hoef je er geen seconde over te twijfelen. Ghost of Tsushima was altijd al een topper in het genre en is dat ook op PlayStation 5, meer dan ooit zelfs. Het bied hetzelfde wraakzuchtige avontuur met Jin Sakai en voegt daar nog de nieuwe Iki Island expansie aan toe zodat je nog meer krijgt om je tandjes in te zetten. Verder levert deze Playstation 5 versie uiteraard ook de verbeteringen die je verwacht van de sprong naar een nieuwe console. Visueel ziet de prachtige game er beter dan ooit uit op de PlayStation 5. Laadtijden zijn..welke laadtijden? Ze zijn haast verdwenen. Haptische feedback voor extra immersie? Ja, uiteraard is die aanwezig en ook hier maakt Sony’s nieuwe controller weer een knappe indruk. En wat te denken van volledig nieuwe Japanse lip syncing? Geloof me vrij als ik zeg dat dit de manier om het te spelen is, de Japanse stemmen zorgen gewoon dat het plaatje klopt.

Voor fans van het origineel is Iki Island uiteraard de grote attractie van deze nieuwe versie en ze is gelukkig de moeite meer dan waard. Iki is een volledig nieuw gebied met een eigen verhaallijn, personages en zij-opdrachten. Het is in essentie een volledig nieuwe akte die volledig binnen het verhaal van Jin past. Het is fijn dat Iki Island vooral wat meer diepgang aan Jin geeft door hem een persoonlijker verhaal te laten beleven. In de hoofdgame is Jin hoofdzakelijk een stoïcijnse krijger die een bloederig pad van wraak door het land trekt. Erg fun, maar de extra dimensie die deze uitbreiding aan het personage toebrengt is meer dan welkom.

Leuk ook aan Iki is dat het een ietwat verwilderde setting is. Gebouwen die overwoekerd zijn door planten, modderige wegen die richting dichte bossen leiden. Iki is een eiland dat nooit ingenomen is door de samoerai en huist hoofdzakelijk piraten en bandieten, het is een ruwe plek voor ruwe mensen en dat komt zeer goed over in de game. Op vlak van gameplay wijkt Iki nauwelijks af van de formule, maar dat is logisch gezien het feit dat de verhaallijn al na act 2 opgestart kan worden en naadloos in de game aansluit. Je weet op voorhand dat je geen nieuwe gameplay mechanics of overpowered wapens moet verwachten dan. Wat je wel krijgt is één van de beste verhaallijnen uit de volledige game die Jin zoals eerder gezegd wat menselijker maakt. Het draait er uiteraard opnieuw om de strijd tegen de Mongolen en specifiek de clanleider genaamd The Eagle. Wat deze knakker echter onderscheid van de rest is dat hij gebruik maakt van mysticisme en dat resulteert in nachtmerrieachtige visioenen die deze strijd een andere feel geven dan de normale oorlog die je doorgaans voert. Iki is meer van hetzelfde, maar het maakt één van de beste open world games duidelijk nog sterker en dat is niet alleen omdat je kleine aapjes kunt aaien.

Laat ons tenslotte maar nog eens terug grabbelen naar wat de PlayStation 5 voor deze versie doet. Visueel ga je in elk geval nauwelijks verschil zien met de PlayStation 4-versie die backwards compatible op de nieuwe console draait. De dynamische 4k aan 60 frames per seconde doet een bloedmooie game er nog steeds prachtig uitzien op Sony’s nieuwste. Het is uiteraard wederom de haptische feedback van de DualSense die de gamechanger is hier. Nou is het gebruik van feedback hier niet het meest indrukwekkende van de PlayStation 5 bibliotheek ( Die kroon staat nog steeds op het hoofd van Ratchet), toch voegt het ook hier weer extra lagen immersie toe. De hele game zit vol kleine effectjes, van het denderen van paardenhoeven tot briesjes wind of zelfs de hartslag van Jin als er een vijand zijn schuilplaats nadert. Het is indrukwekkend spul dat nieuw leven blaast in een spelwereld die al levendig was zonder de extra toeters en bellen.

De Director’s Cut van Ghost of Tsushima maakt een ijzersterke game nog een heel stuk beter. De haptische feedback en Japanse stemmen maken een sfeervolle game nog stukken memorabeler en de nieuwe Iki expansie maakt indruk met sterke missies en een fijne setting. Voor fans is dit de moeite waard, voor nieuwkomers een essentiële must voor de Playstation 5 bibliotheek.

• De haptische feedback van de controller voegt veel toe
  • De Iki expansie is schitterend
  • Een erg goede open world game is beter dan ooit op Playstation 5