Kingdom Hearts HD 2.5 Remix Review

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix Review

Oké, adem in, uit, in… Nee! Sorry iedereen, ik heb geprobeerd om niet helemaal te gaan hyperen over deze review maar het lukt me nu al niet. Waarom? Nou, omdat het gaat om Kingdom Hearts 2.5 natuurlijk! Het gelukkige moment waarop we even terug in het leven van Sora en zijn vrienden mogen duiken.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix bestaat uit drie games; Kingdom Hearts 2, Birth By Sleep en Re:Coded. Zowel Kingdom Hearts 2 als Birth By Sleep hebben nu toegevoegde content welke voorheen alleen in Japan is verschenen. Kingdom Hearts Re:Coded is wel hetzelfde gebleven.

Kingdom Hearts 2 kwam oorspronkelijk uit in 2005 en borduurt verder op de verhalen van Kingdom Hearts en Chain of Memories. In Kingdom Hearts 2.5 is dit niet anders, het is namelijk dezelfde game in een mooi nieuw jasje. De graphics zijn een stuk verbeterd en natuurlijk is ook de overstap gemaakt van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3. Voor degenen die het verhaal van Kingdom Hearts 2 niet kennen een kleine recap.

Je begint dit deel met Roxas, een nog onbekend personage. Hij is samen met zijn vrienden van de laatste dagen van de zomer aan het genieten. Wanneer er verschillende eigenaardige personages in Twilight Town, de stad waar Roxas woont, hun gezicht laten zien, begint Roxas erachter te komen dat zijn leventje niet is wat het lijkt. Roxas is namelijk Sora’s Nobody en al snel in de game moeten de twee weer samenvoegen om één persoon te worden. Vanaf dat moment speel je weer gewoon met de oude vertrouwde Sora en ga je samen met Donald en Goofy op zoek naar koning Mickey en Riku. Overigens is dat eerste deel wel een aantal uren lang, wanneer je niet beter weet zou het bijna lijken alsof je Sora nooit meer tegen gaat komen in dit tweede deel. Dit alles doe je terwijl Organization XIII ook nog eens op je hielen zit en terwijl je nog steeds op zoek bent naar Mickey en Riku! Alsof je het niet al druk genoeg had met je zoektocht…

Kingdom Hearts 2 speelt hetzelfde als het eerste deel en qua gameplay is er niks veranderd. Het vechtsysteem werkt nog steeds door uit een menu te kiezen of je wilt aanvallen met je Keyblade, Magie of dat je een Potion of iets dergelijks wilt gebruiken. Verschillende aanvallen of verdedigingsmogelijkheden kan je uitbreiden door een hoger level te behalen. Je wordt meestal vergezeld door Goofy, Donald of het hoofdpersonage van de wereld waar je bent. Zij zitten dan ook in je team. Je kunt de verschillende Disney-werelden vrijspelen door middel van een minigame. Hierin moet je met je Gummi Ship door een soort van ‘space attack’ heen en deze natuurlijk overleven. De Disney-werelden hebben allemaal hun eigen verhaal dat je moet uitspelen om de Keyhole te vinden en de wereld te redden van de vijand.

Birth By Sleep kwam pas veel later uit, maar speelt zich nog voor de andere delen in de Kingdom Hearts-serie af. In Birth By Sleep leer je heel andere personages kennen: Ventus, Aqua en Terra. Ze zijn aan het trainen om Keyblade Masters te worden en dit vindt een hele tijd voordat Sora überhaupt erachter komt wat een Keyblade is plaats. De drie vrienden gaan elk hun eigen weg en dit betekent dat je Birth By Sleep maar liefst drie keer moet spelen wanneer je het hele verhaal wilt leren kennen. Wat dat betreft vind ik Birth By Sleep ook vooral een deel dat leuk is om te spelen wanneer je graag meer wilt leren over Kingdom Hearts. Begrijp me niet verkeerd, het is een gaaf deel en zeker waard om te spelen, maar het is vooral een deel waarin je meer informatie krijgt over de serie. Je hebt het dan ook niet nodig om de bekendere delen (1 en 2) te spelen en te begrijpen. Birth By Sleep werkt qua gameplay soortgelijk als Kingdom Hearts 2, ook hier is het bekende menu terug en is de gameplay makkelijk onder de knie te krijgen.

Als laatste is Kingdom Hearts Re:Coded toegevoegd. De ontwikkelaars hebben hierbij de keuze gemaakt om alleen de cutscenes aan bod te laten komen, welke afgewisseld worden met tekst. Hoewel het originele deel dus een speelbaar deel was, is dat nu niet zo. Aan de ene kant is dit natuurlijk jammer maar aan de andere kant is het ook een deel waarin het vooral draait om de informatie die je krijgt. Je kunt verschillende episodes bekijken waarin Re:coded geheel aan bod komt en je samen met koning Mickey, Jiminy Cricket, Donald, Goofy en Chip en Dale op zoek gaat naar de verdwenen passages uit een boek. De enige achtergebleven tekst in het boek is namelijk “Thank Naminé”.

Kingdom Hearts 2 was bijna tien jaar geleden al een leuke game en dat is het nu nog steeds. Birth By Sleep en Re:Coded zijn aan de ene kant een leuke toevoeging maar met Re:Coded krijg je niet veel te doen, wat eigenlijk wel jammer is. Birth By Sleep is wel erg leuk om te spelen en geeft enorm veel informatie over de tijd voordat Sora in het leven werd geroepen. Deze extra informatie vind ik persoonlijk een verrijking voor de games. Het feit dat de keuze is gemaakt om de gameplay, welke voorheen alleen in Japan te spelen was, toe te voegen is natuurlijk nog een extra pluspunt. Kortom: Kingdom Hearts HD 2.5 Remix is een game om te spelen wanneer je al bekend bent met de serie, maar ook een leuke game om te spelen wanneer je nog niet bekend bent met Kingdom Hearts. Wel is dan aan te raden om eerst het eerste deel te spelen.

[review pros=”+ Herleven van Sora, Donald en Goofy’s avontuur
+ Birth By Sleep en Kingdom Hearts 2 hebben extra gameplay” cons=”- Re:Coded is niet speelbaar” score=95]