Kingdom Hearts III Preview

Kingdom Hearts III Preview

Niemand zal me geloven wanneer ik vertel dat ik zo nu en dan, zo ineens, de woorden ‘I’ve been having these weird dreams lately… Like… Is any of this for real, or not?’ uitspreek. Zoveel impact hebben deze woorden blijkbaar op me gemaakt in 2002. Voor degenen die niet weten uit welk spel deze woorden komen (wat ik me goed voor kan stellen): de allereerste Kingdom Hearts. Nu, een flink aantal jaren verder, is het spel uitgegroeid tot een enorme franchise en ik, en met mij zeker meerderen, sta te popelen tot het nieuwste deel verschijnt: Kingdom Hearts III!

Met de Kingdom Hearts-franchise gebeurde er iets dat voor mij, en waarschijnlijk niet alleen voor mij, totaal nieuw was: Disney en Squaresoft, nu Square Enix, gingen hand in hand om een game te maken. Niet alleen kwamen er geheel nieuwe personages voorbij zoals Sora, Rikku en Kairi, maar de bekendste personages uit de Final Fantasy reeks lieten zich ook zien. Cloud was nog steeds onverhoopt opzoek naar Sephiroth, Squall…, sorry, Leon, wist niet eens waar hij was en Cid ging lekker verder met het bouwen van airships. Niet alleen deze personages passeerden de revue, ook de all-time favorite Disney personages kwamen voorbij! Je werd bijgestaan door Donald en Goofy, Aladdin is opnieuw tuig, Hercules nog maar een mannetje, Ariël bevindt zich in haar mooie onderwaterwereld en Jack Skellington is de Pumpkin King van Halloween Town. Wat ik nog weet is dat ik ergens een blauwe maandag heb getwijfeld of dit wel echt iets kon worden, of het niet een rare combinatie was zoals frietsaus en appelmoes. Tja, daar heb ik niet heel lang over nagedacht want de mensen bij Disney en Square hebben blijkbaar magische handjes. Kingdom Hearts was en is nog steeds een game welke vanaf het eerste moment, vanaf het eerste liedje, vanaf de eerste woorden de hele wereld een stukje beter maakt.

Bij het eerste deel hield het natuurlijk niet op. Kingdom Hearts groeide uit en hield het niet alleen bij de PlayStation 2. Er volgden spellen voor de Game Boy Advance, mobiele telefoons en Nintendo (3)DS, en op de PlayStation 3 volgden HD remakes. Dat was nog niet alles, want er kwamen ook een KH Trading Card Game, OST’s en er zijn zelfs manga- en boekenreeksen gebaseerd op meerdere spellen. Er ontstond door dit alles een daadwerkelijk geschiedenis van de werelden welke Sora en zijn vrienden bezochten en wij kwamen achter steeds meer aspecten van deze geschiedenis.

Het hield niet op bij de eindcredits van het eerste deel, want we kwamen erachter dat er veel meer schuil ging achter de heartless, achter Ansem. Waar in het eerste deel vooral het kinderlijke, het avontuur en het soms wat naïeve van Disney voorop stond, werd dit met elke game minder. Het ging op den duur meer om de pijnlijke strijd voor een vriend, de oneerlijkheid van de Nobodies en het mysterie rondom vele personages. Wat dat betreft werd het voor mij met de minuut interessanter en belangrijker om tot het einde te gaan. Ik hoop dan ook dat Kingdom Hearts III deze weg blijft bewandelen. Dat het kinderlijke eraf is maakt de serie voor mijn gevoel namelijk des te interessanter.

Alles wat je in het eerste deel leert heeft een grotere betekenis in de volgende delen. De bad guy in de vorm van Organization XIII, welke zich nog schuil weet te houden in het begin van Sora’s avontuur, krijgt een grotere rol in de volgende games. Zo leer je Roxas kennen, waarvan je in het begin denkt dat hij een simpele tiener is. Uiteindelijk kom je erachter dat hij bij Organization XIII hoort. Als zeer belangrijk personage hebben de makers Roxas zoveel mogelijk geprobeerd zijn eigen verhaal te geven. Je kan niet anders dan met hem meeleven en krijgt dus met een aardige mind flip te maken wanneer je je realiseert dat hij een Nobody blijkt te zijn. Een deel van de serie is speciaal aan hem gewijd en je volgt zijn dagen in Organization XIII, waardoor je meer over hen leert en ze op den duur niet alleen nog ziet als je vijand maar meer als je vijand met een eigen verhaal. Zo leer je ook Naminé kennen, waar je al vanaf het begin medelijden mee krijgt. Door Birth By Sleep leer je wat er tien jaar voordat Kingdom Hearts begint gebeurde. Je leert wat Xehanort’s snode plannetjes zijn en waarom je, in 2002, ooit bent begonnen aan dit epische avontuur! Kingdom Hearts III moet dan ook nog meer duidelijk gaan maken, de touwtjes aan elkaar verbinden.

Nou, het mag duidelijk zijn, met elk woord dat ik zie verschijnen op mijn computerscherm herinner ik me steeds meer van de voorgaande delen en word ik steeds enthousiaster voor het deel wat komen gaat: Kingdom Hearts 3! Met enorm enthousiasme en waarschijnlijk een aantal ‘fangirl’-gilletjes wil ik dan ook graag te weten komen hoe en wat ze laten zien tijdens de E3. Want hoewel er al informatie en een aantal trailers zijn, wil ik natuurlijk veel meer zien! Op de E3 van 2013 werd Kingdom Hearts al aangehaald door middel van een teaser trailer. Met een brok in mijn keel hoorde ik het bekende deuntje dat geassocieerd wordt met Kingdom Hearts beginnen. Je hoort Riku en Sora praten:

“Your mind’s made up?”
“Yeah, they really need me. I have to go. I am who I am, because of them.”

Na deze eerste teaser trailer volgde vanuit de makers vooral radiostilte maar de fans speculeerden er op los. Hij zou naar de PlayStation 3 komen, toen naar de PlayStation 4, de Xbox One!? Er werd gespeculeerd welke werelden toegevoegd zouden worden, met geweldige ideeën zoals Star Wars, Frozen en Wreck-it Ralph. Er werd nagedacht welke personages toegevoegd zouden worden of terug zouden keren. Er gebeurde veel, maar vooral bij de fans. Tot nu toe vind ik nog steeds dat er maar weinig ‘echt’ nieuws is gekomen vanuit Square en Disney. Er is een aantal trailers geweest waarin je gameplay te zien kreeg, maar meer dan dat heb ik nog niet echt kunnen vinden.

Wat dat betreft heb ik ook mijn eigen speculaties wanneer ik denk aan Kingdom Hearts III. Ergens denk ik bijvoorbeeld dat dit het laatste deel zal zijn. Een trilogie staat zo mooi en na een serie van twaalf jaar zal er toch ergens een einde aan komen. Toen we het voor het eerste in 2002 speelden waren we veelal tieners met te veel tijd, nu is het gros van ons twintigers of zelfs dertigers met te weinig tijd! Ergens heb ik natuurlijk de hoop dat er nog twintig delen van Kingdom Hearts komen, want ik ben nog lang niet klaar voor het einde.

Mijn linkervoet, oké dat is misschien een tikkeltje overdreven, zou ik met liefde en plezier geven als zou blijken dat Lightning (FFXIII) en Vanellope von Schweetz (Wreck-it Ralph) een plekje wisten te bemachtigen in dit deel. Misschien een wereld uit Final Fantasy? Dat hebben we nog niet gezien! Natuurlijk Coruscant (Star Wars), want wie wil er nou niet met een Lightsaber Keyblade vechten! De opties zijn wat dat betreft ontelbaar en ik hoop dat de makers daar gretig gebruik van gaan maken.

Met speculaties kan ik jullie nog maanden bezighouden, maar wat dat betreft kunnen we vanaf nu misschien beter de E3 gaan afwachten. Nieuws zal er komen, dat is ons beloofd. Waar ik vooral op hoop is een duidelijke datum waarop ze Kingdom Hearts III gaan uitbrengen. Tot nu toe staat er heel mooi op websites dat je een exemplaar kan bestellen welke op 31-12-2014 verschijnt, maar dat is volgens mij ook maar nattevingerwerk zodat ze weten hoeveel ze moeten inkopen. Nee, ik wil het vanuit de bron horen want anders word ik alleen maar teleurgesteld. Daarnaast zou ik graag wat werelden willen zien en personages, de gameplay zal weinig veranderen dus daar hoeven ze van mij ook niet zoveel aandacht aan te besteden.

Wat dat betreft hou ik mijn adem in voor wat ze ons gaan vertellen. Het gaat over Kingdom Hearts en het is informatie dus slecht kan het nooit zijn. Tot die tijd zit er maar 1 ding op: ik ga even mijn PlayStation 2 afstoffen en opnieuw aansluiten. Mijn vingers kriebelen om opnieuw in Kingdom Hearts I en II te duiken en het avontuur opnieuw te beleven. Zo voel ik me al een beetje dichter bij de daadwerkelijk release date van Kingdom Hearts III.