Lightning Returns: Final Fantasy XIII Preview

Lightning Returns: Final Fantasy XIII Preview

Er kan bij mij weinig meer fout gaan wanneer ik zie dat een game van Square Enix is, vooral wanneer het gaat om Final Fantasy. De eerste game die ik speelde op mijn PlayStation 1 was Final Fantasy VII, voor Final Fantasy X kocht ik de PlayStation 2 en Sony’s derde console kwam in huis voor Final Fantasy XIII. Met plezier begon ik dan ook aan die game en ook aan opvolger XIII-2.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII komt nu uit als derde deel in de Fabula Nova Crystallis-saga. Zoals de titel al doet vermoeden zien we in dit deel Lightning weer in de hoofdrol in plaats van haar zusje Serah zoals in XIII-2. Dit is iets waar veel gamers erg blij mee zullen zijn. Er werd namelijk veelvuldig geklaagd over het feit dat Lightning zo weinig te zien was in het vorige deel. Natuurlijk komt ze niet zomaar terug, ze heeft een belangrijke missie te voltooien: in dertien dagen moet ze de wereld redden van de ondergang.

Het verhaal vindt plaats vijfhonderd jaar na het einde van XIII-2. De laatste dertien dagen van de wereld zijn aangebroken, daarna stopt deze te bestaan. Gran Pulse en Valhalla zijn één geworden en staan nu bekend als Nova Chrysalia. Het nieuwe Cocoon, Bhunivelze, fungeert als de maan van deze wereld. Door de tijd heen zijn twee religies ontstaan welke het leven van de inwoners van Nova Chrysalia domineren. Aan de ene kant heb je ‘The Order’, aanhangers van Bhunivelze, aan de andere kant heb je ‘The Children of Etro’. Lightning bevindt zich tussen dit alles en moet de wereld redden voordat de dertien dagen voorbij zijn. Hoewel Lightning het enige speelbare personage is krijgen we ook oude bekenden te zien. Zo heeft ze contact met Hope Estheim en zien we ook vertrouwde gezichten zoals Snow, Vanille en Fang. Eh, Fang!? Het mag dus duidelijk zijn dat er veel is gebeurd in de laatste vijfhonderd jaar.



Sinds de andere delen aardig wat kritiek hebben gekregen, hebben de makers meteen een duidelijk doel voor ogen: een passend en vooral kloppend einde breien aan het vage verhaal van FF XIII en de gameplay aanpassen om aan het duidelijke commentaar wat op de andere delen werd gegeven te voldoen. Zo hebben ze de keuze gemaakt om de game minder lineair te maken. Bij XIII kon je nog geen stap buiten de uitgestippelde route zetten. In Final Fantasy XIII-2 was dat al voor groot deel veranderd maar nu gaan ze nog een stap verder. Spelers kunnen nu de kans nemen om de wereld om hen heen te verkennen. Ze zijn niet langer gebonden aan de verhaallijn die Square Enix heeft uitgestippeld. Door de grootte van de wereld is het zelfs mogelijk om te teleporteren, met de auto te rijden of de monorail te gebruiken. Je zult ochtend, middag, avond en nacht terug zien komen in de game en zelfs de muziek is hierop aangepast. Zo zijn er ook drie continenten en de muziek bij elk continent wordt door een andere componist gecreëerd.

Niet alleen is het nu mogelijk om meer van de wereld te zien, ze hebben ook geluisterd naar het commentaar op het vechtsysteem. Dit is dan ook compleet veranderd. Het is geen turn-based RPG meer; het is real-time geworden. Je kunt tijdens het gevecht zelf de keuze maken wanneer je aanvalt en hoe vaak zonder te wachten op de tegenstander. Je verbruikt wel je ATB meter, waardoor je op den duur moet wachten tot deze weer opgeladen is.

In dit deel moeten ook alle losse eindjes aan elkaar worden geknoopt. Volgens Square Enix is er maar één einde, zal er geen downloadable content zijn om het verhaal compleet te maken en zullen de fans van personages uit de eerdere delen blij zijn met het verhaal.

Het laatste wat toegevoegd is aan de game, en misschien het belangrijkste, is de ‘Doomday Clock’ welke aftelt naar het einde van de wereld. De klok stopt bij filmpjes, wanneer je in het menu zit en tijdens gevechten. In eerste instantie krijg je zeven dagen voor het einde van de wereld. Door het uitvoeren van quests en bepaalde gevechten krijg je steeds extra tijd. Hierdoor krijg je toch alle tijd om de game meerdere uren te spelen. Yuji Abe geeft aan dat hij inziet dat spelers een RPG willen spelen met honderd uur aan gameplay en daarbij laat hij weten dat dit mogelijk is in Lightning Returns.

Hoewel ik op de eerste twee delen al weinig aan te merken had mag het duidelijk zijn dat dit laatste deel alleen nog maar beter gaat worden. De wereld is groter, het vechten is gaver geworden en het belangrijkste: Lightning is terug!