Mortal Kombat Retrospective II

Mortal Kombat Retrospective II

Waar Mortal Kombat sterk begon, werd het trucje na deel vier minder interessant. Met Deadly Alliance wist de ontwikkelaar de serie te redden nadat MK4 fans een beetje teleur stelde. De stijgende lijn werd weer ingezet, want Deadly Alliance werd al snel opgevolgd door Deception.

Lees deel één van deze retrospective hier terug.

2004: Mortal Kombat: Deception
Het is de helden uit Deadly Alliance niet gelukt om Shang Tsung en Quan Chi te verslaan. Zoals het slechteriken echter vaak laten gebeuren werden ze beide verraden door elkaar. Waarom? Om de macht over het leger van The Dragon King te krijgen. Hoewel Quan Chi dit gevecht won, was zijn vreugde er niet voor een lange tijd. Hij had Onaga, The Dragon King opnieuw tot leven gebracht waardoor het leger alleen luisterde naar de originele meester. Om hem te stoppen besloot Raiden het ultieme offer te brengen, maar ook did wist Onaga niet tegen te houden. Deception was qua verhaallijn soms moeilijk te volgen, maar bracht wel heerlijke gameplay naar de gamers. Het spel had interactieve levels waar je elkaar van de ene omgeving naar andere omgevingen kon slaan. In combinatie met dodelijke vallen in de levels gaf dit steeds een ander gevecht. 





2006: Mortal Kombat: Armageddon
 De Mortal Kombat-machine was weer op stoom gekomen. Na Deadly Alliance en Deception volgde Armageddon. Het spel was een reünie van personages. Na vele duizenden jaren aan conflicten waren er te veel personages en vechtersbazen. Het overzicht was verdwenen. De realms scheurde uit elkaar door de vele krachten die ze bezaten. Met drieënzestig personages was het een goed gevulde game, waarbij een gevecht tot de dood zou moeten zorgen voor de enige echte overwinnaar. Bijna iedereen was dood (of vermist) tegen het einde van het verhaal. Gelukkig introduceerde het spel de Kreate a Fighter, waarbij je je eigen personages kon maken. Uiteraard kon je middels Kreate a Fatality ook je eigen bloederige finisher maken. Opvallend was de mini-game Motor Kombat, waarbij spelers in een cartooneske racer tegen elkaar konden racen terwijl ze Fatalities op elkaar aan het uitoefenen waren.

2008: Mortal Kombat vs. DC Universe
De vreemde eend in de serie. Fans uitten een welgemeende ‘what the hell?’ na de aankondiging van de achtste Mortal Kombat. MK 8 zou origineel een duistere versie worden van het spel waarin de personages die nog leefden eindelijk hun dood zouden vinden. Dit concept werd echter de deur uit gegooid, om plaats te maken voor een samenwerking met DC Comics. Het verhaal waarin de werelden van Mortal Kombat en DC Comics met elkaar versmelten staat compleet los van de rest van de serie. Volgens sommigen is het niet eens een echte Mortal Kombat (de DC-personages hebben geen Fatalities. Superman maakt mensen niet dood!), maar waren het stuk voor stuk eens dat de ontwikkelaar hier een interessante manier van het vertellen van het verhaal had gevonden. Stukken video liepen over in gevechten, waarna het verhaal meteen weer door kon gaan. Nieuw was dat personages hun schade lieten zien. Het pak van Batman scheurt nadat hij klappen krijgt en het masker van Scorpion brak waardoor het doodshoofd te zien werd. Qua fighter deed MK vs. DC wat ‘ie moest doen. Fans kregen later een eigen DC-fighter van de makers van de Mortal Kombat-franchise. Injustice: Gods Among Us was een fantastische game waarin de roots uit deze titel duidelijk te zien waren.





2011: Mortal Kombat
Geen negen achter de titel. Mortal Kombat werd gemaakt door de nieuwe studio NetherRealm (die uit de originele ontwikkelaar is ontstaan) en vertelt opnieuw het verhaal van de eerste drie games in de serie. Nadat Raiden ziet wat de nasleep van Armageddon was, stuurt hij een bericht terug naar zijn jonge ik om de toekomst te veranderen. Dit bericht komt echter niet helemaal goed aan waarna de jonge Raiden gewoon opnieuw met het toernooi mee gaat doen. Het vervolgverhaal wordt verteld uit verschillende oogpunten, een tactiek die met de DC-fighter werd geïntroduceerd. Na alle uitstapjes zoals DC Universe en Motor Kombat, was Mortal Kombat precies dat wat de fans wilde; een harde, bloederige fighter. Nieuw waren de X-Ray-beelden waarbij bij een harde klap duidelijk getoond werd welke impact het had op het lichaam van de tegenstander. Botten braken nog nooit zo pijnlijk. Geinig was ook dat de Babality terug wist te keren.

2015: Mortal Kombat X
Het tiende deel uit de franchise verschijnt deze week. De game is harder, bloederiger en grafisch indrukwekkender dan ooit. De belofte dat deze game de ultieme Mortal Kombat-ervaring gaat brengen is een zware, maar na alles wat we gezien hebben, hebben we flink wat vertrouwen in de ontwikkelaar. Of ze het waar weten te maken lees je snel in onze review…





De Mortal Kombat-fighters weten al sinds 1992 de gemoederen bezig te houden. Is het te hard? Is het te goor? Of is het gewoon onschuldig plezier? Het is nu tijd om er zelf achter te komen. Mortal Kombat X verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

Nee, niet alle games die verschenen zijn in de franchise zijn terug te vinden in deze retrospective.  Mythologies: Sub-Zero, Special Forces en Shaolin Monks zijn weliswaar deel van de franchise, maar staan los van de fighters waar we vandaag over spreken aangezien het meer side-stories zijn dan onderdeel van het eigenlijke verhaal. De lijst alleen al laat echter zien dat Mortal Kombat een zeer sterke serie is, waarbij de ontwikkelaars steeds weer wat verder durven te gaan. Het is om die reden dat we helemaal klaar zijn om met Mortal Kombat X aan de slag te gaan. Finish him!

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.