Need for Speed: Rivals Gamescom Preview

Need for Speed: Rivals Gamescom Preview

Is er een franchise met een grotere identiteitsstoornis dan Need for Speed? Waar je vroeger een simpele politieachtervolging had als leidraad door de gehele game, hadden we later straatraces, het pimpen tot je erbij neerviel, realistische races, arcade iteraties en zelfs een titel waar het verhaal belangrijk in was. Feit is: als ik aan Need for Speed denk, denk ik aan snelle achtervolgingen. De meest exotische racewagens die het opnemen tegen overdreven snelle politiewagens. Tijdens mijn korte speelsessie met Need for Speed: Rivals op de Gamescom vond ik precies dat.

Tijdens de originele aankondiging van Need for Speed: Rivals kon ik maar één ding bedenken. Kijk ik nu naar een remake van Hot Pursuit uit 2010, dit keer met ferrari’s in de hoofdrol? Hoezeer sommige delen uit de serie mij erg aan het hart staan (de originele Hot Pursuit was dé multiplayer pc-game toen ik jong was), ben ik de serie de laatste jaren een beetje uit het oog verloren. Ondanks mijn niet al te beste originele gedachten, kon ik niet wachten om bij EA aan de slag te gaan met deze nieuwe titel. En dat hoefde gelukkig ook niet. Zo’n perspas om je nek doet wonderen.

De link die ik onbewust bleef leggen met een eerder deel bleek niet zo verwonderlijk. Need for Speed: Rivals is in ontwikkeling bij een nieuwe studio, het Zweedse Ghost Games. Blijkbaar is de studio gevuld met developers die in een vorig leven al eens aan Need for Speed hebben gewerkt. De creative director, Craig Sullivan, heeft gewerkt aan Hot Pursuit uit 2010! Toch werd mij verzekerd dat daar de overeenkomsten redelijk stoppen. Vooral op technisch gebied moet de nieuwe NfS gaan innoveren. De kracht onder de motorkap is die van de Frostbite 3.0 Engine, dezelfde als waar Battlefield 4 op gaat draaien. En dat kan voor verdomd mooie plaatjes zorgen.

Dat de game op een complete nieuwe motor loopt, zorgt er niet voor dat de gameplay drastisch anders gaat worden. Nog steeds is Need for Speed een heerlijke arcaderacer waarbij totaal geen simulatie komt kijken. Geen lastige leercurve om de auto’s onder controlle te krijgen dus. Gewoon gas geven en scheuren over de digitale snelweg. Een digitale snelweg die er beter uit ziet dan in welke Need for Speed dan ook. Ik speelde de PlayStation 4-versie van de game. Nee, eigenlijk is dat een leugen. Ik dacht dat ik die versie speelde, ik had de PlayStation 4 controller dan ook in mijn handen. Tot het moment dat de game volledig vast liep en terugkeerde naar Windows. Niet erg in dit stadium van de consoles, maar opmerkelijk was het wel.

De ontwikkelaar die over mijn schouder mee aan het kijken was, verzekerde me dat je tijdens het racen door het gigantische, open gebied last kunt krijgen van het weer. Tijdens een regenbui is het misschien slimmer om wat zachter te rijden, de wegen zijn spekglad natuurlijk. Tenminste, wanneer er geen politie achter je aan zit. Gelukkig zag ik in het afgezette gebied waarin ik mocht rijden (de game is nog in ontwikkeling!) genoeg lange, rechte stukken waar het gas flink ingedrukt kon worden. Met de snelheid zit het dan ook wel goed. Auto’s razen voorbij, tegenliggers verdwijnen snel weer uit je beeld. Het is jij, je auto en het asfalt.

Tijdens de demo speelde ik in een gedeelde wereld met enkele andere journalisten. Ik had een prachtige, snelle bak onder de knoppen terwijl een Italiaan naast me koos voor een politiewagen. We hadden geen regels, de wereld was open, doe wat je zelf wilt. Iets wat er natuurlijk al snel in resulteerde dat de politiewagen en ik elkaar aan het zoeken waren om daarna flink de achtervolging in te zetten. Wanneer niemand in de buurt was, zorgde de game er toch voor dat er voldoende verkeer op de weg was, alsook politiewagens aangedreven door de AI van de game. Hierdoor is de game actievol, ook wanneer je in je eentje speelt.

Al snel vond ik de politiewagen en ramde ik hem met volle snelheid. Even de aandacht trekken. Het resulteerde in een Hot Pursuit waarbij niet alleen de Italiaan naast me zijn best deed om mij van de weg te drukken, maar ook computer-gestuurde politiewagens. In de volledige game gaan dat allemaal andere spelers worden natuurlijk. De actie was snel, interactief en spannend. Het duurde niet lang voordat de Italiaan en ik op het puntje van onze krukken zaten en geen aandacht meer hadden voor alles om ons heen. Op het einde van de demo was ik blij. De man wist me niet aan de kant te krijgen. Een vriendelijke handschudding was het resultaat.

Ik heb natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg gezien. Ik heb letterlijk één Hot Pursuit meegemaakt, meer niet. Het was dan ook meer een ‘kijk eens hoe mooi deze game is’-demo dan dat het er eentje was waarbij we de game diep gingen ontleden. Maar dat hoeft ook niet. Het is Need for Speed. De game heeft snelle, exotische wagens, achtervolgingen en flink wat arcadegameplay. Het is Need for Speed!