One Piece Pirate Warriors 3 Deluxe Edition Review

Je vindt het fantastisch of het is echt verschrikkelijk. Voor weinig genres gaat deze uitspraak meer op dan voor de hack and slash games uit de ‘Warriors’-serie. Toch zijn de games blijkbaar behoorlijk populair. In iets meer dan een jaar zijn er al drie van dit soort games voor de Nintendo Swich verschenen. Nintendo had twee exclusieve releases met Fire Emblem Warriors en Hyrule Warriors Deluxe Edition. Nu is er ook een derde titel verschenen: One Piece: pirate Warriors 3 Deluxe Edition. De game verscheen eerder voor de PlayStation 3, Vita en 4 en de PC. Nu is ook de Deluxe Edition, bijna 3 jaar na release van de PlayStation-versie op de Nintendo Switch gearriveerd. Worden we daar blij van?

One Piece is – tenminste, zo schat ik het in dan – niet zo populair in ons land als de Fire Emblem serie, en zeker niet zo populair als de Legend of Zelda-serie. Toch loopt One Piece al gedurende lange tijd en kent de serie een hoop fans. Je zou misschien denken, omdat het het derde deel in de serie is, dat Pirate Warriors ergens diep in het verhaal van One Piece start. Dat is echter niet zo: de game gaat bijna helemaal terug naar het begin van de One Piece-sage. We zien een jonge Luffy, die geïnspireerd wordt om de zeeën te gaan bevaren. Het doet dit om de mysterieuze One Piece schat te vidnen, en omdat hij de ‘King of Pirates’ wilt worden. We zien hoe hij steeds verder zijn bemanning opbouwt. Dat is zeker tof voor de fans van One Piece, om even helemaal terug te gaan naar het begin van de saga. Ook is het voor beginners een leuke opbouw, hoewel het niet het meest spannende verhaal ooit is als ik heel eerlijk ben.

De stijl en de setting van de verschillende Warriors-games is wat de games van elkaar onderscheiden. Voor het grootste gedeelte is de gameplay hetzelfde (daar kom ik later nog op terug), maar de hele aankleding er om heen is wat een ene Warriors-game het onderscheid kan maken ten opzichte van de andere. Met One Piece Pirate Warriors 3 zit dat wel goed! De stijl is precies zoals je het kunt verwachten van de One Piece Serie: compleet in de stijl van de manga en de serie. De tussenfilmpjes worden gepresenteerd op een toffe manier, een mix tussen een stripverhaal en cutscenes. Voor diegenen die fan zijn van One Piece is het sowieso tof, maar ook als je geen fan bent kun je niet ontkennen dat de game een toffe sfeer schept.

Dan toch nog even over de gameplay. Ik kan er niet heel veel meer van maken. Voor het grootste gedeelte zul je toch bezig zijn met button bashen. Dat is altijd zo geweest in de Warriors-serie en dat zal met de One Piece Warriors serie ook niet anders worden. Natuurlijk, je kunt ook combo’s maken, maar voornamelijk ben je toch bezig om de ene na de andere vijand in stukjes te hakken door steeds een van de aanvalsknoppen te gebruiken. Gelukkig kent Pirate Warriors 3 wel voldoende afwisseling in de personges. Er zitten meer dan 30 verschillende personages in de game, die voor een groot gedeelte ook weer anders spelen. Wederom zullen er een hoop toffe personages voor de fans in zitten. Maar ook als je geen fan van de serie bent is het fijn dat er een hoop verschillende karakters vrij te spelen zijn.

Sowieso zit de game ramvol content. Het gaat hier om de Deluxe Edition, dus alle DLC die eerder voor de game is verschenen is sowieso inbegrepen. Je moet niet denken dat je zo maar klaar bent met Pirate Warriors 3. Trek er maar gerust tientallen uren voor uit om alles te voltooien. Het verhaal zul je in een uurtje of twintig voltooien, maar daarna kun je nog aan de slag met andere modi waar je onder meer je eigen scenario kunt maken. Er is alleen met dit soort titels altijd één probleem. Ik vraag me altijd af of ik het nog haal om alles helemaal uit te spelen. Persoonlijk moet ik de vraag met nee beantwoorden. Ik vind het tof om even een Warriors-game te spelen en te zien wat voor een verschillende personages er in de game zitten. Maar op een gegeven moment houdt het voor mij wel op, ik vind het te veel van hetzelfde worden.

One Piece Pirate Warriors 3 Deluxe heeft alles wat een ‘Warriors’-titel tof maakt. Een hoop snelle en toffe actie, een leuke setting, ramvol content en een hoop verschillende personages. Wel is het jammer dat de gameplay – zoals bij elke Warriors – op een gegeven moment wel heel veel meer van hetzelfde is. Maar voor diegene die fan is van de Warriors-serie, van One Piece of van een toffe hack and slash-game is er voldoende te doen. Bovendien: de game is ook goed in co-op met ieder één Joy-Con te spelen. Ook dan blijft de grafische stijl goed en blijft de actie vloeiend.

• Ramvol content
  • Verschillend personages
  • Co-op met ieder een Joy-Con