Rise of the Tomb Raider: 20 year Celebration Review

Lara viert een feestje!

Als er iemand in de laatste twintig jaar een icoon is geworden voor de gaming industrie dan is het wel Lara Croft. Er zullen maar weinig mensen zijn die niet weten wie Lara Croft is en hoe ze jaar in en jaar uit haar rol als Tomb Raider heeft vertolkt. Sinds deze dame dit al zo’n lange tijd heeft volgehouden kon dit natuurlijk niet voorbij gaan zonder een 20 Year Celebration-variant van haar laatste game; Rise of the Tomb Raider.

Rise of the Tomb Raider kwam oorspronkelijk in 2015 uit voor de Xbox 360, Xbox One en PC waardoor er een hele grote groep gamers overbleef welke helaas geen mogelijkheid hadden om de game te spelen. De komst van de 20 Year Celebration-versie heeft hier verandering in gebracht en geeft gamers met een Playstation 4 ook de mogelijkheid om deze enorm toffe game te spelen. Mensen die de game eerder al hebben gekocht missen misschien best wel wat aangezien hij zoveel extra’s met zich mee brengt. Of een Xbox-speler het spel opnieuw aan moet schaffen? Nee, dat niet.

Ze hebben de game nog mooier gemaakt door extra’s toe te voegen aan. Zo heb je de mogelijkheid om met een VR bril (op de PlayStation) bepaalde DLC’s te spelen. Daarnaast is er een nieuwe game modus ‘Extreme Survivor’ waarin je, zoals de naam al zegt, aardig wat moet doen om de game überhaupt te kunnen overleven (lekker extreem dus). Er zijn extra outfits en wapens welke gebaseerd zijn op voormalige games en daarnaast nog wat extra missies in de game zelf.

In de story mode van de game gaat Lara op één van haar eerste expedities als Tomb Raider. Ze treed in de voetstappen van haar vader en wil afsluiting vinden voor het grote schandaal dat haar vader’s naam heeft besmeurd. Ze wil dit doen door op zoek te gaan naar de legendarische stad Kitezh waar de mogelijkheid zou zijn om onsterfelijk te worden. Waar Lara’s uitgangspunt is dat er op deze manier geen mensen meer dood hoeven te gaan of ziek hoeven te worden, is er natuurlijk ook Trinity, een organisatie met hun eigen redenen om op zoek te gaan naar deze stad.

Naast het feit dat je geheel in Tomb Raider style probeert je missie te voldoen door puzzels op te lossen, als een gek rond blijft springen en mensen naar de grond te werken, ben je ook nog bezig met het zoeken van materialen. Je hebt deze nodig om je wapens te verbeteren. Naast je missies ben je dus ook nog tijd kwijt aan het bewerken van dierenhuiden, hout aan het zoeken en bessen aan het vergaren. Het feit dat je dit nog eens extra aan het doen bent bovenop je missies zorgt ervoor dat je nog meer het gevoel hebt dat Lara daadwerkelijk in de wildernis is en voor zichzelf moet zorgen. De wapens komen niet spontaan aanwaaien en de rest van je gear komt ook niet zomaar uit te lucht gevallen.

Tijdens de story modus krijg je ook de mogelijkheid om twee andere missies te doen. Één hiervan richt zich op Baba Yaga. Een heks uit de oude folklore welke nu echt lijkt te zijn. Natuurlijk gaat Lara op onderzoek uit en gaat opzoek naar de waarheid achter het oude verhaaltje. Naast Baba Yaga is er ook nog een extra DLC ‘Cold Darkness Awakened’. In deze laatste uitbreiding neemt Lara het op tegen een soort van zombie-achtige mensen.

Naast de extra missies in de game zelf zijn er ook nog twee toevoegingen welke vooral gericht zijn op Lara toen ze nog in haar ouderlijk huis vertoefde. Je hebt ‘Blood Ties’ waarin ze vooral rondom Croft Manor is te vinden en hier momenten uit haar jeugd mag herbeleven. Daarnaast heb je dan ook Lara’s Nightmare welke vrijwel hetzelfde begint maar waar ze uiteindelijk bezig is om hordes zombies te verslaan. Duidelijk mag dus zijn dat er naast de daadwerkelijke verhaallijn zo een groot aantal toevoegingen zijn dat het daadwerkelijk een feestje is om deze game te spelen. Alle extra’s maken een game welke sowieso al erg gaaf was nog toffer.

Daarbij is het niet alleen zo dat de inhoud van de game benoemingswaardig is. Ook grafisch gezien is Rise of the Tomb Raider een geweldige game. Wat dat betreft is het gewoon af. De muziek wordt heel slim gebruikt om te zorgen voor spanning op de goede momenten. Er wordt een bepaalde sfeer gecreëerd welke mede zorgt voor een totaalplaatje. De besturing van de game voelt vertrouwt en er is weinig nodig om het onder de knie te krijgen. Er is een goede balans tussen rustmomenten en stukken waarin je jezelf door hordes van Trinity-leden moet vechten. Hierbij krijg je veelal de keuze om dit heel sneaky te doen of om tussen ze in te springen en ze neer te knallen. Op deze manier wordt het dus voor gamers met verschillende speelstijlen aantrekkelijk gemaakt.

Er zijn maar weinige games waarover zo veel goeds te zeggen is en zo weinig te vinden is wat er minder goed aan is. Wat dat betreft heeft Rise of the Tomb Raider het moeilijk gemaakt voor de makers om deze game nog ooit te gaan overtreffen. Door de manier waarop Tomb Raider nieuw leven is in geblazen trekt het niet alleen gamers van de oude garde, maar ook nieuwe. Wat dat betreft mag deze game zich dan ook zeer waardig een ‘celebration’-game noemen want het is een feest om het te spelen. Er kan dan ook alleen afgesloten worden met het feit dat wanneer Lara Croft op deze manier door gaat er ook vast en zeker een 30 year celebration aan zit te komen.

• Interessante verhaallijn, mooie muziek, grafisch plaatje
  • Veel extra toevoegingen op de oorspronkelijke game

• Niet upgrade waardig voor originele bezitters