Sackboy: A Big Adventure Review

Ik realiseerde me pas hoe hard ik Sackboy gemist had toen ik hem eindelijk terug zag. Zes jaar is het geleden dat de stoffen mascotte met de brede glimlach heerlijke sidescrolling avonturen beleefde in LittleBigPlanet 3. Zes jaar van schatten jagen met Nathan drake, vader-zoon momentjes met Kratos, jagen op mechanische dinosaurussen met Aloy en wat Norman Reedus ook uitspookte in Death Stranding. Het zijn duidelijk mooie jaren geweest voor PlayStation, maar het kleurrijke speelse gat dat Sackboy achterliet werd niet opgevuld. Met de launch van de PlayStation 5 keert ontwikkelaar Sumo Digital echter eindelijk terug naar Craftworld voor een nieuw avontuur met Sackboy, zijn grootste tot nu toe. Het levert een game op die niet enkel bij onze kleine held een grote glimlach oplevert.

De belangrijkste open deur om in te trappen met deze game, is dat het hoegenaamd geen LittleBigPlanet 4 of iets in die geest is. Het is geen maak je eigen level constructie kitje. De titel van het spel geeft het al weg, het is een platform game in de stijl van Super Mario 3D World met Sackboy in de spotlights. Tegelijk is het echter ook een game die zich duidelijk afspeelt in Craftworld, de wereld van LittleBigPlanet, wat betekent dat je rent en springt en gadgets gebruikt in een wereld die eruitziet alsof iemand een hobbywinkel overvallen heeft en los gegaan is. Dient het gezegd dat dit een erg leuke mengelmoes oplevert tussen de elementen die we allemaal kennen uit LittleBigPlanet en games als Crash Bandicoot en Super Mario?

Maakt het verhaal veel uit voor een game als dit? Hoegenaamd niet, maar het helpt uiteraard als het ietwat charmant gebracht wordt. Charme is gelukkig iets dat deze game in overvloed heeft, wat bijvoorbeeld in de verf gezet wordt door het stemmenwerk dat door een paar legendarische Britse acteurs verzorgd wordt. Dawn French neemt het stokje van Stephen Fry over als de statige mentor met een gek kantje die Sackboy begeleid, terwijl Richard E. Grant duidelijk lol heeft in zijn rol van slechterik Vex. Het verhaaltje zelf over een boosaardig mormel die het vrolijke Craftworld kapot wil maken heeft substantieel misschien weinig om het lijf, maar als excuus om door vijf diverse werelden te huppelen is het leuk gebracht en functioneel.

Het eerste dat uiteraard opvalt aan de game, is dat alles nog steeds die handgemaakte look heeft en hoe dat er op de PlayStation 5 beter dan ooit uitziet. Van stukjes koraal die uit wol gemaakt zijn, tot de naden in Sackboy en zijn vriendjes, alles heeft een tastbare zelfgemaakte look die een visueel erg knappe game oplevert. Het doet een beetje denken aan die Kirby en Yoshi’s Epic Yarn games die Nintendo gemaakt heeft, maar dan in een 3D setting en nog een stuk veelzijdiger en mooier. Voor mij leverde dat een ervaring op die me zelfs na een uurtje of vijftien nog visueel wist te imponeren, Ik bleef de ogen uit mijn kop kijken.

Gameplaygewijs zet het spel ook die blend tussen een traditionele platformer en de LittleBigPlanet games door wat betekent dat veel van de levels, net zoals bij LBP 3, opgebouwd zijn rond het gebruik van gadgets.Ontwikkelaar Sumo Digital gaat lekker los met levels die gebouwd zijn om het meeste uit de hookshot, hoover boots en teleportatie shurikens te halen. Het is een game die overduidelijk gemaakt is door een team dat verwoed heeft zitten brainstormen om originele en creatieve ideeën in hun project te stoppen. Het resultaat is een spel dat niet om de haverklap in herhaling valt en je als speler aanspreekt om verder te spelen en te ontdekken wat de makers nog allemaal uit hun mouw schudden. Zeker stages die bekende nummers als opzet gebruiken leveren hoogtepuntjes op, of het nu gaat om van platform naar platform springen op Let’s Dance van Bowie of laserstralen ontwijken op Britney’s Toxic…het is moeilijk om niet met een blije bek te spelen. Een perfect platform level bouwen dat volledig synchroon is met de muziek lijkt me een klein huzarenstukje, dat meerdere keren in één game doen op een manier die telkens fris en creatief voelt….indrukwekkend.

De makers houden weliswaar de touwtjes stevig in handen wanneer het op de levels aankomt, maar dat betekent niet dat je niks te customizen hebt in dit Big Adventure. Sackboy is nooit vies geweest van een verkleedfeestje, en dat is ook nu niet anders. Dat betekent dat je tussen stages door bij een gare Fransman genaamd Zom Zom de Collectibells die je tijdens het spelen verzamelt kan inruilen voor kostuums en accessoires. Of je nu als diepzeeduiker of bergbeklimmer of met een gekke grote bolhoed op stap wil gaan, de game heeft genoeg opties om je Sackboy een eigen touch te geven. Sackboy A Big Adventure is een game die de moeilijkheidsgraad goed in balans heeft en pas naar het einde toe echt uitdagend begint te worden, maar als je echt voor de platinum wil gaan zal je wel serieus uit je pijp moeten komen. Wat dacht je van Time Trial stages die van je verlangen een level te voltooien binnen een redelijk uitdagende tijdslimiet? Of van het vinden van alle collectibelles binnen een level om zo een felbegeerde sticker in je plakboek te kunnen kleven? Dat de levels elk hun geheime hoekjes en kantjes hebben betekent dat je best wat herspeelbaarheid hebt als je voor de volle honderd procent wil gaan. Ook offline co-op is een klein onderdeel van de pret met enkele speciaal ontworpen levels, maar hoewel ik de chaos best kon waarderen vond ik toch echt meer mijn gading in de strakker ontworpen reguliere levels. Eigenlijk is het een tikje bizar dat er bij launch nog geen online ondersteuning is voor deze levels, maar dat is slechts een klein minpuntje op een erg verrassend geheel. Sackboy: A Big Adventure is één van mijn favoriete games op Playstation 5.

Je merkt dat er met erg veel liefde en creativiteit aan deze game gewerkt is, en dat maakt het haast onmogelijk om er niet als een blok voor te vallen. Het doet weinig dat we nog niet in andere platformers gezien hebben, maar doet het zo ontzettend goed dat het toch lekker fris aanvoelt. Het is een game vol leuke ideeën, met een erg fijne audiovisuele stijl, die genieten is van begin tot eind. Dit is een juweeltje dat je niet over het hoofd mag zien in de sterke launch line up van de Playstation 5.

• Een heerlijk creatieve speelse platformer die audiovisueel genieten is

• Geen online co-op bij launch, die komt later
8.9