Soul Calibur VI Review

In het fighting genre zijn er een aantal grote namen die naar boven komen bij iedere gamer. Tekken, Mortal Kombat, Street Fighter en Soul Calibur. Van deze laatste is er een nieuw deel verschenen, namelijk deeltje nummer zes. Na zes jaar afwezigheid is Soul Calibur weer terug, maar weet dit nieuwe deel de andere fighting games te overtreffen?

Soul Calibur is één van de langstlopende fighting game reeksen en kent zijn oorsprong in 1995 met de voorloper genaamd Soul Edge. Deze game introduceerde de 8-way run waarmee spelers in de diepte konden bewegen waardoor er niet meer alleen naar links en naar rechts bewogen kon worden, maar alle kanten op. Deze techniek is iets dat 23 jaar later nog steeds enorm goed werkt en spelers enorm veel bewegingsvrijheid geeft. Het vechtsysteem is nog steeds zeer gebalanceerd en het vechten met wapens blijft enorm lekker en geeft alle karakters hun eigen feel. Nieuw in de combat is Reversal Edge. Deze aanval zorgt ervoor dat spelers een soort steen, papier, schaar spelletje moeten spelen, waarbij de winnaar de klap aan de tegenstander uitdeelt. Dit is iets wat in veel gevechten voor een momentum wisseling kan zorgen en in mijn ogen goed werkt en zeker niet altijd aankomt op geluk hebben, maar juist werkt door goed research te doen naar je tegenstander en weten welke aanvallen krachtiger zijn, dus waar de ander sneller voor zal kiezen.

Verhalenderwijs bevat de game twee verschillende modi die het verhaal van de Soul Edge (twee magische zwaarden) vertellen. De eerste modi genaamd Soul Chronicle is de standaard verhaal modus die we kennen uit eerdere delen. Het verhaal volgt de personages Kilik, Maxi en Xianghua op hun zoektoch naar Nightmare. Deze modus heb je in een uurtje of twee doorgespeeld, maar alle 21 personages hebben hun eigen mini campaign die laat zien wat ieder personage op een specifiek moment op de tijdlijn doet. Deze zorgen ervoor dat de tijdsduur wordt opgerekt naar een nette 15 uur.

Ongeveer evenveel tijd zal je kunnen doorbrengen met de andere verhalende modus genaamd Libra of Soul. Dit speltype brengt een nieuwe ervaring naar Soul Calibur die veel RPG-elementen toevoegt. In Libra of Soul mag je een eigen personage creëren waarmee je achter Soul Edge aan gaat. Via een map reis je van het ene gevecht naar het andere, maar zijn er onderweg ook “side quests” te vinden. Sommige quest bevatten bizarre condities zoals bijvoorbeeld een arena die uit een enorme ijsbaan bestaat waardoor je constant aan het wegglijden bent. Via de quests kun je extra xp, geld en andere items verdienen die je later weer kunt gebruiken. Soms zul je ook terug moeten naar eerdere quests om te grinden voor nieuwe gear of om levels omhoog te gaan zodat je de moeilijkere tegenstanders kunt verslaan. Het verhaal wordt tussendoor verteld met tekst en statische beelden, waardoor het verhaal soms een beetje droog verteld wordt, maar het verhaal was interessant genoeg om mij toch geboeid te houden.

De andere modi zijn degene die we standaard tegenkomen in elke fighting game, Arcade, Training en online. Deze zijn wat we gewend zijn van alle andere games en doen verder niks speciaals. In deze modi kan je spelen met één van de 21 bestaande karakters, waarbij favorieten zoals Kilik en Yoshimitsu ook weer hun opwachting maken. Verrassende toevoeging is Geralt of Rivia van The Witcher die op een mooie manier in het verhaal wordt verpakt. Verrassende personages zijn we wel gewend van Soul Calibur, denk aan Yoda, Darth Vader en Link die we in eerdere delen hebben zijn verschijnen. De 21 karakters zorgen dat het natuurlijk niet een enorme keuze aan personages is, maar het is ook mogelijk om zelf je eigen karakter samen te stellen op basis van één van de bestaande karakters of helemaal vanaf scratch beginnen en je eigen fighter samenstellen. Hierbij heb je keuze uit zestien verschillende rassen en tig verschillende cosmetische aanpassingen.

Soul Caliber VI pakt alles wat goed was aan de eerdere delen en voegt daar extra verbeteringen aan toe. De twee verhalende modussen geven een flink lange speelduur en vertellen een interessant verhaal met veel achtergrondinformatie. De manier van het verhaal vertellen had wat mij betreft wat pakkender en boeiender gemogen, maar desondanks is het erg leuk om deze modi te doorlopen. Het vechtsysteem staat nog steeds als een huis en binnen no time kan iedereen de meest gekke combo’s uit zijn mouw schudden. Soul Calibur is na zes jaar weer terug van weggeweest en laat zien dat het één van de beste fighting games van dit moment is.

• Combat systeem werkt nog steeds als een trein
  • Twee verhaal modi die veel speelplezier opleveren
  • Mogelijkheid om eigen karakters te creëren