South Park: The Stick of Truth Preview

South Park: The Stick of Truth Preview

Eigenlijk hadden we de hoop op een South Park-game die de serie eer aandoet allang opgegeven. De verrassing was dan ook des te groter toen Obsidian Entertainment en THQ op de E3 van 2012 aankondigden te werken aan een nieuwe game in het South Park-universum. En niet zomaar een game: voor het eerst verleenden de bedenkers van de serie, Matt Stone en Trey Parker, hun volledige medewerking aan een game rondom hun creatie. Zou het dan toch…?

Met onder andere een platformer, een Mario Kart-kloon en een tower defense-game als voorgangers qua South Park-games slaat The Stick of Truth een compleet andere weg in. Obsidian heeft, vanuit de ontwikkelaar gezien niet geheel verrassend, gekozen voor het genre waarin ze gespecialiseerd zijn: de RPG. Turn-based om precies te zijn. Een game over South Park, dat de directheid zelve is, die je bestuurt door middel van indirecte controls? Hmm…

Obsidian heeft er, ongetwijfeld in samenspraak met Stone en Parker, bewust voor gekozen om je geen uit de serie bekend karakter onder de knoppen te geven. Je stelt het karakter waarmee je speelt compleet zelf samen – uiteraard in de welbekende South Park-stijl. Want dat is iets wat deze game sowieso als enorm pluspunt heeft tegenover al haar voorgangers: The Stick of Truth ziet er helemaal niet uit als een game. Dit was ook een van de belangrijkste wensen van Stone en Parker: een goede South Park-game moet er precíes hetzelfde uitzien als de serie. Wat dat betreft krijgt Obsidian nu al een grote veer tussen de bips: er is absoluut geen verschil te zien tussen The Stick of Truth en een willekeurige (recentere) aflevering van de serie. Heel tof.

Hetzelfde geldt voor de uitwerking van de game. Denk aan een dialoog (alles ingesproken met de originele stemmen!) van Jimmy, waarbij na zijn zoveelste stotter een skip-knop in beeld verschijnt. Het uitvoeren van een scheetaanval om je vijand te verzwakken. Of het beledigen van Cartman door hem uit te schelden via Kinect op de Xbox 360.

Want daar krijg je veel mee te maken, met Cartman. Als new kid in South Park kies je om aan zijn zijde te vechten, die van de Wizard. Samen met hem (en onder andere Butters uiteraard) neem je het op tegen de Elves (onder andere Stan en Kyle) in een strijd die al duizend jaar duurt. De strijd om de Stick of Truth. Karakters die je (al dan niet als onderdeel van de Elves of als volgelingen van Wizard Cartman) tegen gaat komen zijn onder andere crabpeople, hippies en ook levende drollen Mr. en Mrs. Hanky maken hun opwachting. Stone en Parker hebben een verhaal geschreven dat in ieder geval qua karakters een feest der herkenning lijkt te gaan worden – met jou in de hoofdrol.

Wat dat betreft maken we ons dan ook absoluut geen zorgen. The Stick of Truth lijkt, niet in de minste zin door de vergaande samenwerking met de makers van de serie, een game te worden die qua stijl, verhaal en humor eindelijk eer gaat doen aan de serie. Er is echter één puntje waar we nog onze vraagtekens bij hebben. Een puntje dat eerder in dit artikel al genoemd is en waar niks aan veranderd gaat worden. Het turn-based vechtsysteem. Juist in een game als deze wil je acties triggeren door middel van een druk op de knop, niet door een selectie te maken in een menu en vervolgens te wachten tot je karakter de actie uitvoert.

Nu moeten we zeggen dat we een hands-off preview hebben gekregen op de Gamescom en de game dus nog niet zelf gespeeld hebben, maar bovenstaande alinea is ons eerste gevoel. Qua kwaliteit zijn we er ook van overtuigd dat dit een steengoede RPG gaat worden en ook een steengoede South Park-game, maar de combinatie maakt ons een beetje huiverig. Gaat de game wel zo goed worden als hij kan zijn? De achievements zijn inmiddels uitgelekt dus de game lijkt eindelijk de releasedatum van 7 maart te gaan halen, dus tegen die tijd zullen we het weten…

Alleen al door de gelijkenis met de serie verdient The Stick of Truth een pluim. Alles klopt: de look and feel, de absurde humor, de standaard, maar getwiste en daardoor des te leukere verhaallijn. Er zit een topontwikkelaar op het project en het feit dat South Park-bedenkers Matt Stone en Trey Parker een flinke vinger in de pap hebben stemt alleen nog maar hoopvoller. Het enige smetje dat wij tot nu toe kunnen ontdekken is de vraag of turn-based gameplay wel optimaal werkt met een franchise als South Park. Maar fuck dat, The Stick of Truth wordt een interactieve South Park-aflevering met jou in de hoofdrol. En wat kan er toffer zijn dat dat?

Hardcore casual gamer en graphicshoer. Hartje racing/action/adventure met een voorliefde voor sfeer. Schrijft niet alleen zelf, maar eindredacteert ook stukjes van anderen. Daarnaast groot consument van films, series en chocolade(rozijnen).