Streaming-service voor games: 5 redenen waarom het nu wél kan werken

Streaming-service voor games: 5 redenen waarom het nu wél kan werken

Bij de aankondiging zorgde de streaming-service voor games OnLive voor enorme opschudding. Het idee was zijn tijd ver vooruit. Te ver zo bleek uiteindelijk, want een krap jaar geleden beëindigde OnLive haar diensten, zonder eigenlijk ooit écht van start te zijn gegaan. Sinds de aankondiging van de service is er veel veranderd in de (internet) wereld. Wij geloven dat er, mits er een goed plan van aanpak ligt, weldegelijk een markt is voor een goede streaming-service voor games. En dan niet iets als PlayStation Now dat eigenlijk dient als soort backward compatibility, maar een dienst die gewoon hedendaagse games in stream-vorm aanbiedt voor een vast bedrag per maand. Waarom we dat geloven? We hebben vijf redenen voor je.

1. Gamers willen gemak
Waar bij de introductie van de huidige generatie spelcomputers nog door velen, mijzelf incluis, werd gezegd dat een game iets was wat je tastbaar wilde hebben, lijkt het erop dat dat standpunt snel aan het bijdraaien is. Games waar gamers naar uitkijken blijven nog steeds tot die categorie horen, al dan niet in de vorm van een collectors edition, maar de populariteit van volledige games die in digitale uitverkopen voor een klein prijsje weggaan, neemt snel toe. Niet in de minste zin omdat het lekker makkelijk is. Niet meer op hoeven staan om een schijfje te wisselen, gewoon met een druk op de knop terug naar het hoofdmenu en een andere game opstarten. Precies dat wat een streaming-service kan bieden.

https://www.youtube.com/watch?v=i529HQ9HM7Q

2. Instant Game Collection en Games with Gold zijn populair
Tegen het eind van iedere maand kan je de klok erop gelijk zetten: op sociale media en fora barst de discussie los welke games er de volgende maand gratis te downloaden zullen zijn voor PlayStation Plus- en Xbox Live Gold-leden. Bijna altijd komt het op hetzelfde neer: men had er meer van verwacht en ook gehoopt, ‘want we betalen er tenslotte voor’. Dat geeft aan dat er, inclusief het kleine groepje dat wél echt tevreden is met de ‘gratis games’, absoluut een publiek is voor een dienst waar je voor een vast bedrag per maand onbeperkt games kunt streamen. Zeker als het een uitgebreidere catalogus betreft dan de Instant Game Collection en Games with Gold.

3. Netflix gaat als een tierelier
Hét schoolvoorbeeld dat zowel het internet als het grote publiek klaar zijn voor streaming media. Het aantal abonnees blijft maar groeien en Netflix is inmiddels in bijna heel de wereld (alleen in China niet) beschikbaar. Dat succes bestaat ondanks kritische geluiden over het aanbod op Netflix, dat volgens sommigen niet actueel genoeg zou zijn. Dat geeft aan dat een gaming-equivalent mogelijk ook zou kunnen werken als het aanbod bestaat uit titels die ietsje ouder zijn. En mocht een nieuwe partij, als in niet een bestaande uitgever, een dergelijke dienst beginnen, dan zouden er in navolging van de Netflix Originals ook eigen games op dat platform kunnen verschijnen. Damn, terwijl ik dit typ vraag ik me bijna af waarom Netflix nog geen game-tak begonnen is. Misschien de volgende stap in hun wereldoverheersing?

4. EA Access werkt
Een abonnement op games van EA, en dat alleen op de Xbox One. Bij de lancering van het concept klonk het niet zo heel aantrekkelijk, vooral vanwege het niet al te spetterende aanbod. Niet gek ook, want de One was destijds pas een paar maanden uit. Inmiddels zijn er al interessantere titels aan het aanbod toegevoegd, waaronder Battlefield Hardline en Dragon Age Inquisition. Beide binnen een jaar na de release, best netjes. Plus de mogelijkheid om alle nieuwe EA-games tien uur gratis uit te proberen en dat voor maar 25 euro per jaar, of 2,50 euro per maand. Dat EA Access op z’n minst een bescheiden succes is, bewijst de pas aangekondigde lancering van Origin Access, simpel gezegd EA Access maar dan voor de PC, in een select aantal landen.





5. Internet is er klaar voor
Een van de grootste problemen waardoor OnLive flopte was een gebrek aan netwerkcapaciteit. Hoewel het dus nog geen jaar geleden is dat On-Live definitief offline ging, is de techniek inmiddels wel stukken verder. De ‘hoogtijdagen’ van OnLive waren toen de dienst net live ging in 2010 en alle ogen erop gericht waren. Die lancering ging niet zoals verwacht, en de naam was op voorhand eigenlijk al té beschadigd om op een later moment een succesvolle nieuwe start te maken. Enfin, sinds 2010 heeft internet qua capaciteit een enorme sprong gemaakt door onder andere de groei van diensten als Netflix en YouTube. Een sprong die groot genoeg is om zonder problemen 4K-content te streamen. En als je het aan ons vraagt is die bandbreedte meer dan genoeg voor het streamen van games in 1080p.

Helaas hebben we geen concrete aanwijzingen kunnen vinden dat er een dienst zoals wij die zo graag zouden zien op komst is; met het oog op rechten zal dat ook wel een lastig verhaal worden. Maar toch, als Netflix het kan voor films en series, waarom kan een andere partij (of Netflix zelf, misschien nog wel beter) het dan niet voor games? Wij blijven hopen…

Hardcore casual gamer en graphicshoer. Hartje racing/action/adventure met een voorliefde voor sfeer. Schrijft niet alleen zelf, maar eindredacteert ook stukjes van anderen. Daarnaast groot consument van films, series en chocolade(rozijnen).