Up2date, 15 januari 2017: ga jij de Switch maken?

Up2date, 15 januari 2017: ga jij de Switch maken?

Een Up2date in elkaar flansen is niet altijd een pretje. Doorgaands is er altijd wel iets om over te vertellen en zeker rond de E3 is het neerpennen van dit artikel een feestje, maar dat is niet altijd het geval. Zo in de komkommertijd die de zomer heet is het soms echt zoeken naar leuk nieuws en ook rond oud en nieuw wanneer de hele wereld in kerstvakantiemodus gaat is het lastiger om leuke onderwerpen te vinden. Deze week echter? Appeltje eitje met dank aan de presentatie van de Switch en een paar andere in het oog springende nieuwsfeiten.

Amerikaanse releasedatum voor Injustice 2 bekend gemaakt
Dit is uiteraard een datum bedoeld voor over de grote plas, maar omdat Westerse games altijd redelijk simultaan in alle territoria verschijnen kun je er zeker van zijn dat ook wij rond 16 mei met de sequel op Injustice aan de slag kunnen. Dat het iets is om zeker en vast naar uit te kijken mag duidelijk zijn als je een beetje fighting game fan bent. Die eerste game was veelzijdig, zat tsjokvol content en was gewoon onwijs leuk om spelen. Om maar even gewoon te illustreren, deze game is de hoofdreden dat we hier ten huize Schietgat een extra PS4-controller gekocht hebben, gewoon om elkaar virtueel op de muil te slaan. Of om te bewijzen dat een gevecht tussen Batman en Superman gerust niet hoeft te stoppen zodra er iemand om zijn moeder begint te roepen. Dat de sequel verder gaat bouwen op de goeie basis en nog extra laagjes en content gaat toevoegen doet vermoeden dat ook dit een game gaat worden die je vele uurtjes zoet zal kunnen houden.





Scalebound zal niet meer verschijnen
Dit is een behoorlijk zure appel om in te bijten deze week voor me. Ik ben een grote Platinum-fangirl die Bayonetta 1, 2 en Vanquish beschouwt als de beste actiegames ooit op een schijfje geplaatst. Het probleem is echter dat de ontwikkelaar zichzelf te veel druk heeft opgelegd de afgelopen jaren. Bayonetta 2 was nog niet eens uit toen dit Scalebound al met veel bombarie aangekondigd werd op de E3. Ondertussen hebben we ook nog eens het goeie maar veel te korte Transformers Devastation van hun hand gehad en het brakke, snel in elkaar geflanste Turtles én hebben ze nog even een handje gejolpen aan Star Fox voor WiiU. Verbaast het iemand dat het personeel te kampen had met een immense werkdruk? Als mensen verplicht worden om vakantie te nemen omdat ze tegen een burnout aanzitten, en daardoor belangrijke projecten significante achterstand oplopen, dan moet je als bedrijf beseffen dat je teveel hooi op je vork hebt genomen. Dat Scalebound nu geannuleerd werd is uiteraard jammer want het zag er uiteraard erg veelbelovend uit, maar als het nodig is om Platinum als ontwikkelaar de nodige zuurstof te geven, so be it. Wat dit nieuws trouwens wat mij betreft ook nog eens in de verf zet is dat uitgevers als Microsoft gewoon veel te snel zijn in het aankondigen van nieuwe titels. Ik snap het heus wel hoor, het is E3 en de ogen van miljoenen gamers en aandeelhouders zijn op je gericht, dus je moet scoren en dan is het makkelijk om een cgi trailer te tonen van een game die in development is. Het punt is echter dat wanneer de ontwikkeling dan tegenvalt zoals nu bij deze of bij bijvoorbeeld een Beyond good and evil 2 je altijd fans gaat teleurstellen en dat is een gevaarlijk iets om te doen. Gewoon al wachten om games aan te kondigen tot het ontwikkelingsproces al vergevorderd is zou stukken slimmer zijn, dan hoeven fans ook geen drie jaar te wachten tot ze het ding ook te spelen krijgen. Iemand Crackdown 3 bijvoorbeeld onlangs nog gezien?

Rocket League haalt grens van 1 miljard wedstrijden
Rocket League is op release een PlayStation Plus game geweest in 2015 en wist nog steeds de best verkopende game op PSN te zijn in 2016, dat zegt veel over de populariteit van de game. Dat de game meer dan een miljard keer online gespeeld werd tot nu toe, dat is een cijfer dat je als game niet zomaar verdient, het is gewoon een heerlijke multiplayer-game. Erg simpel van opzet, maar met genoeg finesses om je skills te verbeteren is dit de gedroomde game om op te pikken en vervolgens te blijven spelen. Dit is een verslavend leuk spel en dat blijft het ook want als de cijfers iets bevestigen, dan is het wel dat Rocket League een blijvertje is.

Nintendo Switch presentatie, alles op een rij
Het allergrootste nieuwsfeit deze week was uiteraard dat Nintendo eindelijk ons eindelijk een concrete blik op haar nieuwe console wist te gunnen, een paar maandjes voor de release in maart. Om eerlijk te zijn voel ik het vooralsnog niet. Ik heb niet de behoefte om nu een uitgebreid opiniestuk te schrijven of mijn gal te spuwen, maar ik moet wel zeggen dat ik nog heel wat twijfels te overwinnen heb voor ik überhaupt een pre-order neerzet voor het ding. Hoe zit het bijvoorbeeld bij de specificaties van het ding? De Switch is krachtiger dan een WiiU. Ja, dat zou er godverdomme nog aan mogen mankeren, de WiiU was op haar releasedag al een technisch achterhaalde console. Is de Switch even sterk als een PlayStation 4 dan? Misschien wel, maar wie zal het concreet zeggen? Nintendo vooralsnog niet. Een console die op vlak van grafische kwaliteiten dus wederom achterop hinkt ten opzichte van de concurrentie, maar daar gimmicks tegenover zet? Nintendo being Nintendo. Dat hoeft echt niet slecht te zijn, het laatste wat ik zou willen is dat de grote N gewoon de velige weg zou bewandelen en een doorslagje brengen van wat Microsoft en Sony doen, maar toch. Ik wacht op iets dat de Switch brengt die indruk op me weet te maken, iets dat ik moet spelen en dat gevoel heb ik aan de presentatie niet overgehouden. Ja, Splatoon 2 is tof, maar laat ons eerlijk zijn, het ziet er toch echt uit als meer van hetzelfde, nee? Arms dan? Ziet er echt uit als een kleurrijke, leuke minigame, toch? Wat zeg je? Het is een volwaardige retail-game die ze aan zestig euro over de toonbank willen slijten? Wow, gewoonweg wow. Super Mario Oddysey, kijk,dat lijkt er al heel wat meer op. Ik vind de grijze hubwereld uit de trailer behoorlijk lelijk, maar ik heb zo het idee dat dit de bedoeling was, want de echte levels barsten wederom van het kleur en de creativiteit. Dit wordt wat mij betreft de eerste echte must voor Switch, maar snorremans springt de console pas binnen in het najaar. Zelda dan maar? Nintendo plant de game nog steeds simultaan op Switch en WiiU uit te brengen, maar wist voorlopig niet uit te leggen welke meerwaarde de Switch levert voor de game. De retailadviesprijs voor Breath of the wild ligt haast twintig euro duurder voor de game op Switch dan op WiiU en dan wil ik weten waarom? Gaat de game er veel mooier uit komen te zien op de nieuwe console of gaat het echt om de feature die je toelaat de game integraal op de tablet te spelen? Zelda op een klein scherm spelen is een beetje als droogneuken lijkt me. Ja, het gaat wel werken, maar het is toch totaal niet zo geil als op het grote scherm waar een spel als dit thuis hoort?





Koppel al die dingen aan zaken als third party uitgevers die duidelijk nog steeds een afwachtende houding aannemen (EA brengt Fifa, Ubisoft zowaar nog maar eens een port van Rayman Legends) en de halfslachtige manier waarop ze hun betalende online service in de markt zetten (later dit jaar, in bepaalde landen, inclusief een maandelijkse NES-game die je slechts gedurende die maand kan spelen) doet me besluiten dat er zeker potentieel is voor de Switch, maar dat Nintendo nog heel wat te tonen en bewijzen heeft voor het mij daar ten volle van kan overtuigen.

Deze week kon je op GameParty genieten van een leuke feature van Harmen rond de waarde van games en hoe spellen steeds vaker in de uitverkoop gaan en Ricky speelt nog steeds Borderlands 2, begrijpelijk want het is dan ook een uitgebreid spelletje. Michael volgde dan weer trouw op een ongoddelijk vroeg uur de presentatie van de Switch om voor een mooie samenvatting te zorgen. En dan schreef Robin nog de review van Sword Art Online: Hollow Realization.

Dat was hem dan, de Up2Date. Misschien karig qua onderwerpen, maar met genoeg stof voor de nodige meningen. Volgende week volgt er hopelijk nog heel wat nieuws rond de Switch die wat zaken verduidelijkt, maar wat er ook op ons afkomt, je krijgt het hier te lezen.

Iedere gamesite heeft die ene toffe, lieve meid nodig die te porren valt voor de schattige platformgames. Hier bij GameParty moeten we het echter nog steeds met Eefje stellen. Een inktzwart gevoel voor humor, ietwat van een grote bek en een voorliefde voor de meest gewelddadige games die je kan bedenken. Dat is Eefje in een notendop.