World of Tanks Blitz Review

World of Tanks Blitz Review

Het heeft even geduurd, maar meer dan een jaar na de aankondiging kunnen we eindelijk World of Tanks Blitz downloaden op onze iOS-apparaten. Volgens Wargaming hebben we er zolang op moeten wachten, omdat de ontwikkelaars vasthouden aan het principe ‘It’s done when it’s done’. Ik installeerde de game op mijn mobiel om te zien of de game inderdaad klaar is en de stap naar de iPhone heeft weten te overleven.

Wie bekend is met World of Tanks heeft precies vijf minuten nodig om gewend te raken aan de mobiele versie. Het is Wargaming gelukt om de interface bijna één-op-één over te zetten en tegelijk overzichtelijk en werkbaar te houden op een kleiner scherm. Als je de game opstart kom je in jouw hangar terecht waar de verschillende tanks opgeslagen staan. Daar kun je een tank kiezen, upgraden en direct het slagveld mee betreden. In totaal zitten er ruim 90 tanks in de game en die zijn volgens de bekende techtree te upgraden. Het is daarbij van belang dat je goed weet welke kant je op wilt, want als je eenmaal een kant gekozen hebt is het lastig om op een later moment te wisselen. World of Tanks Blitz bevat verder acht speelvelden die behoorlijk gevarieerd zijn, van woestijn tot besneeuwde heuvels, en waar je bepaalde delen van de omgeving kapot kan knallen. De game heeft niet zoveel content als de pc-versie, maar het is wel te verwachten dat Wargaming dit in de loop van de tijd zal uitbreiden. Voor nu is er echter meer dan genoeg te beleven.

World of Tanks Blitz is niet de eerste tank-game op iOS. In januari schreef ik al een review over Tank Domination die zijn gameplay eigenlijk gewoon gekopieerd heeft van World of Tanks en ook free-to-play is. Beide games hebben veel overeenkomsten, met name in de basis, maar toch zijn er de nodige verschillen:

• Interface: Tank Domination heeft een hele drukke interface, waardoor je snel het overzicht verliest tussen alle knopjes en opties. Bij World of Tanks is die interface veel cleaner en effectiever. De doorgewinterde WoT-speler zal direct zijn weg weten te vinden.
  • Tanks: World of Tanks heeft historische tanks, dus ook Blitz. Voor Blitz heeft Wargaming echt besloten de artillerie weg te laten. Tank Domination zet juist in op moderne tanks en heeft wél artillerie in zijn assortiment.
  • Aantal spelers: In World of Tanks speel je in potjes van maximaal zeven tegen zeven en eigenlijk zijn de teams altijd volledig bezet. Tank Domination heeft hier betere cijfers, want er kunnen tot tien spelers in een team. Helaas zijn er op dit moment te weinig spelers, waardoor je meestal met kleinere teams speelt.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Blitz, vanwege het aantal spelers en de herkenbare interface. Tank Domination is echter geen slechte game. Ben je meer van de moderne tanks en kleinere teams? Dan moet je Tank Domination zeker een kans geven.

Als je de game voor het eerst opstart is het aan te raden om goed op te letten bij de tutorial, ook als je een doorgewinterde WoT-gamer bent. Er zijn namelijk een aantal belangrijke wijzigingen gedaan om de game speelbaar te maken op de mobiel. Ten eerste is er de mogelijkheid om met een knop in te zoomen op de vijand. Het camerastandpunt verandert dan van achter de tank naar een standpunt door de loop van de tank. Dit zit ook in de grotere versies van de game, maar nieuw in Blitz is dat de camera automatisch kan zoomen. Standaard zie je een vrij breed beeld door de loop, maar zodra je een vijand in het vizier krijgt zal de camera inzoomen. Dit helpt goed bij het mikken en zorgt ervoor dat je jouw handen vrij hebt om je tank te besturen en (ook niet onbelangrijk) te schieten. Naast het automatisch zoomen kan je tank in Blitz ook een vijandelijke tank automatisch volgen met de loop. Jouw tank ‘locked’ dan op de vijand en zal met hem meedraaien. Dit klinkt als cheaten, maar gelukkig is het systeem niet zo precies dat je hiermee altijd raak schiet. Je zult altijd zelf de loop bij moeten sturen, want anders zullen jouw schoten waarschijnlijk net de vijand schampen in plaats van vol raken. In lagere tiers werkt dit systeem prima, want dan zijn de tanks meestal nog niet zo snel. Kom je echter in hogere tiers terecht, waar wel snellere tanks rijden, dan werkt het automatisch zoomen en volgen niet meer zo goed. Je hebt dan regelmatig het gevoel net even een hand te kort te komen om de vijand te volgen. Waar een echte tank drie bemanningsleden heeft (chauffeur, schutter, commandant), heeft jouw virtuele tank dus eigenlijk ook drie handen nodig (rijden, richten, schieten).

World of Tanks was op de pc al ideaal voor ‘even een potje’, maar Blitz weet dat concept nog verder te verbeteren. Voordat je aan een online battle kunt beginnen wordt je in de wachtruimte geplaatst totdat er genoeg spelers zijn om een gevecht te beginnen. Gelukkig heeft World of Tanks een gigantische achterban en hoef je nooit langer dan een paar tellen te wachten voordat je kunt beginnen. Tijdens de gevechten in Blitz strijden altijd twee teams van zeven spelers tegen elkaar. Doordat de levels niet te groot zijn kom je elkaar snel tegen en vliegen de kanonskogels dus ook snel door de lucht. Een battle kan maximaal zeven minuten duren, maar in de praktijk is een wedstrijd meestal al eerder beslist. Hierdoor kan je eigenlijk altijd wel even een potje World of Tanks spelen als je een paar minuten vrij hebt. Daarbij moet je wel opletten dat de game alleen online te spelen is. Houdt dus een oog op je databundel of zorg dat je verbonden bent met een Wifi-netwerk. Dat laatste is sowieso aan te raden, zodat je zeker weet dat je een goede verbinding hebt.

Het is Wargaming gelukt om World of Tanks op een bijna perfecte manier over te zetten naar de iPhone en iPad. De interface leent zich goed voor het touchscreen en de besturing voelt (op een paar kleine verbeterpunten na) zeer goed en toegankelijk aan. De snelle potjes zijn ideaal voor tussendoor, precies zoals het hoort bij een mobiele game. Ondanks dat de game free-to-play is, voelt het alsof je een premium game in handen hebt.

[review pros=”+ Soepele besturing
+ Perfecte interface
+ Gratis” cons=”- Soms kom je een hand te kort” score=85]