World of Warplanes Gamescom Preview

World of Warplanes Gamescom Preview

Nu we al enige tijd de grond onveilig hebben kunnen maken met World of Tanks, vond Wargaming het wel tijd worden om de strijd uit te breiden naar het luchtruim. Dit doen ze met de nieuwe game World of Warplanes die nu al enige tijd de bèta-status heeft maar zeer binnenkort gelanceerd zal worden. Op de Gamescom kregen we een presentatie van de game en mochten we ook zelf even achter de virtuele stuurknuppel van een fighter plaatsnemen. Misschien dat we beter zijn met tanks, maar de game wist ons goed te vermaken.

Kijk je naar de basis van World of Warplanes dan zie je dat die vrijwel identiek is aan die van World of Tanks. Twee teams worden tegenover elkaar gezet en krijgen de opdracht om elkaar uit te schakelen. Daarbij hebben spelers weer de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende klasses en dat zijn nu fighters en bommenwerpers. Als je een fighter kiest is het jouw doel om zoveel mogelijk vijandelijke vliegtuigen uit de lucht te schieten. Je moet dit echter niet zomaar als een dolle hond gaan doen want je moet tegelijk ook de bommenwerpers beschermen. Hun doel is namelijk om de vijandelijke gronddoelen te bombarderen, maar ondertussen hebben ze vrijwel tot geen afweer tegen vijandelijke vliegtuigen. Het is dus zaak om goed samen te werken en zo de tegenpartij te verslaan. De potjes duren bij World of Warplanes over het algemeen net zolang als bij World of Tanks, dus maximaal 15 minuten. De gameplay is echter wel een stuk dynamischer en hectischer. In plaats van logge tanks besturen de spelers namelijk snelle en (soms) wendbare vliegtuigen waardoor er heftige dogfights kunnen ontstaan. De game heeft dus een hele andere dynamiek wat (naast het feit dat het om vliegtuigen draait) waarschijnlijk ook weer een andere doelgroep aantrekt dan World of Tanks.

De vliegtuigen zijn allemaal authentieke exemplaren die ook in de echte wereld vliegen of gevlogen hebben. Wargaming is daarbij zeer secuur te werk gegaan zodat de vliegtuigen perfecte replica’s zijn geworden. Nu zijn wij zelf geen vliegtuigexperts maar de hechte community van Wargaming heeft wél veel kennis van dit vliegende oorlogstuig. De ontwikkelaars hebben dan ook veel feedback gehad van de spelers en die informatie gebruikt om de vliegtuigen nog meer te laten lijken op de echte exemplaren. Dit is vooral op het grafische vlak gebeurd want aan de besturing is te zien dat de ontwikkelaars er geen simulatie van wilde maken. Je kunt zelf kiezen hoe je de game speelt: met muis en toetsenbord, joystick of met een controller. De controls blijven daarbij altijd simpel en je hebt nooit teveel knoppen nodig. Gamers die al bekend zijn met de besturing van World of Tanks zullen zich snel thuis voelen in het luchtruim van World of Warplanes. Wij kregen hierdoor meteen het idee dat dit een mooie game zou zijn voor de op de console. Aangezien World of Tanks nu naar de Xbox 360 wordt gebracht zou het (volgens ons) een logische volgende stap zijn om Word of Warplanes ook te presenteren aan de consolegamers. Helaas wilden de ontwikkelaars hier helemaal niks over zeggen. Hun focus ligt bij de release en ondersteuning van de pc-versie, maar we kunnen ons niet voorstellen dat er niet al ergens een plan klaar ligt voor een consoleversie. Dat gaan we in de gaten houden.

Tijdens de presentatiesessie mochten we zelf ook nog even de muis en toetsenbord in de hand nemen om te proeven van de gameplay van World of Warplanes. Wat meteen opvalt zijn de simpele controls, maar dat je tegelijk ook wel erg op moet letten op de positie van je vliegtuig in de lucht. De verleiding is groot om snel enkele loopings uit te voeren wanneer een vijandelijk vliegtuig achter je aan zit, maar voordat je het weet heb je jouw vliegtuig tegen een berg geparkeerd. Daar zit dus wel een extra moeilijkheidsgraad, maar de besturing werkt echt heel soepel. De interface is ook mooi aangepast aan de snelheid van de gameplay. Als je een tegenstander aan het achtervolgen bent zal de game je aanwijzen hoever je vóór het vliegtuig moet schieten om hem te raken. Het lijkt een klein en simpel trucje, maar het maakt de hele ervaring veel plezieriger voor de beginnende piloot. Dit lijkt dus echt zo’n game te worden met de perfecte leercurve: makkelijk om mee te beginnen, maar bijzonder lastig om te masteren.

Net zoals bij hun andere games heeft Wargaming voor World of Warplanes ook het motto “It’s ready when it’s ready.”. Een goed motto als je het ons vraagt want ze garanderen daarmee dat ze een kwaliteitsproduct afleveren. De keerzijde is dat het daardoor soms ook lang kan duren voordat een game het daglicht ziet. Gelukkig hoeven we nu niet lang meer te wachten aangezien de game zal op 26 september gaat verschijnen. Volgens ons kan dit weleens een hoogvlieger gaan worden.