World of Warplanes Review

World of Warplanes Review

De basis van World of Warplanes is een op een te vergelijken met World of Tanks. Dat is niet zo gek, want World of Tanks is een mega groot succes. Wargaming zou wel gek zijn als ze de basis op de schop zouden gooien. In plaats daarvan hebben ze de tanks vervangen door vliegtuigen en zijn de levels logischerwijs ook meer verticaal gericht. Weet Wargaming hiermee weer een topgame neer te zetten?

Zoals gezegd is de basis hetzelfde en dat zie je direct als je World of Warplanes opstart. Je komt terecht in jouw hangar en kunt daar jouw vliegtuigen bewonderen op dezelfde manier als je tanks in World of Tanks. De hele interface is direct herkenbaar en de grote rode actieknop vraagt erom om op gedrukt te worden. Met die knop word je direct in de lobby gedropt en als er genoeg gamers aanwezig zijn zit je binnen enkele seconden in de actie. Op dit moment zijn er gelukkig ook meer dan genoeg gamers online om aan die behoefte te kunnen voldoen. De game heeft het voordeel dat hij al een hele tijd in bèta is geweest, waardoor er al een flinke groep gamers aanwezig is in de game. Tijdens mijn speelsessies hoefde ik nooit langer dan 1 à 2 minuten te wachten voordat ik in de actie werd gedropt. Wat mij betreft de ideale tijd, en dat draagt bij aan het pick-up-and-play gehalte.

Wat daar ook bij helpt is de makkelijke besturing. Die is tijdens de bèta al een keer op de schop gegaan en nu nóg simpeler gemaakt. Speel je met muis en toetsenbord dan heb je daarmee prima controle over jouw vliegtuig. Met de muis bepaal je de richting waarin je vliegt en met het toetsenbord kan je bepaalde acties uitvoeren. Denk aan het inzetten van een turbo-boost, afremmen, een vijand locken of (als je een bommenwerper bestuurt) het gooien van bommen. De game is ook te spelen met een controller of (uiteraard) een joystick, maar die heeft niet iedereen bij de hand. De muis en het toetsenbord zijn dan een prima alternatief.

Dat de controls goed uitgewerkt zijn, wil echter niet zeggen dat de vliegtuigen ook makkelijk te besturen zijn. De collectie vliegend oorlogstuig bevat namelijk vooral de oudere gevechtsvliegtuigen en die zijn niet heel erg wendbaar. Als je daar niet zo aan gewend bent merk je dat je constant achter de feiten aan loopt. Zit je een vijand op de hielen, dan is het een kwestie van constant anticiperen op zijn bewegingen en hem voor zien te blijven. Anders blijf je achter het vliegtuig schieten en daar bereik je weinig mee. Weet je het vizier vóór het vijandelijke vliegtuig te krijgen, dan is de kans veel groter dat je raak weet te schieten. Het vraagt even wat oefening, maar als je het eenmaal doorhebt dan werkt het prima.

Door het spelen van matches en het uitschakelen van vijanden verdien je credits die je weer in kunt zetten om jouw vliegtuigen te upgraden. Dit systeem werkt ook weer precies hetzelfde als bij (daar is ‘ie weer) World of Tanks. Je kunt vrij gemakkelijk jouw vliegtuig upgraden, maar zal daarbij wel steeds keuzes moeten maken. Ga je voor een beter kanon of voor een sterkere motor? En naar welke volgende klassen wil je doorgroeien? Daar moet je wel even over nadenken voordat je blind aan het upgraden gaat. Duurt het verdienen van credits je te lang dan heb je de optie om ze zelf bij te kopen. De game is free-to-play, maar Wargaming moet natuurlijk wel ergens zijn geld mee verdienen. Gelukkig hebben ze weer goed de balans gevonden en word je nergens gedwongen om geld in de game te steken. Als je er maar genoeg tijd in steekt kan je ook goede vorderingen maken en doe je niet onder voor de betalende gamers.

Maar voor wie is deze game nu eigenlijk? Als casual gamer ben je denk ik na een half uur al afgehaakt. In die tijd heb je enkele potjes gespeeld, maar ben je waarschijnlijk gefrustreerd geraakt door de top guns die jou uit de lucht schoten terwijl je zelf nog geen vogel hebt geraakt. Het vraagt namelijk wel wat meer skills om een dogfight te winnen dan om de loop van een tank de goede richting op te draaien.

Aan de andere kant denk ik dat de game voor de echte flightsim-fanaat weer te simpel is. Die willen namelijk volledige controle over alle onderdelen van het vliegtuig, de spanning van het opstijgen/landen ervaren en exacte replica’s besturen. Mijn gevoel zegt dat Wargaming hier nog een duidelijkere keuze in moet maken om van World of Warplanes echt een succes te maken.

Ook na mijn uitgebreide speelsessie is me duidelijk geworden dat de basis van Word of Warplanes prima in orde is. De game biedt in zijn huidige vorm prima vermaak, maar hopelijk gaat Wargaming snel met nieuwe content komen om de game ook op de langere termijn interessant te houden. Op de korte termijn is het in ieder geval een leuke flightgame die ook nog eens gratis te spelen is.

[review pros=”+ Makkelijke besturing
+ Snelle matches” cons=”- Dogfights vragen veel oefening
– Weinig variatie in levels en speltypes” score=78]