Picross S Review

Met name de laatste twee handhelds van Nintendo, de DS en de 3DS, hebben vele titels binnen de Picross-franchise mogen verwelkomen. Ook de Wii U kreeg, als thuisconsole zijnde, een Picross-game in de vorm van Picross 3D voor de originele DS dat speelbaar werd via Virtual Console. Nu de hybride Switch inmiddels een ruim halfjaar in de winkels ligt, kon het natuurlijk ook niet lang duren voordat er een Picross-titel voor de console verscheen. Picross S geeft de Switch haar vuurdoop van de puzzelfranchise.

Voor wie het concept van Picross niet kent: feitelijk gezien is het een digitale versie van de aloude Japanse beeldpuzzel. Het speelveld bestaat uit rijen hokjes die aan de hand van getallen die aan die rijden gebonden zijn, ingekleurd worden. Wanneer alle getallen verklaard zijn en de bijbehorende hokjes ingekleurd, vormt zich in het speelveld een patroon dat een afbeelding voorstelt: de ‘beloning’ voor het oplossen van de puzzel. Net als in de puzzelboekjes die je in de winkel kunt kopen, heeft ook Picross S een aardige catalogus van deze puzzels: driehonderd om precies te zijn. De puzzels worden gepresenteerd vanuit een duidelijk en overzichtelijk menu, zowel op het grote scherm van je tv als het kleine eigen scherm van de Switch. Als achtergrondmuziek die je tijdens het spelen hoort kan je kiezen uit een klein aantal voorgeprogrammeerde tracks, waardoor de deuntjes die je hoort eigenlijk nooit eentonig worden.

Anders is dat helaas wat de puzzels zelf betreft. Doordat de meeste een speelveld van maximaal 25 bij 25 hokjes hebben, raas je er, zeker bij de eerste helft van de speelbare puzzels, vrij snel doorheen. Door die kleinschalige speelvelden zijn de puzzels over het algemeen erg simpel en los je ze zo binnen één a twee minuten op. Naar mate je vordert in de game worden de puzzels nog wel ietsje lastiger en kom je ook nog wel eens vast te zitten, maar grotere speelvelden hadden toch meer lol in het spel gebracht. Er is nog wel een speciale vorm van gameplay aanwezig in de vorm van Mega Picross, waarbij nummers meerdere rijen kunnen overlappen en je op een andere manier na moet denken, maar toch vult dat het gemis aan grotere puzzels niet.

Ook de besturing is tot op zekere hoogte een gemiste kans. Net als op de 3DS bestuurt de game prima met analoge sticks en knoppen, mocht je Picross S op je tv willen spelen. Maar laten we wel wezen, dit is typisch een game die je in handheld modus wilt spelen. Gewoon, door gebruik te maken van je touchscreen, zoals je gewend bent van de 3DS-versies. Verbazingwekkend genoeg behoort een touchscreen-besturing alleen niet tot de mogelijkheden, terwijl dit op de 3DS juist een van de sterke punten van de franchise is. Hoewel het in theorie mogelijk is, hebben we het ook niet over een optie die je op een later moment even simpel toevoegt in een patch. We zijn erg benieuwd naar de beweegreden achter deze keuze.

Wel een leuke toevoeging is die van een multiplayer voor maximaal twee personen. Met ieder een Joy-Con in de hand kan er in Picross S allebei tegelijk op één speelveld puzzels oplossen. Echter missen we ook hier een beetje de variatie. We hadden bijvoorbeeld graag de 3D-puzzels, zoals we ze kennen uit Picross 3D, weer eens terug gezien. Helemaal met multiplayer in het achterhoofd. Juist bij die puzzels kan samenwerken nog meer van toegevoegde waarde zijn.

Maakt dit alles dan van Picross S een slechte game? Zeer zeker niet. Ook met analoge sticks en knoppen speelt het spel hartstikke soepel. Alles draait als een zonnetje op de Switch en het oplossen van een puzzel geeft nog steeds dezelfde voldoening als in eerdere delen. Er had alleen meer in gezeten. Nu mogen we natuurlijk ook niet vergeten dat dit een game is die maar acht euro kost, dat zal ook ongetwijfeld ten grondslag liggen aan de grootste kritiekpunten. Uitgever Jupiter heeft waarschijnlijk, net als voor de 3DS, al meerdere delen van de game op de planning staan voor de Switch en wil daar de content een beetje over uitsmeren. Maar toch, een kleine tease, al waren het maar tien 3D-puzzels…

Voor een bedrag van een schamele acht euro mogen we eigenlijk niet klagen over een Picross-game met driehonderd puzzels. De basis is sterk, de game speelt lekker weg en oogt aantrekkelijk. Minpuntjes zijn dat de meeste puzzels toch wel érg makkelijk zijn, én we hopen dat in een volgend deel toch echt gewoon touchscreen-controls zitten. Laat je daar echter niet door tegenhouden om de game aan te schaffen, want voor het bedrag dat je ervoor neerlegt is het gewoon een prima pakket.

• Picross zoals je het gewend bent
  • 300 puzzels
  • Soepele besturing met controller