Samsung Gear VR Review

Samsung Gear VR Review

Nu de 3D-hype voor het grootste deel overgewaaid is, wordt diens plaats in de hypetrain overgenomen door een andere telkens weer terugkerende manier van video-content ervaren: Virtual Reality. De Oculus Rift maakte VR weer ‘hot’ en sinds de grote interesse onder consumenten voor de (inmiddels door Facebook overgenomen) VR-bril, zijn ook andere tech-fabrikanten opnieuw geïnteresseerd geraakt in de virtuele realiteit. Samsung doet een serieuze duit in het zakje met de Gear VR.

Hoewel we het hebben over de Gear VR als VR-bril, is het feitelijk een leeg omhulsel. Je betaalt 200 euro voor, even cru gezegd, een stuk plastic met wat banden eraan en twee lenzen erin. Het kloppend hart wordt namelijk gevormd door een Galaxy Note 4 die je in de Gear VR klikt, waarna de telefoon dus zowel het beeld als de benodigde processorkracht verzorgt. Even meenemen in de begroting dus.

Gelukkig krijg je voor die 200 euro wel kwaliteit. De bril voelt als geheel iets lichter aan dan de Oculus Rift en zit comfortabel op je hoofd, mede doordat hij niet alleen via de zijkanten maar ook met een band over de bovenkant van je hoofd vast zit. Daarnaast is de binnenkant van de Gear VR gevoerd met een schuimrubber-achtig materiaal dat niet alleen bijdraagt aan het comfort, maar ook zorgt voor een prettige afsluiting van de buitenwereld; er is geen straaltje buitenlicht te bekennen en je ziet dus enkel en alleen het scherm van de Note 4. Absoluut geen straf in vergelijking met het toch wat korrelige scherm van de meest recente Oculus Rift devkit, maar ook met deze QHD-resolutie van de Note 4 zijn er nog duidelijk pixels waar te nemen.

Zo gauw je de Note 4 in de Gear VR klikt, springt de telefoon automatisch in ‘Gear VR-mode’ zoals we het maar even noemen. De bril en het toestel zijn namelijk met elkaar verbonden door middel van de Micro USB-aansluiting, zodoende ‘voelt’ de Note dus dat hij zijn weergave aan moet passen. Je zou denken dat de bril zelf ook nog zo’n aansluiting heeft zodat je de Note tijdens het gebruik van de Gear VR op kunt laden, maar dat is helaas niet zo. De USB-verbinding zorgt echter wel voor een van de input-mogelijkheden. Aan de rechterkant van de Gear VR vind je een klein aanrakings-gevoelig oppervlak waarmee je door de menu’s kunt navigeren en Gear VR-software kunt bedienen, in combinatie met de aanwezige drukknop.

Op zich werkt dit prima, maar indrukwekkender is het selecteren van iconen in het menu door simpelweg je hoofd te draaien. De motion sensing-technologie van de Gear VR werkt hierbij enorm nauwkeurig; zelfs als je een beweging met je hoofd maakt die je amper voelt, wordt dit vertaald naar het scherm zonder door te slaan naar overgevoeligheid. Voor de ontwikkeling van de Gear VR heeft Samsung samengewerkt met de makers van Oculus Rift, en dat is aan dit soort fijne details duidelijk te merken.

Die samenwerking is ook zichtbaar in de vorm van de Oculus Store, van waaruit games en diverse apps gedownload kunnen worden die speciaal voor de Gear VR zijn ontwikkeld. De simpele on-rails game Vanguard V bijvoorbeeld, waarin je door de ruimte zweeft en je jezelf tussen brokstukken door moet manoeuvreren. Besturing: kijken in de richting waar je heen wilt, en het gebeurt. Doodeenvoudig, maar het werkt geweldig. Niet zozeer als game, maar wederom des te meer als demonstratie van de accurate motion-controls.

Anders is dat bij de VR-port van de bekende mobile game Temple Run. Door middel van swipes op de touch-pad aan de zijkant van de Gear VR spring en slide je en wissel je van looprichting en –baan. Het voelt, ondanks dat het eigenlijk precies hetzelfde is, omslachtiger aan dan de smartphone-besturing, maar de virtuele wereld maakte absoluut indruk. Zelfs bij een simpel spel als dit heb je een stuk meer dan bij de ‘normale’ versie het gevoel dat je onderdeel bent van de speelwereld.

Algemene tendens bij de op dit moment beschikbare games is echter dat we toch meer te maken met techdemo’s, en niet met echte games. Wie weet wat de toekomst nog brengt (Samsung heeft zelfs een speciale optionele controller uitgebracht om de Gear VR mee te besturen), maar om zowel VR-games als het beeld aan te sturen is een smartphone-processor op dit moment misschien nog net iets te zwakjes.

Hoe anders is dat voor foto en video, wat allebei totaal tot leven komt in de virtuele realiteit. Dit geldt vooral voor (al dan niet bewegende) beelden waarin het mogelijk is om 360 graden om je heen te kijken. Rondlopen in virtuele omgevingen leek vooralsnog niet mogelijk, maar de 360 graden-mogelijkheden geven een fijn voorproefje van wat ongetwijfeld komen gaat. Doordat je letterlijk overal waar je kunt kijken de betreffende afbeelding of video ziet en je zelf kunt bepalen naar welk punt je kijkt, krijg je een ongekend realistische weergave. Enig smetje wat dat betreft is de eerder genoemde aanwezigheid van zichtbare pixels, maar voor de rest waan je je echt op een totaal andere plek dan waar je op dat moment lijfelijk aanwezig bent.

Mooi voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om een (3D) film te bekijken in een virtuele bioscoop-omgeving. Je waant je in een (op jezelf na lege) bioscoopzaal, waar de film naar keuze vertoond wordt op het witte doek. Tijdens de film kan je gewoon om je heen blijven kijken – ideaal voor dat moment dat je in een horrorfilm een jumpscare aan voelt komen. Wat nog veel vetter zou zijn, is als je meerdere Gear VR’s via een programma als Skype met elkaar kunt linken, waardoor je virtueel met vrienden een filmpje kunt pakken. Heel tof.

De Gear VR laat zien dat virtual reality de kinderschoenen aan het verruilen is voor een volwassen maat, maar wel eerst zijn tienerjaren moet ontstijgen. De basis staat en dit voelt ook écht aan als een product dat klaar is om in de winkel te liggen – in tegenstelling tot de Oculus Rift. Er is absoluut nog ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld in de vorm van een scherm met een hogere resolutie, een oplaadmogelijkheid en verbeterde hardware en betere softwareondersteuning. Maar Samsung heeft hier een solide eerste stap in handen. Op naar de toekomst!

Deze review is mede mogelijk gemaakt door OnlinePrePaidServices