Warcraft retrospective II: Tides of Darkness

Warcraft retrospective II: Tides of Darkness

Nu Warcraft een hit bleek te zijn was het aan Blizzard om dit nieuwe universum te voorzien van extra diepgang. Gamers vroegen om meer. In een tijd waarin DLC nog niet bestond en internet sowieso niet zo normaal was als dat het nu is, besloot Blizzard om gehoor te geven aan de vraag met de introductie van een compleet nieuwe game.



In 1995 verscheen Warcraft II: Tides of Darkness voor DOS terwijl de versie voor Mac OS een jaar later verscheen. Na de oorlog uit het originele deel, waarin Azeroth gevallen was en de opmars van Orcs was begonnen, besloten de mensen om richting de zee te vluchten om daar naar Lordaeron te gaan, een menselijk Koninkrijk. Het leven was beloofd daar goed te zijn, maar ook de Orcs vielen dit gedeelte op de landkaart aan. Het gevecht om Lordaeron, wat bekend staat al ‘The Second War’ bracht grotere, gevaarlijkere units met zich mee. Inclusief lucht en zee-aanvalsmogelijkheden.

Tijdens de Tweede Oorlog leken de Orcs duidelijk aan de winnende hand. Waar ze kwamen stonden bossen in brand, huizen werden afgebroken en menselijke slachtoffers waren in grote getallen aanwezig. Toch wisten de mensen er bovenop te komen. Dit door twee burgeroorlogen tussen de Orcs, waardoor het ras met zichzelf vocht en waardoor er behoorlijk wat doden vielen. Tijdens de laatste gevechten tussen de Alliance en Horde bij de Dark Portal wist The Alliance een Orc clan uit te roeien en een Orc Supreme Commander vast te zetten. Om toekomstige problemen en oorlogen tegen te gaan, werd The Dark Portal vernietigd. Het pad tussen de wereld van de mensen en de Orcs werd gesloten.

Na deze oorlog besloten de Elven, die lang met de mensen mee hadden gevochten om Azeroth te redden, om hun bondgenootschap te sluiten. Volgens de Elven hadden de mensen te weinig gedaan om hun thuis in Azeroth te beschermen. Toch, jaren later wist er een Orc Shaman opnieuw een leger van Draenor naar Azeroth te verplaatsten, hopende op het stelen van magische artefacten om meer portals te creëren tussen beide plekken. Om het gevaar niet af te wachten stuurde The Alliance een leger via een portaal terug. Hoewel The Dark Portal in Azeroth vernietigd was, bleek het portaal aan de kant van de Orcs nog steeds actief te zijn. Een nieuw gevecht lag in het verschiet.

Warcraft II: Tides of Darkness borduurde verder op alle dingen die Warcraft: Orcs & Humans had gedaan. Het spel was groter, liep beter en bood de speler nieuwe mogelijkheden inclusief een vernieuwend verhaal. De oorlog was nog niet gestreden en spelers trokken massaal weer ter strijde. Het spel nam het op tegen de Command & Conquer-serie van Westwood en kreeg massaal hoge scores. Met een gemiddelde van een 95 scoorde Warcraft II op alle vlakken. Maar het was nog steeds niet genoeg. Spelers wilden meer, spelers wilden meer Warcraft. Het duurde dan ook niet lang of Warcraft II: Beyond the Dark Portal verscheen. Het was een uitbreiding op het originele verhaal maar stuurde de speler opnieuw op pad om de oorlog verder uit te vechten.

De Orcs, nu onder het leiderschap van Ner’zhul, wisten een nieuwe invasie op Azeroth te doen. The Citadel of Nethergarde, waar de laatste resten van het portaal veilig bewaard bleven, was niet voorbereid op de massale aanval. Alsook de rest van The Alliance. Na de laatste grote oorlog trokken Gilneas en Stromgarde zich terug uit de strijd. Om over de Elven nog niet te spreken. Het was arch-mage Khadgar die de helden van Azeroth samen wist te brengen; Alleria Windrunner, Danath Trollbane, Turalyon en Kurdran Wildhammer. Het was aan hem om een voorbeeld te stellen en The Alliance weer terug op de been te krijgen. Het lukte en de Orcs werden verdreven waarna Khadgar besloot met ze mee te gaan door een Portal om op het thuisland van de Orcs verdere schade te brengen. Echter, Ner’zhul wist een boek gevuld met magische boodschappen van Medivh te stelen, een boek waarin stond hoe een portaal gemaakt moest worden.

Terwijl de Orcs aan het reorganiseren waren om opnieuw de strijd aan te gaan, besloot the Alliance voor eens en altijd de oorlog te stoppen. Verschillende scheuren tussen de twee dimensies moesten gesloten worden, maar het boek van Medivh was hierbij nodig. Het leger van The Alliance wist maar net de dreiging tegen te gaan, maar het lukte Khadgar om te krijgen wat hij nodig had. Ner’zhul lukte het om nieuwe portalen te openen richting ‘The Twisting Nether’ en wist te ontsnappen. De met energie gevulde inwoners van die wereld zagen dit als een oorlogsdaad en vielen in hun plaats Dreanor aan om daarna Azeroth te bedreigen. Gelukkig wist Khadgar het portaal van ze te vernietigen, waardoor ze nooit naar Azeroth konden gaan. Het zorgde er ook voor dat het leger van The Alliance niet meer terug naar huis kon…

Beyond the Dark Portal bracht twee nieuwe campagnes naar de originele game en voegde verschillende multiplayer maps toe. Tien helden uit het Warcraft-universum vinden in deze game hun introductie, helden die vandaag de dag nog steeds bekend staan om de daden uit dit spel. Interessant was ook dat wanneer je de CD-Rom van de game in een stereoinstallatie deed, je automatisch de soundtrack kon beluisteren vanaf de CD. Later kwam de game (inclusief Tides of Darkness) ook naar de Sega Saturn en PlayStation. Onder de noemer Warcraft II: The Dark Saga konden mensen op de console het gehele verhaal in één keer spelen.

In 1999 gaf Blizzard de game opnieuw uit voor Windows en Mac. De ‘battle.net edition’ van het spel bracht de originele game, alsook de uitbreiding en verving de DOS-versie van het spel met een heuse Windows-editie. De grote nieuwigheid was de battle.net service die meegeleverd werd om online multiplayer beter te regelen. Blizzard nam een complete service mee om ervoor te zorgen dat spelers makkelijker en sneller tegen elkaar konden spelen. Waar ook ter wereld. battle.net is nog steeds de drijvende kracht achter games als StarCraft II, World of Warcraft en Diablo III. Ook werd het spel een beetje aangepast. Zo kreeg de user interface een upgrade met enkele technieken die in StarCraft bewezen hadden te werken. In het grootste geheim was Blizzard echter al plannen aan het smeden voor de grootste Warcraft die we tot die tijd hadden gezien…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.