Call of Duty: Black Ops 4 Review

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent zoals elk jaar ook weer een nieuwe Call of Duty. Dit jaar is daar dan Black Ops nummertje vier waar we mee aan de slag kunnen. In het vorige Black Ops deel werd een futuristische wereld neergezet die ook in dit nieuwe deel wordt doorgetrokken. Ditmaal biedt de game echter geen singleplayer zoals we dat wel gewend waren van de voorgaande delen. Heeft de game toch genoeg te bieden om deze ook dit jaar in huis te halen?

Het belangrijkste in elke Call of Duty is ieder jaar toch de multiplayer. Desondanks was de singleplayer toch altijd iets wat ik met veel plezier speelde en vond ik het dan ook erg jammer om te horen dat deze niet aanwezig zou zijn in dit nieuwe deel. Daarvoor in de plaats is er wel een Battle Royal modus aanwezig genaamd Blackout. Verder is ook de immens populaire zombiemode aanwezig die toch een soort van verhaallijn toevoegt aan de game. Ondanks dus de afwezigheid van de singleplayer heeft de game genoeg content om menig gamer content mee te houden. Om nieuwelingen een kleine tutorial te geven heeft de game de Specialist HQ waarin je een kleine tutorial kan spelen met elk van de Specialist en ook een kleine cut scene te zien krijgt met een stukje verhaal over de desbetreffende Specialist. Toch een kleine soort van singleplayermodus dus.

Om bij de meest populaire modus te beginnen, de multiplayer. Deze staat zoals we gewend zijn als een huis en speelt net als de voorgaande delen als een zonnetje. De multiplayer voelt enorm vertrouwd, maar heeft een kleine aanpassing die in het begin wel eventjes wennen is. Je gezondheid wordt namelijk in Black Ops 4 niet meer automatisch aangevuld nadat je schade hebt opgelopen. Hiervoor moet je in dit nieuwe deel zelf een healt kit activeren. Deze EHBO kit wordt automatisch opgeladen na gebruik, maar moet zelf geactiveerd worden als je deze nodig hebt. Dit is in het begin even wennen en zorgt ervoor dat je vaker tactisch te werk moet gaan dan als een bezetenen door de map heen moet gaan sprinten.

Voordat je het strijdtoneel betreed moet je eerst een goede voorbereiding treffen door een specialist te kiezen en daarbij ook de loadout die je wil meenemen in het knalfestijn. Kies je voor extra perks of juist voor een sterker primaire wapen? Je kan het helemaal zelf samenstellen om de ultieme moordmachine samen te stellen. Na deze voorbereiding kan je losgaan op één van de 14 beschikbare maps. De maps zitten zoals we gewend zijn goed in elkaar en tevens zul je een aantal oude bekende tegenkomen. De game bevat namelijk vier maps uit voorgaande games, wat aan de ene kant een leuk weerzien is, maar aan de andere kant zorgt dit ervoor dat de game maar 10 nieuwe maps heeft, wat ietwat karig is natuurlijk.

Dan is er de populaire zombie modus die bigger and better dan ooit tevoren is. Met drie verschillende maps en veel meer customization opties is dit de meest uitgebreide zombie afknal modus die we ooit hebben gezien in een COD game. Van tevoren is het mogelijk om in te stellen welke perks en elixers je mee wil nemen in de strijd tegen de on doden, waardoor de voorbereiding een stuk belangrijker is geworden. Met al deze nieuwe toevoegingen kan je genoeg uurtjes zoet zijn met het spelen van de zombie modus in je eentje of met een groep vrienden. De modus is ook een stuk uitdagender geworden waardoor het communicatie aspect des te belangrijker is geworden. Een potje met online vreemden spelen die niet met elkaar communiceren resulteert vrijwel iedere keer in een vroege dood.

Na in de standaard multiplayer en in de zombie modus talloze uren te hebben besteed is er ook nog Blackout, de Battle Royal modus die is toegevoegd in Black Ops 4. Het enorme succes van games als Fortnite en PUBG heeft ervoor gezorgd dat andere ontwikkelaars ook een graantje mee willen pikken van dit succes en vandaar dus de toevoeging in dit nieuwe Call of Duty deel. Je wordt gedropt met maximaal honderd spelers op een gigantische map waar het de bedoeling is om elkaar uit te moorden. Wat het geheel zo intens maakt is dat op het moment dat je wordt doodgeschoten het ook echt game over is. Geen respawn of een tweede kans, het is over en uit en je zal weer een nieuw potje moeten gaan starten. Dit zorgt voor een veel meer stealthy aanpak die we normaal niet zo gewend zijn in Call of Duty games. Ook erg leuk aan de modus is dat de gehele map volgepropt is met iconische COD locaties die fans van de serie gelijk zullen herkennen. De modus is enorm verslavend, mede doordat het enorm uitdagend is om een potje te winnen.

Black Ops 4 is een game met een enorme hoeveelheid content ondanks dat er geen single player modus aanwezig is. Er is weinig vernieuwing wat gameplay betreft maar, de multiplayer speelt nog altijd geweldig en is voor velen al genoeg reden om de game aan te schaffen. Stop daarbij een zombie modus die uitgebreider is dan ooit te voren en een Battle Royal modus die enorm verslavend is en je hebt een game waar iedereen genoeg uurtjes mee zoet gaat zijn.

• Multiplayer staat nog steeds als een huis
  • Meest uitgebreide zombie modus ooit
  • Blackout is erg verslavend