De geschiedenis van Xbox: deel 2

De geschiedenis van Xbox: deel 2

Eindelijk! We hebben er even op moeten wachten, maar deze week gaat de Xbox One dan toch echt in ons land verschijnen. Hoewel de rest van de wereld haast een voorsprong van een jaar heeft, is het nu aan ons om eindelijk de volgende generatie Xbox te mogen aanschouwen. Voordat we beginnen met de toekomst van deze console, kijken we nog even terug op de geschiedenis.

In 2005 toonde Microsoft voor het eerst de nieuwe Xbox. De naam Xenon werd veranderd, het systeem werd als de Xbox 360 gepresenteerd. Met een launch in november van dat jaar wist Microsoft een jaar eerder te zijn met de volgende generatie in vergelijking met concurrent PlayStation 3. Het betekende helaas ook het einde van de originele Xbox. De productie van de zwarte console werd in 2005 gestopt nadat er 24 miljoen exemplaren werden verkocht. Hoewel het een mooi resultaat was, viel het behoorlijk tegen voor Microsoft. Het bedrijf had gehoopt op 50 miljoen verkochte Xbox-exemplaren. Vergeleken met de PlayStation 2 viel de verkoop ook tegen. De console van Sony wist zo’n 153 miljoen keer over de toonbank te gaan. Wel verkocht de Xbox beter dan de Gamecube van Nintendo (21 miljoen) en Sega’s Dreamcast (10.6 miljoen). Het zou nog even duren voordat de laatste game voor de originele Xbox zou verschijnen. Madden 09 verscheen in 2008. Vanaf maart 2009 werd het systeem officieel niet meer ondersteund door Microsoft. In april 2010 werd de stekker uit Xbox Live voor het systeem getrokken. De Xbox was dood.



Gelukkig deed de Xbox 360 het ondertussen goed. In Amerika en Europa verkocht het systeem bijzonder goed. In Japan bleek de console opnieuw problemen te hebben. Eind 2005 waren er dan ook al 1.5 miljoen exemplaren verkocht. Toch bleek dat de console problemen had. Interne problemen, waarschijnlijk doordat Microsoft het systeem sneller wilde lanceren dan de concurrentie. Niet lang na de launch in 2005 begon de term ‘Red Ring of Death’ te leven. Mensen met een Xbox 360 liepen het risico dat de console een fout in zich had zitten die fataal bleek te zijn. Ook waren er nog enkele fouten in de software te vinden. Microsoft verving deze vroege modellen stuk voor stuk en gaf iedereen meer garantie dan normaal. Toch was het een behoorlijk grote smet op de launch van het systeem. Wel bleef de 360 goed verkopen. In januari 2010 stonden er meer dan 39 miljoen systemen bij mensen thuis.

De Xbox 360 bracht alles van de Xbox, alleen beter, groter en meer. Games kregen hogere resoluties waardoor meer detail te zien was. De kracht in het apparaat zorgde voor meer snelheid en Xbox Live bleek onmisbaar in deze nieuwe generatie. Online gaming kreeg een enorme impuls en steeds meer mensen sloten zich aan bij het netwerk van de Xbox. Communiceren verliep vlekkeloos online en menig speler werd verrot gescholden tijdens potjes Perfect Dark Zero. De Xbox 360 wist indruk te maken, ondanks de vervelende fouten. Het systeem werd een hit. Toch ging Microsoft niet achterover hangen om te genieten van het succes. De Xbox 360 kon meer en zou dat ook daadwerkelijk moeten gaan doen.

no images were found

In 2009 en 2010 veranderde er veel voor het systeem. In juni 2009 toonde Microsoft tijdens de E3 Project Natal, een camera met een ingebouwde microfoon die ervoor ging zorgen dat je met jouw bewegingen spellen kon besturen. Net zoals de EyeToy van PlayStation dat deed, maar Natal was beter, zag meer en kon meer bewegingen onderscheiden. Daarnaast leek het systeem slimmer te zijn. De camera kon jou vinden, de microfoon was duidelijk en een toekomst met dans- en sportgames lag klaar. In 2010, wederom in juni tijdens de E3, toonde Microsoft een compleet nieuw design voor de console. De Xbox 360 werd kleiner, kreeg betere specificaties aan de binnenkant, kreeg meer USB-poorten en werd voorzien van een ingebouwde WiFi ontvanger. Enkele dagen later al lag de Xbox 360 S in de winkels.

Aangezien er maar vier jaar tussen de originele Xbox en de Xbox 360 zat, was het logisch dat gamers rond het jaar 2010 begonnen te speculeren over de opvolger van de laatste console. In maart 2011 gaf Microsoft dan ook aan dat het bedrijf druk bezig was met het creëren van een nieuw systeem, al zou het dit keer langer duren voordat deze daadwerkelijk op de markt werd gebracht. De generatie van de Xbox 360 (en PlayStation 3) zou wat langer duren omdat de systemen nog goed mee konden. Microsoft had gelijk. Tijdens het einde van de Xbox 360 zagen we nog steeds games die de lat grafisch flink hoger wisten te leggen (we noemen een Halo 4). Toch bleven de ogen gericht op de fabrieken van Microsoft. De Xbox 360 ging nog wel even mee, maar het was de ‘Xbox 720’ die onze interesse wist te wekken.

Hoewel de geruchten rondom een nieuw systeem steeds hardnekkiger werden, bleef de Xbox 360 goed verkopen. In september 2012 liet Microsoft weten dat er 70 miljoen exemplaren werden verkocht, in december van dat jaar waren het er 75 miljoen. Microsoft liep voor op de PlayStation 3, maar wist de Nintendo Wii niet bij te houden. Een maand later introduceerde Microsoft Xbox Music en Xbox Video, twee nieuwe services waardoor je overal bij je film en muziek kon komen. Vergelijk het met iTunes, maar dan van Microsoft. Voordeel is dat het op elk platform te gebruiken is. Xbox Music werkt niet alleen op Windows en de Xbox 360, maar ook op Mac en iOS. Het werd een succes in het buitenland.

no images were found

In mei 2013 toonde Microsoft dan eindelijk haar plannen voor de ‘Xbox 720’. Vlak voor de E3 ging Microsoft in op de tv-mogelijkheden van het systeem. De Xbox One, zoals het apparaat gedoopt werd, was niet puur en alleen voor je games, maar voor je complete media gebruik. Naast de games die je speelt, de apps die je gebruikt (denk aan Netflix en Pathé Thuis), zou het ook mogelijk zijn om je digitale tv via de Xbox te regelen. Hierdoor is het mogelijk om tv te kijken terwijl je aan het gamen bent. Tijdens de E3, niet veel later, ging Microsoft in op het gamende aspect van de console. Het systeem moest eens in de 24 uur online kunnen zijn (ook wanneer het systeem uit staat kon er verbinding gemaakt worden), bood de mogelijkheid om vrienden jouw games te laten spelen zonder dat je deze uit hoefde te lenen en koppelde games aan jouw systeem. Het systeem maakte indruk maar de regels om het apparaat heen vielen niet in de smaak. Het duurde dan ook niet lang voordat Microsoft compleet om wist te draaien in haar aanpak en al deze regeltjes verving. Het was niet meer verplicht om eens per dag online te gaan, games konden gewoon uitgeleend worden en het digitaal sharen met vrienden werd verwijderd. Microsoft keerde terug naar een meer reguliere console. Een console waar je naast het spelen van games en het gebruiken van apps ook tv mee kunt kijken. Een console die jij vanaf deze week in de Nederlandse winkels kunt kopen. Welkom, Xbox One.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.